Ja. Zo geven mijn schoonouders al sinds de kinderen er zijn 100 euro in een envelop. Mijn oudste beignt dat nu wel leuk te vinden, maar voor kleine kinderen vind ik dat echt stom en makkelijk (opa van 85 geeft ook geld, maar die is slecht ter ben, dat snap ik).
Als ouders perse geld willen, dan wil ik dat best geven. Het zou mijn keus niet zijn, maar als zij dat willen, prima. Krijgt het kind nog een kleinigheidje om uit te pakken. Ik zou juist heel blij worden van een cadeau tip voor een jong kind. Dan koop je iets wat hij echt leuk vind. Heb ik ook gedaan met de verjaardag van Bo; auto’s of muziek instrumenten zijn altijd goed. Ze heeft daar de hele dag non stop mee gespeeld. Dat vonden de ‘gevers’ ook erg leuk om te zien.
Wat een rare vergelijking... ik koop ook nooit kleertjes voor een verjaardag. Vind ik nl ook stom of als ze ouder zijn en ze dit zelf willen. Als een kind iets wil, dan krijgen ze dat. Het is nl hun verjaardag... maar wat ouders willen (in dit geval geld voor een spaarrekening) daar houd ik met ‘rare’ vragen geen rekening mee.
Ik vind lijstje.nl wel heel erg fijn trouwens! Dat is hier ook echt al gebruikelijk. Heel handig. Ik maak er ook één samen met mijn dochter, zij wil echt de kado’s die op dat lijstje staan.
Ik geef geen geld voor een kinderverjaardag, ook niet als ze er om vragen. Wat ik nog wel wil doen is een cadeaubon geven van de intertoys als ze om geld vragen.
Geld voor een groter cadeau vind ik okay, geld voor een spaarrekening vind ik vreemd. Het liefst koop ik zelf iets, maar de gedachte van voor een groter cadeau te sparen kan ik prima begrijpen. Geld voor een spaarrekening begrijp ik ook, daarom vind ik het niets. Wij vragen tegenwoordig aan onze ouders hoeveel ze willen uitgeven aan een kado en voor dat bedrag halen wij iets voor hen wat ze op de verjaardag zelf mogen geven. De kado's die we voor die tijd kregen waren vaak prut. Denk bijvoorbeeld aan een stapel kleding uit de uitverkoop in een kledingmaat die al te klein was. Dus dat mensen niet op alle troep zitten te wachten snap ik.
Ik zou een kind alleen geld geven als hij of zij zelf een spaardoel heeft. Ik ga niet de spaarrekening van andermans kind spekken. Lekker sadistisch voor de ouders, gewoon briefjes van 5 geven, zullen de ouders leuk vinden. “ Alsjeblieft die mag jij helemaal zelf houden, want jou papa en mama wilde geld voor je verjaardag.” *kind scheurt het geld aan stukken. *
Hier wordt er ook door alle visite om gevraagd idd: lijstje.nl Net zoals een mandje in de winkel bij een kinderfeestje: superfijn!
Gelukkig vragen de meeste mensen hier wel wat we wensen. Zo hebben we veel lego duplo gekregen toen ons zoontje 2 werd in september. Ideaal, gaat niet zomaar stuk en je kan samen bouwen. Buren vroegen of wij een bepaald boek al kenden en die kenden we niet dus ben er heel blij mee dat zij die hebben gegeven want het is een geweldig boek. En ja van boeken kan je voor kinderen echt geen genoeg hebben dus koop lekker een boek als je niets anders weet want daar zit je echt niet mis mee
Ik heb ooit eens het ‘Iertje-wil-een-scooter-fonds’ opgericht voor m’n verjaardag om geld in te zamelen. Maar toen werd ik 16 en wilde ik een Buxy kopen Ik zou denk ik wel geld geven, met een cadeautje on the side. Wat maakt mij het uit.
Zeker voor een eerste verjaardag zou ik dat prima vinden. Wij proberen bewust minder spullen/speelgoed/kleding en dergelijke aan te schaffen. Dat is met kinderverjaardagen soms erg lastig, hoewel het hartverwarmend is om zulke gulle vrienden en familie te hebben. Ik zie niet in waarom een bijdrage, die op de spaarrekening terecht komt, niet gepast zou zijn. Baby heeft nu niets anders nodig dan wat de ouders hem nu al bieden. En een keukenrol of kartonnen doos o.i.d.
