In slaap vallen

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Manna, Aug 17, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Manna

Manna Fanatiek lid

Jul 2, 2015
    2,902
    1,196
    113
    Female
    Gelderland
    Onze dochter van 2jr 3 maanden komt lastig in slaap. Met name in de avond. Ze heeft er zojuist bijna 2 uur over gedaan. Soms jammert ze wat maar verder zie ik haar vooral veel bewegen en de bewegelijkheid wordt geleidelijk aan minder.

Ik ben benieuwd hoe laat en hoe lang jullie kindjes sliepen in de middag en avond op deze leeftijd.

Ik heb het gevoel dat ze te druk is in zichzelf. Net wanneer je zelf op een drukke verjaardag bent geweest, wel moe bent maar niet kan slapen omdat je te druk bent. Ze kan al heel goed praten en ook pikt ze veel op. Ik denk soms te veel, wil alles weten en horen en onthoudt dat ook.

We proberen het na het eten rustig te houden, lezen boekjes voor etc.

Wanneer we bij haar blijven begint ze te feesten, dat is dus geen optie. Misschien herkenning of tips?

En dus erg benieuwd hoe het bij anderen gaat :)

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Tijd om middagslaapje te skippen?
    Hier nu 2j8m, zijn in mei verhuisd en sindsdien is het middagslaapje eraf.
    Voor die tijd was het om de dag, hij was dus net zo oud toen hij het slaapje over begon te slaan.

Manna likes this.
  3. Manna

Manna Fanatiek lid

Jul 2, 2015
    2,902
    1,196
    113
    Female
    Gelderland
    Zijn hem al aan het inkorten. Ze sliep soms nog 2-2,5 uur. Sinds deze week 1,5 en dan maken we haar wakker. liever niet helemaal weg gezien mijn bekkenklachten al opspeleno_O. Maar goed als het nodig is dan doen we dat natuurlijk. Misschien na het weekend max 1 uur slaap dan, wat afbouwen en uitproberen. Dacht dat de meeste nog wel sliepen tot 3 jaar (weer een illusie minder :roflmao:)

Edit: wel fijn te lezen hoor dat ze niet de enige is. Hier in de omgeving alleen slaapkoppies ;)

4. Meisje93

Meisje93 VIP lid

Mar 21, 2015
    32,071
    14,402
    113
    Hier valt dochter (2,5) ook niet altijd gemakkelijk in slaap. Ligt dan gerust een uur in bed te keten.
    Juist als we nog wat gaan ondernemen na het avondeten valt ze sneller in slaap.
    Schijnbaar is ze hier nog niet moe genoeg om gelijk in slaap te vallen.
    Misschien dat een keer proberen? Even de allerlaatste energie eruit gooien in de speeltuin of rondje kinderboerderij etc.

5. Manna

Manna Fanatiek lid

Jul 2, 2015
    2,902
    1,196
    113
    Female
    Gelderland
    Als we wel weggaan na het eten maakt het weinig uit, dan zit ze daar weer vol van. Ze herinnert en praat rustig over dingen van 2 maanden terug (die ik soms alweer bijna vergeten was). Laat haar ook wel eens op de trampoline springen, misschien dat maar vaker doen na het eten dan zijn er niet te veel indrukken maar lichamelijk wel wat meer energie eruit of een stuk wandelen

6. Meisje93

Meisje93 VIP lid

Mar 21, 2015
    32,071
    14,402
    113
    oh nee geen optie dan. ;)
    Slaapt ze wel sneller als ze op de trampoline geweest is?

7. Manna

Manna Fanatiek lid

Jul 2, 2015
    2,902
    1,196
    113
    Female
    Gelderland
    Nou in combi met 2-2,5 uur slapen niet haha. Maar het is wel de moeite waard om het even te proberen. Al zou ze een half uurtje doen en dan rustig spelen binnen. Ze is super bewegelijk, overdag rent ze ook alleen maar. Volgens mij kan ze niet normaal lopen :p

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Hier is het heel slecht verandert in een uurtje tv kijken tussen de middag zodat ik zelf ff rust heb. Hij wordt anders heel vervelend.

Wat vervelend dat je zo last hebt van je bekken.
    Ik had het ook. Vanaf 8 weken zwangerschap tot 2 weken na de bevalling. Daarna was het gelukkig over en was het alleen maar spieren opbouwen.

