Kinderen hebben moeite met leren

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Wies88, 29 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wies88

    Wies88 Lid

    18 dec 2019
    25
    6
    3
    Vrouw
    onze kinderen hebben moeite met leren.
    Ze kunnen het wel maar moeten er veel moeite voor doen en zijn altijd de ‘ slechtste’ hier door gaat hun zelfvertrouwen naar beneden.
    Wie heeft dit ook meegemaakt? Of maakt het mee?
     
  2. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Hoe oud zijn je kinderen? Krijgen ze hulp vanuit school?
    Je schrijft dat het het wel kunnen maar veel moeite moeten doen. Hebben ze wel geleerd om te leren? Past het type onderwijs wel bij ze?

    Ik begrijp heel goed dat het gevoel hebben van altijd de 'slechtste' te zijn niet leuk is en je onzeker kan worden. Gelukkig zijn heel veel andere eigenschappen veel belangrijker in het leven!
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  3. Wies88

    Wies88 Lid

    18 dec 2019
    25
    6
    3
    Vrouw
    Tuurlijk dat is zeker waar maar dan nog moeten ze nu wel mee doen.
    School wil ze in het bestuur bespreken om te kijken hoe ze hun kunnen helpen en wat ze van hun kunnen verwachten. 9 en 7, 5. Deze week kreeg ik de vraag of er misschien iets in de familie zit klinkt allemaal zo negatief. We zijn ook geen sterren maar destijds werd er niet meteen hulp gezocht met een heel team.
    Ze zijn te goed om maar een andere school te gaan zei de juf maar hebben wel het een en ander nodig.
    Ligt dit aan mij dat ik het zo negatief oppak?
     
  4. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.204
    744
    113
    home sweet home
    Ja lange periode gold dit ook voor onze kinderen. Vooral jongste, groep 3 twee keer gedaan maar met lezen beide keren bij kern 6 blijven hangen. Daarna 2,5 jaar stil gestaan qua leren, zelfvertrouwen ging alleen maar naar beneden. Dyslexie vast gesteld maar ook hier na eerste periode hulp geen verbetering. Na diagnose en medicatie gaat leren een stuk beter. En voor jongste ook school wissel. Zullen geen theorie kinderen worden maar waarschijnlijk gewoon naar vmbo. Dus helemaal prima, past ook bij ze en zullen vermoedelijk op hun plek zitten wat het belangrijkste is. Want dan voelen ze zich ook goed.

    lang proces geweest dat alle puzzelstukjes klopten. Heel veel sterkte met juiste school hulp/ oorzaak vinden
     
  5. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Wat een rare vraag van school. Zeker als het out-of-the-blue komt.
    Hebben ze al eerder aangegeven dat de resultaten opvielen? Hoe zijn de rapporten/ cito's?
     
    Nieuwsgierigbijtje vindt dit leuk.
  6. Wies88

    Wies88 Lid

    18 dec 2019
    25
    6
    3
    Vrouw

    Ik heb zelf echt zoiets van als ze dan maar gelukkig zijn op het vmbo is dat toch veel fijner
     
    suus02 vindt dit leuk.
  7. Wies88

    Wies88 Lid

    18 dec 2019
    25
    6
    3
    Vrouw
    Ja he. Ik heb er ook echt een naar gevoel van!!
    Ze hebben het natuurlijk bij de oudste gezien, en de middelste volgt haar nu daar in.
    Maar is dat dan z on probleem, mag vmbo niet meer...
     
  8. Wies88

    Wies88 Lid

    18 dec 2019
    25
    6
    3
    Vrouw
    Zelf twijfel ik over een andere school maar ik weet niet of het overal zo is. Dat ze meteen bij zulke dingen het zorgteam er bij gaan halen
     
  9. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Tuurlijk, niks mis met VMBO. Je oudste zit nu in groep 5? Waar heeft ze vooral moeite mee?
     
  10. Wies88

    Wies88 Lid

    18 dec 2019
    25
    6
    3
    Vrouw
    Begrijpend lezen, rekenen. Maar vooral het concentreren.
    Als het een op een word afgenomen scoort hij 9, 7,5, 10 ect
     