Ik vind het wel makkelijk eigenlijk Tja, als ze dat graag willen, waarom niet? Scheelt mij weer gedoe in de Intertoys
Het was gewoon een voorbeeld, het gaat niet om de kleding an sich. Je had het jasje ook kunnen vervangen voor een auto of een barbie of wat dan ook Ik vond je stukje '' de kado gever moet het ook wel willen '' raar staan. Alsof een kind het dan gewoon maar moet doen met wat hij krijgt want de kado gever vind het leuk. Net zoals @DastyQueen net zei over een boek, tja weet je, het idee is lief dat je dan wat geeft maar mijn kinderen zou je dan bijvoorbeeld echt niet blij maken met een boek, dan denk ik, geef zo'n kind dan gewoon centjes zodat ze zelf iets kunnen kopen. Niet iedereen is ( om even dit voorbeeld aan te houden ) dol op boeken. Dat stukje '' de kado gever moet het ook wel willen '' doet mij denken aan mijn oud tante, die vroeg ieder jaar weer wat wilde hebben en dan maakte ik een lijstje met van alles wat mijn wensen waren, nooit kreeg ik maar iets van wat er op het lijstje stond en altijd iets waarvan ik mij afvroeg wat ik er mee moest. Die zal ook wel gedacht hebben '' Tja ik vind dit leuker om te geven dan wat er op je lijstje staat '' dan denk ik kom op zeg, als een kind om geld vraagt zonder een doel laat ze dan lekker. Al kopen ze de hele snoep winkel leeg.
Zo, paar uurtjes van ZP af en heel veel reacties gehad Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die het een beetje vreemd vind.. Wat ook al werd genoemd; het bedrag idd, vind ik dan zo lastig Ik krijg ook een beetje het gevoel dat mensen steeds hebberiger worden in wat ze vragen. Voor kinderen is het ondertussen zo ongeveer de norm om 15 euro uit te geven, en dit is de eerste verjaardag in eeuwen dat er maar 1 jarige is. Laatst hadden wij een verjaardag van 3 kinderen en 1 volwassene (overigens toen een familiespel gegeven). Dan krijg ik nou niet heel erg het gevoel dat ze je gezelligheid op prijs stellen. Mss ga ik wel gewoon niet Overigens vind ik een goed doel of gezamenlijk een groter cadeau geven wel leuk, maar wij kennen deze mensen nog niet zo lang en geen van hun vrienden/familie.
Ik vind de meesten in dit topic ontzettend egoïstisch. Iemand geeft duidelijk aan wat er gewenst wordt en bijna iedereen gaat daar compleet aan voorbij omdat ze zelf een ander idee heeft over de verjaardag en het cadeau. Laat ik even een ander beeld schetsen: Jouw kind is jarig en je vraagt aan iedereen ToetToet auto’s. Ik vind speelgoed met batterijen onzin dus geef je kind houten blokken. Vind jij dat dan leuk? Je had toch om ToetToet gevraagd? Je bent toch duidelijk geweest? Waarom kom ik dan met hout aanzetten? Dat vind je dan toch ook niet tof? Je hoeft niet naar die verjaardag he. Als je het er niet mee eens bent, ga je toch lekker niet?
Ik vind kinderverjaardagen sowieso vreselijk maar ik ga niet meehelpen met de spaarrekening spekken, dan zou ik liever voor een bon of een groot gezamenlijk cadeau kiezen. Ik vind het zelf trouwens helemaal niet erg als mijn kinderen geen cadeau krijgen voor hun verjaardag, dat mensen moeite doen om te komen vind ik al lief genoeg.
Als het net nieuwe buren zijn, zoals je schrijft in je tweede post, dan zou ik niet verder nadenken en geven wat ze vragen. Je zult waarschijnlijk nog jaren met ze verder moeten en dat zou voor mij belangrijker zijn dan het feit dat hun vraag een beetje vreemd is. 10 euro vind ik dan al prima, 5 ook nog, met een mooie kaart voor de jarige.
@Debaky een kind heeft idd de keuze. De ouders in dit geval niet. Ik haat Sketshers met lichtjes, te veel kleur en hysterische glitters ... maar mijn dochter wilde die graag voir haar verjaardag (van mijn zus). Ik zei tegen mijn zus: als je het maar laat! Vreselijk die dingen. Weet je wat mijn zus zei? Is het jouw verjaardag? Is het jouw kado? Haha en ik heb haar echt gelijk gegeven. Mijn dochter is zo blij met haar hysterische schoenen. En dat is het belangrijkst.
Maar een kind van de leeftijd van TS kan zelf die keuze nog niet maken dus dan kan je toch gewoon de keuze respecteren van de ouders?