9. Manna

Manna Fanatiek lid

Jul 2, 2015
    2,902
    1,196
    113
    Female
    Gelderland
    Vind het vooral zo sneu dat ze er zo lang over doet... Echt hinder lijkt ze er niet van te ondervinden. Behalve misschien een onrustig gevoel oid

10. Yasmientje14

Yasmientje14 Fanatiek lid

Jun 10, 2014
    1,442
    263
    83
    Ik herken dit vooral van mijn oudste die nog steeds met 3j5maanden maar moeilijk in slaap komt, ze begint te gapen rond 11 uur dus proberen dan middagdutje en als ze in slaap kan vallen slaapt ze prima 1 tot 3 uur... maar laat dat nou net ene probleem zijn in slaap vallen. Ze is enorm pienter en ontwikkelt zich als een malle (kan al lezen, fietsen etc.) maar het lijkt alsof haar hoofd overuren maakt in bed kan ze de slaap zelden vatten ook als ze geen middagdutje heeft gedaan en ze bijna omvalt van vermoeidheid (rode ogen, blijven gapen, op 1 punt blijven kijken) kan ze eenmaal in bed maar niet in slaap vallen. Ik heb het idee dat een super donkere kamer wel zou helpen omdat ze dan niks kan zien wat haar afleid, ook geeft ze aan dat ze niet kan slapen door geluiden (we zijn al muisstil als ze probeert in slaap te vallen maar zelfs geluiden van buren en buiten leiden haar af zegt ze). Het is echt heel sneu ze zegt ook regelmatig ''maar mam/pap het lukt mij gewoon echt niet om in slaap te vallen'' we hebben van alles geprobeerd ook cd speler aan en verhalen luisteren etc. om de nadruk niet op het slapen te laten. maar goed al met al dus weinig tips behalve een echt goede donkere kamer zonder geluiden ...

11. Manna

Manna Fanatiek lid

Jul 2, 2015
    2,902
    1,196
    113
    Female
    Gelderland
    Nou denk dat ik dat hier ook wel ga doen wanneer ze niet meer zou slapen :oops:
    Ja best lastig, na mijn bevalling nog wel jaar echt flink last gehad, daarna werd het beter maar nooit helemaal weg. Afgelopen week te veel gedaan

12. Manna

Manna Fanatiek lid

Jul 2, 2015
    2,902
    1,196
    113
    Female
    Gelderland
    Ach wat vervelend voor haar zeg! Je wil er inderdaad niet te veel nadruk op leggen maar ze wel helpen he. Kamer kan denk ik nog wel wat donkerder... Ze lijkt niet echt op geluid te reageren ( hebben sinds 2 weken camera aan en zie geen reactie dan). Je dochtertje klinkt als een iets oudere versie als die van mij. Inderdaad ook erg vlot (begint steeds meer op te vallen in vergelijking met anderen). Net of ze te veel snapt, kan en mee krijgt wat haar dan zo druk maakt in zichzelf

13. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Ow bah. Zo lang last is vervelend zeg.
    Dan heb ik het beter getroffen.

Misschien heeft ze voorlopig wel genoeg aan 1 of 2 keer in de week een slaapje overslaan. En het ingekorte slaapje.

Ik ben nu wel blij dat hij niet meer slaapt.
    M’n dochter slaapt van half 11 tot half 1 en van 3 tot 4. Als hij ook nog zou slapen zou ik helemaal de hele dag thuis zitten.

Manna likes this.
  14. mamaloe250

mamaloe250 Fanatiek lid

Aug 2, 2016
    1,149
    722
    113
    Mijn zoontje wordt volgende maand 2 en wij hebben nu al gedoe met slapen. Hij slaapt overdag max 2 uur en valt dan altijd wel meteen in slaap. Maar in de avond gaat hij altijd 8 uur naar bed en slaapt dan vaak pas tussen 9 en 10. Ene keer is het echt huilen en de andere keer praten, zingen en spelen met zijn knuffels.

Manna likes this.
  15. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,818
    113
    En als je haar iets lager in bed ligt? Niet alle kinderen hebben evenveel slaap nodig natuurlijk.

