Sporten en bètablokkers

Discussie in 'De lounge' gestart door Kari, 19 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Hoi meiden,

Zijn er mensen die bètablokkers gebruiken en intensief sporten?
    Hoe voelt dat?

Ik slik ze sinds maandag. Ben een enthousiast body-pumper/spinner, 3x per week. Maar als ik nu de trap al oploop sta ik bovenaan te hijgen als een paard. Weet niet goed of ik de fiets (spinning) weer op durf.

Wie van jullie heeft hier ervaring mee?

Liefs Kaar

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Nou...

Wat zegt je arts over de intensiteit van het sporten? Lijkt mij dat je dat beter aan een arts kunt vragen.

Ik spin ook fanatiek en dat vergt toch best veel van je longen en hart.

3. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    het probleem met betablokkers is dat je hartfrequentie vertraagd wordt. Dus als je intensief sport gaat je hartfrequentie onvoldoende omhoog. Afhankelijk van de indicatie waarvoor je ze krijgt kun je met de arts overleggen of er geen alternatief medicament is.
    Volgens mij is een betablokker 1e keus bij hoge bloeddruk maar dit is zeker voor jongere personen vaak niet gewenst vanwege het effect op de hartfrequentie en ten gevolge daarvan verminderd inspanningsvermogen.

ik heb hier ervaring mee en slik nu andere medicatie

4. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Ok meiden, thanks. Ik had het al met mijn huisarts besproken, zij vindt dat ik gewoon kan sporten. Maar ik kan het me haast niet voorstellen dat dat zomaar kan...... ik durf het ook niet uit te proberen eerlijkgezegd...

Voor mijn bloeddruk heb ik het niet nodig, deze is aan de lage kant, maar ik heb sinds zaterdag een extra hartslag, zo irritant. Daarvoor gebruik ik deze medicijnen. Dus vroeg ik me af of iemand gewoon sport met deze dingen :)

5. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    ik kan er helaas niet mee sporten, hartslag zakt bij inspanning onder de 60.
    gebruik je ze voor altijd of een tijdje?

het duurt ook even voordat je lichaam went aan de medicijnen, je kan er ook heel moe van worden de komende tijd.
    maar het kan ook dat je hartslag laagt blijft bij inspanning.
    wellicht als je er veel last van hebt dat je de dosering kan minderen.. weet niet welke je nu slikt en welke dosering?

6. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Hoi Senna999,

Ik slik vanaf maandag Propranolol 40 mg. In principe neem ik ze in wanneer mijn hart "op hol slaat" Ik probeer het te rekken, vandaag heb ik er nog geen ingenomen. Dan merk ik wel dat ik me weer normaal voel. Gisteravond had ik er wel 1 ingenomen, kon er niet van slapen, klaarwakker! Maar als ik er dan 1 inneem ben ik bij de minste inspanning doodmoe! Kan me dus echt niet voorstellen dat je hier mee kunt sporten. Maar wat je zegt, misschien moet ik er nog aan wennen. Ik hoop echt dat het niet meer nodig is straks! :)

7. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    ok, das best een redelijke dosering om te starten vind ik.
    hoe vaak slaat je hart op hol? heb je al andere dingen geprobeerd.. geen koffie/thee/alcohol/redbull/chocolade. geen chinees afhaal eten. daar zitten allemaal stoffen in die een trigger kunnen zijn.

8. Imensa

Imensa Fanatiek lid

23 okt 2014
    2.463
    18
    38
    raadpleeg je arts even ;) dat sowieso. Maar zover ik weet kun je er idd mee sporten. Alleen omdat het je hartslag drukt kan het moeilijker zijn die omhoog te krijgen. maar srs, niet zelf dokteren, en ff een belletje naar de HA doen

9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    Van propranolol kan je in het begin wel wat moe zijn.
    Ik slik het vanwege te hoge hartslag als bijwerking van andere medicatie.

Het wordt ook wel eens gegeven aan mensen die erg gespannen zijn voor afrijden rijbewijs.

Ik denkt dat je er nog een beetje aan moet wennen.
    Ik sport er mee maar niet heel intensief maar dat gaat goed

10. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Ah vandaar dus dat ik me soms echt als een vaatdoek voel.... zo moe. Maar ik slaap ook onrustig. Niet perse vanwege de medicatie maar omdat mijn hart heel vaak extra slaat. Dat is echt vermoeiend ook :(

Thanks! Als iemand verder nog tips heeft zijn ze welkom. Ik drink geen koffie. Maar wist niet dat je het van thee ook kunt krijgen?

11. maliro

maliro Niet meer actief

ik heb zelf andere betablokkers dus over de hoogte van de dosering kan ik je geen advies geven. Maar wat je verder beschrijft past helemaal bij het gewenningsproces. Duurde hier een paar weekjes tot mijn lichaam eraan gewend was. Doodmoe en niet kunnen slapen, hoort er helaas allemaal bij.
    Sterkte!

12. maliro

maliro Niet meer actief

red bull, dropjes, grape fruits, dat zijn bij mij de eetbare triggers. Ik neem kalium en magnesium nauwelijks op uit voeding, maar dit past bij mijn specifieke ritmestoornis.

Krijg je nu gewoon BB's om te kijken of het helpt of wordt ook onderzocht waar je klachten vandaan komen?

13. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ml had ook erge hartkloppingen, is er mee op de hap beland. En wat bleek, hij reageert op koffie, zwarte thee, alcohol.

14. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Tja ben wel een theeleut. Maar eigenlijk al mijn hele leven..... Verder drink ik nooit koffie. Alcohol alleen in het weekend, maar soms ook helemaal niet. Snap er niks van. Heb geen stress, niks. Alles gaat lekker hier.

15. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Nee ik moet eerst even aankijken met die BB. Kijken hoe dat gaat en we hopen dat het over een paar dagen dan weg is....

16. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik weet wel dat het bij mij een lange tijd heeft geduurd voor mijn lichaam echt gewend was aan de beta blokker.

Misschien moet je eerst je lichaam even de tijd geven om te wennen aan de medicijnen en het dan stukje bij beetje het sporten weer op te pakken?

Deel Deze Pagina