Peuter slaapt overdag opeens niet meer

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Shar079, 17 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shar079

Shar079 Actief lid

15 jul 2013
    384
    0
    16
    Ik werk als franchise ondernemer voor Juiceplus we
    Rotterdam
    Hoi allemaal,

Sinds 2 weken geleden wilt Sophia haar overdag slaapje niet meer doen. Ze lijkt echt klaarwakker, maar tegen 5uur begint ze toch ontzettend druk te doen, en chagrijnig en ogen wrijven. Waardoor ze soms helemaal geen zin meer heeft in haar avond eten.

Terwijl ze voorheen echt keurig haar overdag slaapje deed van wel 2uur welteverstaan.

Ik heb al geprobeerd om haar steeds in bed te leggen, maar ze blijft gewoon wakker en gaat spelen met haar speelgoed.
    Als ik dan kom kijken, gaat ze grijzend haar bed weer in en gaat liggen.

Ze slaapt s'nachts wel de hele nacht door en de klok rond.

Wat doen jullie hiermee?? :(

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik liet haar dan maar lekker spelen, je kan haar niet dwingen. De oudste wel naar bed gebracht zolang als ze het pikte ;). Toen ze precies 2,5 jaar was zei ze: ik ga niet meer slapen. En wilde ze ook niet meer naar boven. Als het kan op tijd eten en op tijd naar bed.

3. Shar079

Shar079 Actief lid

15 jul 2013
    384
    0
    16
    Ik werk als franchise ondernemer voor Juiceplus we
    Rotterdam

Herkenbaar hoor, dacht eerst misschien is het een fase.. Maar het lijkt alsof ze het niet meer wilt,

Tja hoe laat zal ik dan haar naar bed brengen? Normaal was dat tegen 19:30 douchen en dan 20:00 uur hup bedje in

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zou alles een uurtje opschuiven als dat kan. Ik vind 20:00 ook best laat voor die leeftijd (maar te doen als ze 's middags slapen)

5. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#5 MMarianne, 17 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 mei 2016
    Ik legde zoontje in principe wel op bed, hij kon zo rustig een uur liggen zonder te slapen...hadden we alle twee evengoed ons rustmomentje :D
    Op een gegeven moment was het middagslaapje echt klaar maar hij viel wel eens rond 16/16.30 uur op de bank in slaap, dan maakte ik 'm na drie kwartier wakker en dan ging ie rond 20 uur naar bed. Ik deed 'm ook wel aan het eind van de middag in bad om het te rekken, daarna eten en 19 uur naar bed. Slapen kan je niet afdwingen en moe is moe, gewoon per dag bekijken hoe en de wat...

6. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Mijn zoon slaapt sinds een paar weken niet meer, hij gaat nu rond 18:30/19:00 slapen, tot 7:00/7:30. Voorheen sliep hij rond 20:00.

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier net een paar weken achter de rug dat hij ook niet naar bed wilde. Slaapje enkele dagen overgeslagen, maar dat was toch ook geen succes. Inmiddels vind hij het niet erg meer om te gaan, maar laat hem dus niet te lang slapen.
    Hij zit hier nu echt een beetje tussen wal en schip. Zonder slaap red hij nog niet niet, ja 1 dagje, maar niet meerdere dagen achter elkaar en als hij 's middags slaapt, gaat hij 's avonds pas laat slapen en is 's morgens ook op tijd weer wakker.
    Voor nu laat ik het maar even zo, vind het niet zo erg dat hij 's avonds laat gaat slapen, hij hoeft nu nog niet naar school of PSZ.
    Hier gaat hij nu 's avonds ergens tussen 20.00-21.00 slapen, 's morgens rond 7.00 weer wakker. Terwijl hij voorheen echt van 20.00-8.00 sliep en dan 's middags nog 2-3 uur, nu wek ik hem na 1,5-2 uur slapen.

8. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Welkom bij de club. Hier al sinds de 2e verjaardag geen middagslaapje meer. Moe jahaa, maar rust vindt hij in samen op de bank een boekje lezen, even naar boven in bed liggen en het 'dokke make'. En in de auto zitten vind hij ook fijn. Maar slapen.. bijna nooit meer.

De nacht begint hier tussen 19:30 en 20:00 en eindigt ergens tussen 05:30 en 7:00. Jaja, tis geen slaapkop. ;)

Ik zou je dochter gewoon even lekker in bed leggen overdag ook al slaapt ze niet. Dat is ook ontspanning! En wellicht de nacht iets eerder beginnen. Tijdens het eten koken even tv laten kijken of laten meehelpen met koken helpt hier ook. Zl vindt 'afwassen' heel leuk en champignons 'snijden' met bot mes gaat hij ook helemaal in op. Of met een bakkwastje een ovenschaal invetten, dat soort dingen. Dat kan haar misschien even uit haar vermoeidheid halen.

9. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Het kan evengoed een fase zijn hoor. Onze dochter heeft dat met 2,5 ook gehad. Gewoon uit het niets opeens een week lang weigeren te slapen s middags. Na die week ging ze opeens weer slapen en heeft tot de basisschool iedere middag 1,5 uur geslapen. Als ik haar niet wakker zou maken, dan sliep ze zeker de 2 uur voorbij.

10. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Wat de anderen ook aangeven... Zou haar zeker nog even naar bed blijven brengen s middags.... Dan hoeft ze niet te slapen, maar kunnen jullie allebei je rust pakken! Als je merkt dat ze wakker blijft kun je er voor kiezen haar na een uur eruit te halen... Wie weet kiest ze er daarna weer een keer voor om wel weer te gaan slapen :) ik zie dat je weer zwanger bent.... Geloof me die rust tussen de middag kun je nog hard nodig hebben..... Haha ik wel iig ;)

11. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Ik zou haar iedere middag op bed leggen, tot ze zelf aangeeft dat ze dat echt niet meer wil.
    Mijn dochter heeft vaker dit soort fases gehad, ik bleef haar gewoon op bed leggen en binnen een paar weekjes sluep ze gewoon weer iedere middag. Toen ze met 2,5 naar de peuterspeelzaal ging was het opeens klaar met haar middagdut. Nu valt ze soms in de auto nog in slaap, maar dan moet ze echt moe zijn.
    Ik vind het wel lekker eigenlijk, we hebben een hele dag om leuke dingen te doen! Moest er wel aan wennen hoor, vond het altijd heerlijk om ff Netflix oid te kijken en dat was opeens klaar, boehoe. :p

12. MHV

MHV Actief lid

10 feb 2013
    435
    30
    28
    Gewoon op bed leggen ook al slapen ze niet echt.
    Hebben ze toch hun rust.
    Mijn zoontje is nu 3 en het is elke dag anders.
    Ik kijk gewoon wat hij aangeeft en probeer het altijd.
    Wil hij niet slapen, dan ligt hij even rustig alleen en haal ik hem eruit als hij me roept.
    Dan gaat hij savonds 7 uur naar bed en slaapt dan vaak meteen.
    Slaapt hij wel dan maak ik hem uiterlijk na 2 uur slapen wakker en gaat hij in de avond iets later.
    Hij kletst dan nog tot laat, maar hij roept me niet.
    Prima toch ?

Deel Deze Pagina