Maar hier was het tussen 2,5 en 4 eigenlijk af en aan drama met inslapen. Wel een middagslaapje dan in de avond niet kunnen slapen, geen middagslaapje, dan in de avond vroeg instorten en ook weer vroeg wakker en zo maar door..

16. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

Jul 3, 2013
    1,338
    302
    83
    Zoals ik het bij jou lees is dit inderdaad een teken dat het middagslaapje er binnenkort af gaat... Hier was met 2 jaar en 3 maanden het middagslaapje er ook al af. De avonden werden nl drama, ze viel dan pas tussen 21 en 22 uur in slaap. We moesten wel 10x per avond naar boven lopen en hadden dus vanaf 22 uur pas even de avond voor ons zelf. Vond het ook best jammer dat het middagslaapje eraf ging, op mijn vrije dagen sliep ik graag even mee, maar de rust die het in de avonden gaf vond ik toch fijner.
    En idd tussendoor als rustmomentje keek dochter evrn tv of iets op de tab. Ze had nl wel, nog steeds eigenlijk, het tust momentje nodig, maar niet meer de slaap.

17. Manna

Manna Fanatiek lid

Jul 2, 2015
    2,902
    1,196
    113
    Female
    Gelderland
    @Fristi2012 in mijn ideale wereld zou ze inderdaad mijn zwangerschap nog slapen tussen de middag. Maar als de baby is kan je geen kant op :rolleyes:

@suus1983 ze blijftvrustig vrolijk tot 10 uur wakker ;) ze gaat altijd tussen 19.00-20.00 slapen afhankelijk hoe moe ze lijkt. Gisteren sliep ze rond 21.00 uur en vanochtend vrolijk om 6.15 wakker :rolleyes:

@babbel1983 precies ik vind later naar bed of pas laat in slaap vallen ook alsof ik zelf in de avond geen rust heb. Met fases geen probleem maar het duurt nu al een tijdje. Dachten eerst dat het de warmte was. Heb hier in ieder geval al een aantal tips gelezen die we gaan proberen :thumup:

Bedankt allemaal :):thumup:

18. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Mijn zoontje van 2.5 jaar slaapt niet meer in de middag anders gaat hij in de avond nooit meer slapen. Hij gaat altijd rond 20.00 uur naar bed. Ik lees een verhaaltje voor en neem even de dag door wat we allemaal gedaan hebben, en wat hij gezien heeft. Ook vertel ik wat we de volgende dag gaan doen. Hij leest zelf vaak nog een boekje of speelt met wat auto's in bed. Vaak slaapt hij dan binnen een half uur wel, soms moet ik nog een keer naar boven omdat de deken niet goed zit ofzo. Tussen 6 en 7 is hij wakker.

Manna likes this.
  19. Mythique

Mythique Fanatiek lid

Apr 3, 2015
    4,778
    3,907
    113
    Wij zitten al wekenlang te tobben. Mijn zoon van bijna 3 valt niet voor 21.00 uur in slaap en is altijd om 5 uur wakker.

Hij loopt loopt rond met wallen en een bleek bekkie. Aan het eind van de dag is er geen land meer met hem te bezeilen. Wij zijn zover dat we een afspraak bij de huisarts gaan maken. Hij slaapt gewoon te weinig maar wat we ook doen, er veranderd niets.

Hij slaapt overdag nu wel lang. Als we dat niet doen kruipt hij om 17.00 uur op de bank en valt in slaap om vervolgens ergens om 4 uur de dag te beginnen... Hij kan dan echt uren slapen maar we maken hem na uiterlijk 2.5 uur wakker.

Het is een vicieuze cirkel waar we in zitten en komen er niet uit. Dus dan maar hulp zoeken...

20. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Klinkt inderdaad als een patroon. Lastig om die te doorbreken. De eerste weken van geen middag slaap was echt niet gezellig. Rond 16.00/17.00 uur echt drama en strijd om alles. Hij ging dan wel iets eerder naar bed 19.00/19.30 uur. Het is lastig en ook zielig dat ze zo moe zijn. Ze moeten in een nieuw ritme komen en dat gaat meestal niet vanzelf. Goed dat jullie hulp vragen, hoop dat de huisarts nog goede adviezen heeft.

Share This Page