Weet niet zeker of ik hier goed zit, maar kon geen ander sub-forum vinden... Wij zitten er aan te denken om voor de vakantie een rugdrager te kopen, we gaan de bergen in en een (mountain) buggy is dan niet heel handig natuurlijk. Ze is het alleen niet gewend, zou het nu nog zin hebben om er eentje aan te schaffen? En wie heeft er ervaring met een peuter van 2.5 in de rugdrager.
Mirre gaat al een behoorlijke tijd in de rugdrager, werkt hier perfect. Wagen wil ze echt niet in (heel soms en vaak maar kort), maar rugdrager wel. Logisch want ze kan alles goed zien natuurlijk. Ik zou met je peuter naar een winkel gaan en het gewoon proberen. Heb je niet toevallig vrienden die zo'n ding hebben? Dat je het kan uitproberen?
Ligt ook een beetje aan het gewicht van de kleine. Wij hebben met 2j1m nog wel eentje aangeschaft voor de vakantie. Maar hebben hem niet erg veel gebruikt. Mijn jochie was toen zo'n 14-15 kilo, en eigenlijk te zwaar om langere stukken te dragen. (Wel mede door brakke bedden waardoor onze rug niet helemaal lekker was). Ik zou eens kijken of je eentje kan proberen. Dat je van te voren ook wat kunt oefenen..
Ze weegt nu zo'n 12-13 kg. Degene die we op het oog hebben kan tot 15 kg. Maar kunnen we natuurlijk ook voor een evt. 2e kindje vaker gaan gebruiken. We kennen helaas niemand die er eentje heeft, donderdag gaan we kijken en passen. Het lijkt ons in ieder geval ideaal, maar ja ze moet het natuulijk ook zelf leuk vinden.
Mijn jochie vond het prima. Die ging zelf heerlijk hangen op onze rug. Of hij werd boos als hij er vanaf moest..
Hier ook een succes. Als we gaan wandelen dan vraagt ze vanzelf al of ze in de rugdrager mag. We hebben hem vorig jaar vakantie gekocht, toen was ze net 2 geworden.
Voor mijn zoontje van 2 jr en 3 mnd en ong 12 kilo gebruik ik nu af en toe nog een mini monkey. Hij vind het nog heerlijk om gedragen te worden. Twee weken geleden was hij ziek en vroeg hij aan me of we een stukje gingen lopen met 'de zak'. Hij viel toen heerlijk in slaap tegen me aan. Maar voor dat ding wordt hij echt te zwaar pfff (geen rugdrager trouwens) Voor we op vakantie gaan, in september, wil ik een patapum peuter kopen. Dat is een ergonomische drager voor kinderen vanaf 18 maanden en kan tot 28 kilo! Het is een rugdrager, maar volgens mij kun je ook op je buik dragen. Maar ik heb hem nog niet, dus weet niet hoe ik hem in de praktijk vind.
Onze dochter van 2 jaar en 6 maanden gaat nog regelmatig mee in de rugdrager, bijvoorbeeld tijdens lange boswandelingen of een strandwandeling. Ze vindt het erg leuk, maar ze is het ook al wel vanaf ca. 9 maanden gewend. Ik zou zeker voor een goed en stevig exemplaar gaan, dat is het geld zeker wel waard. Let op het zitcomfort van jullie kindje (ze is oud genoeg om zelf aan te geven of ze wel of niet lekker zit), ze zal er tenslotte soms urenlang in zitten tijdens jullie vakantie. En wees ook kritisch voor jezelf: draagt hij comfortabel en zijn de banden makkelijk te verstellen? (Handig als jij en jouw partner niet even groot zijn.) Let ook op extra's zoals een zonnekap (onmisbaar tijdens een zonnige dag). Die van ons heeft ook een beugel waarmee de rugdrager stabiel kan worden neergezet (handig als je pauzeert, dan kun je hem even afdoen en op de grond zetten). Dit zijn zomaar wat tips die me nu te binnen schieten. Maar ik denk dat het belangrijkste is: zelf ervaren! Succes met jullie keuze.
Dank je voor de tips Serafijntje! Marissie, ik zal eens kijken voor die paptapum, wel lief je mannetje nog lekker in de drager, maar kan me voorstellen dat dat erg zwaar is op je buik! We gaan donderdag even kijken en passen, ben erg benieuwd wat ze er zelf van vindt! Het is de bedoeling dat ze de grootste stukken zelf loopt, maar als ze moe is in de drager kan!
Wij hadden eerst een framerugdrager, die hebben we tot ca 2 jaar gebruikt. Was erg zwaar om te dragen, wel handig om even neer te zetten af en toe, omdat hij op het frame goed bleef staan. Inmiddels ben ik helemaal verslaafd aan draagdoeken en hebben we voor de oudste een Mei Tai gekocht. Daarmee draagt mijn man hem op zijn rug. Hij kan er zelfs heerlijk in slapen (vorig jaar zomer, tijdens bergwandelingen). We hebben ook een Manduca, daar past hij ook nog erg goed in en dat zit wel wat steviger dan de Mei Tai (MT is meer van losse doeken, Manduca heeft een eigen vorm). Hij is nu alweer 3,5 en zit er bijna nooit meer in, wil liever zelf lopen. Voor deze zomer ga ik nog wel even kijken voor een Boba-drager. Dat schijnt ook een handig en niet te zwaar ding te zijn voor grotere peuters tot ca 20 kilo of zo.
Jullie maken het wel moeilijk Ik kende alleen die rugdragers met zo'n frame zeg maar. Maar als ik kijk wat jullie opnoemen zijn dat meer "slappere" dragers. En ook helemaal niet zo duur. Bij de Manduca, Boba en Paptapum die ik hier lees, zit je kindje echt tegen je aan. Bij zo'n frame drager zitten ze losser. Ik vraag me af wat lekkerder/ comfortaberel zit? En wat beter voor een kindje is?