  11. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.204
    744
    113
    home sweet home
    Wat doet school eraan om je kinderen extra te helpen? Zorg team hoeft niet negatief te zijn hoor. Maar tactvol zijn ze in het gesprek niet geweest
     
    dds vindt dit leuk.
  12. Jurassic

    Jurassic Actief lid

    13 jan 2014
    475
    68
    28
    Even he...Wil je niet van jezelf zeggen dat je "geen ster" bent? Ieder kind/mens is waardevol en heeft prachtige kwaliteiten. Daarnaast snap ik dat je het misschien negatief opvat, het gevoel hebt dat je kinderen niet goed genoeg zijn, maar ik denk zelf dat het juist goed is dat er aandacht voor is en hulp ingezet gaat worden. Zo leren ze wellicht hun eigen manier van leren en groeit hun zelfvertrouwen. Misschien is er een onderliggend probleem wat achterhaald wordt of misschien zijn het geen theoretische mensen. Maar het zou wel heel fijn zijn als ze over een paar jaar vol zelfvertrouwen naar het voortgezet onderwijs aan. Welke opleiding ze gaan doen is helemaal niet belangrijk, ik neem aan dat school dat ook niet vindt. Schrijf anders jouw gevoel op en ga hier nogmaals over in gesprek als je wat uit de emotie ben.
     
    dds, Roanna, Gewooniemand en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.540
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    zijn ze getest op dyslexie en dyscalculie?
    Dus het zit hem in het concentreren? Niet in de stof niet kunnen opnemen? Dan ligt het toch voor de hand om een setting te creëren waarbij de kinderen zich wat meer geborgen voelen?
    Zo te zien geen reden om aan de cognitieve vaardigheden te twijfelen.

    En zo negatief over jezelf en de kinderen denken is absoluut nooit nodig.
     
    Wies88 vindt dit leuk.
  14. Wies88

    Wies88 Lid

    18 dec 2019
    25
    6
    3
    Vrouw
    Bedankt voor jullie woorden, soms zit je als ouder er ook even door heen. Je wilt niets liever dan dat het goed gaat, of het nu vanzelf gaat of met hulp dat geeft niet als ze inieder geval niet twijfelen aan zichzelf
     
    dds vindt dit leuk.
  15. Manderijntje

    Manderijntje Fanatiek lid

    23 jan 2014
    1.145
    1.295
    113
    Kijk eens naar alternatieve leermethodes. Misschien zijn het beelddenkers of leren ze juist horend beter en is begrijpend lezen veel moeilijker.

    Waarom ik dit zeg? Mijn man is spraakbegaafd, kan veel talen in een korte tijd leren maar niet op de klassieke manier. Zijn hersenen werken op een hele andere manier waardoor hij met toetsen heel laag scoorde terwijl hij veel wel wist/geleerd had.
     
    Wies88 en Huismuisie vinden dit leuk.
  16. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Onze zoon heeft ook moeite met leren, zowel fysiek als geestelijk. w
    We wisten al dat hij dingen wat trager oppikt (lopen, fietsen etc.) maar ook met dingen begrijpen duurt het even voordat het kwartje valt.
    Nu zit hij in groep 3 en merk je het helemaal goed, lezen kost hem ontzettend veel moeite.
    Hij krijgt vanuit school extra begeleiding en wij oefenen ook bijna elke dag, dit helpt gelukkig wel want hierdoor kan hij wel meekomen, maar hij is soms ook verdrietig omdat het niet lukt.
    Hij zit sinds kort op kickboksen en dan zie je wederom ook dat hij de opdrachten niet zo snel oppikt en qua motoriek niet zo'n ster is.

    Wellicht is er bij jouw kids idd een onderliggend probleem of hebben ze extra begeleiding nodig.
    Ik zou in gesprek gaan met school.
    Buiten dat, is er niets mis met vmbo.
     
  17. Wies88

    Wies88 Lid

    18 dec 2019
    25
    6
    3
    Vrouw
    Ze hebben extra begeleiding nodig, bijv. Extra aandacht, apart dingen afnemen maar dat kan school pas als ze een ‘ stempel’ hebben en dat vind ik nu juist zo vervelend.

    We gaan het maar gewoon aan en we zien wel.
     
  18. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Echt? Bij ons op school zit dat gewoon standaard in de opvolging van kinderen. Een leerkracht zou dat toch snel moeten oppikken en kunnen remediëren?
     
  19. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Zelf kon/kan ik niet uit boeken leren ( groot lidteken in mijn hersenen)

    Het is heel erg negatief gebracht, maar probeer het positief om te draaien; zet dat zorgteam heel hard aan het werk om erachter te komen waar het probleem ligt. Maak gebruik van de hulpmiddelen die school wilt inzetten.
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.543
    113
    Bij sommige dingen kan dat wel hoor op de meeste scholen. Wat extra aandacht in kleinere groepjes.
    Wat ik begrijp van ts is er nog wat meer specifiekere aandacht nodig. Dat kost personeel en dat geld moet uit een potje komen.
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina