Verjaardagsgeld aan kind van 6

Discussie in 'De lounge' gestart door pientje1, 16 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PamPapilio

PamPapilio Fanatiek lid

16 dec 2008
    4.736
    1
    0
    Anna Paulowna
    Sorry maar dit vind ik echt raar staan.. er zijn zat ouders die geen 150 tot 200 euro uit te geven hebben aan een kado voor hun kinderen, of dat gewoon niet willen.. als het kind dan graag bijv. de nintendo DS wilt. Of je hebt een kind dat gek is op lego en jij koopt ik noem maar wat t politiebureau voor 100 en hij wil ook graag t vliegveld erbij (kost ook 100 euro) Dan ben je geen verantwoorde ouder als je je kindje daar zelf voor laat sparen met het verjaardagsgeld en zelf laat kopen? ;)

Ik denk dat een kind leren dat je niet alles kunt hebben (en dat grote dat je wilt en een berg kadootjes van iedereen) en dat als die grote dure kado's gewoon een hoop centjes kosten (wat ze wel merken als ze dan AL hun verjaardagsgeld eraan uit moeten geven) dat dat ze ook een waarde van dingen leert.

2. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Tuurlijk zijn kleine kadootjes ook leuk, maar ik vind dat dat hier niets mee te maken heeft. Daarbij: je geeft toch een kado om iemand een plezier te doen? Dan lijkt me zo'n duidelijke wens een goede reden om je eigen gevoel een beetje aan de kant te schuiven :)

Als zo'n kind nou aan het sparen is voor iets groots, dan is het toch logisch dat kleine kadootjes, hoe lief bedoeld ook, gewoon niet leuk zijn omdat je eigenlijk meer zou hebben aan het geld...? Daarbij: waarom is het hebberiger wanneer je om geld vraagt dan om allerlei (onzin)kadootjes? Ik ken kinderen die hele waslijsten aan verlanglijstjes hadden voor hun verjaardagen en die hingen echt aan elkaar van de goedkope troep waar ze na een week al nooit meer naar omkeken. Dan geef ik liever geld waarmee ik bijdraag aan iets groters, zodat het kind er lang blij mee is.

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.853
    3.367
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

Ik ben het met je eens, maar dan zou ik als ouder zijnde wél aangeven wát je kind er mee wil gaan halen (of jullie voor het kind) en wáár je het wil halen ---> met een cadeau bon voelt het denk ik meer, dat het geld ook écht bij het kind terecht komt. Zeker als het een specifieke (kinder) winkel is.

En ook dat het geld niet op de spaarrekening van het kind terecht komt, want dat zou ik zelf als gever niet nodig vinden nog... als ze met 12/13 die keuze zelf maken, oke... maar nu niet.

4. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    @ Athina: absoluut, ik zou ook zeker aan iedereen laten weten waar het geld naartoe gaat, hoor! Ook naderhand dan iedereen nog even een foto mailen/sturen van kind+kado, om te laten zien wat er met hun bijdrage is gebeurd :D Ik geef zelf ook altijd alleen maar geld als ik weet waar het voor is. Dat dan weer wel.

5. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik vind dat geld of een cadeaubon geven wel moet kunnen.
    Het lijkt me voor een kind erg leuk dat hij/zij kan sparen voor iets groots wat op het verlanglijstje staat.

Ik geef aan een neefje/nichtje 20 euro, aan kinderen van vrienden 10 euro.

6. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Wat ik gisteren deed was gewoon bij kindje van kennissen. Heb 10 euro gedaan in een kaart met zo''n enorme lolly erbij.l. Daar had ie wel schik van :)

7. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Het gaat om een kind van 6 he, daar gaat dit topic over. Wat moet een kind van 6 met een cadeau van 150 euro? Ik geef mijn oudere nichtjes/neefjes ook geld, zonder probleem.

En ik vind niet dat je ze waarde van geld leren op die leeftijd, want ze hebben geen flauw idee wat het kost.

8. pientje1

Daar heb je gelijk in, maar doe je een kind van die leeftijd plezier met geld of zijn het de ouders die het wel makkelijk vinden?

9. pientje1

Leuk idee!

10. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Als ik zie wat de kinderen van mijn zussen allemaal voor 'kleine' cadeautjes krijgen met de verjaardag en wat ervan overblijft, nou dan draag ik liever met geld bij aan een groot cadeau. Al die kleine cadeautjes word ff meegespeeld en is binnen no time stuk of kwijt.
    Dat vind ik zo zonde.

11. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Als dat kindje dan geld krijgt kan het,
    1) het cadeau kopen dat ie zo graag wil, en
    2) leert de waarde van het geld.

Niet leuk om te geven misschien, maar t kindje leert er wel van, dat is toch ook belangrijk.

Ik vind t echt knap dat een kindje van 6 al geld vraagt.
    Ik als gever kan dat wel waarderen,ik weet dan tenminste zeker dat ik bijdraag aan het cadeau wat het kindje zo enorm graag wil.
    Dat geeft mij meer voldoening dan met een prulletje aan komen, terwijl je WEET dat het kindje spaart voor een doel.

12. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Nee hoor zo raar is dat niet, dan kan dat kind wel iets groots kopen.
    ipv dat ze 100 kleine cadeautjes krijgt waar ze niks aan geeft.
    Bedrag? 5.00 euro meer dan genoeg.

13. noukie89

noukie89 Niet meer actief

nou je tegenwoordig is het normaal je kind een wii tegen voor z'n verjaardag nou dat gaat er bij mij niet in als ze iets duurs willen sparen ze er maar voor en vragen ze inderdaad maar geld voor hun verjaardag

14. tulip

tulip Niet meer actief

ik heb ook alle verdere reacties gelezen die wel voor geld vragen zijn, maar ik snap het nog steeds niet hoor. Ik begrijp ook echt niet wat een kind van 6 jaar of jonger dan voor iets groots moet hebben. Als er dan al iets is, kunnen evt papa/mama of opa/oma dat geven.
    En iedereen heeft het over prul. Ik zie niet in waarom iets van 10-15 euro prul moet zijn. Ik geef altijd zoiets voor de kindjes in onze vriendengroep en ik kan er altijd iets leuks voor vinden.
    Ik ben nooit bang dat ik iets koop dat ze niet leuk vinden, want ze maken of een lijstje aan op lijstje.nl of ze zetten een mandje met naam in de speelgoedwinkel.

15. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Als mijn zoon op zijn zesde (of welke leeftijd ook!) iets wil hebben als een spelcomputer bijv. dan mag hij daar van mij echt zelf voor sparen, hoor. Ga ik niet voor hem kopen. Tuurlijk draag ik bij als hij bijna het geld bij elkaar heeft ofzo, maar als ik zie wat zo'n draagbaar Nintendo-geval kost (DS toch?) dan ga ik zoiets echt niet voor een verjaardag (of andere gelegenheid) kopen. Van sparen word je echt niet slechter. Ik heb ook zelf tot 2 keer toe een fiets bij elkaar gespaard toen ik nog op de basisschool zat en was daar super-trots op! Dat gun ik mijn kind ook, maar dan met de luxe-dingen die hij wil hebben.

16. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb het niet allemaal gelezen.

Geld vragen voor een verjaardag vind ik sowieso not done, ongeacht de leeftijd. En geld geven vind ik niet leuk.

Bij kinderen zit de lol van de verjaardag toch in het uitpakken van cadeautjes in een mooi papiertje, wat hebben zij dan aan een envelop-met-inhoud? Ik zou mijn zus vragen wat haar bezielt om die wens te uiten voor haar 6-jarige dochter, en gewoon lekker iets kopen waarvan ik denk dat het meisje het leuk vindt.
    (mijn zus zou never never nooit geld vragen, niet voor zichzelf en niet voor haar kinderen, dus het is zeer hypothetisch. het gaat erom dat het iemand is die dichtbij je staat en die je dus wel een kritische vraag kunt stellen.)

17. Johannal

Johannal Fanatiek lid

28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    KunkS!!!:$ Wat veel!

18. tulip

tulip Niet meer actief

o maar daar heb je 100% gelijk in hoor, ik vind sparen heel goed. Als ons meisje drie wordt beginnen we al met een spaarpotje met een klein bedrag 50ct. Maar dat zal straks van het zakgeld gaan bv. Mijn 6 jarige dochter krijgt iig geen ds of zoiets dergelijks, dat vind ik nog helemaal niet voor die leeftijd. Dat bedoelde ik er eigenlijk mee. Op die leeftijd zijn er nog zat kleine cadeautjes te vragen.

19. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Jawel, dat is zeker zo, maar hoelang blijven die kleine kadootjes interessant..? Ik zit persoonlijk ook niet echt te wachten op een speelkamer vol spullen waar de kleine man nooit meer naar omkijkt ;) Maar goed, dat is denk ik gewoon persoonlijk. Ik ken zoveel kinderen van 5 of 6 die zo'n DS hebben en de meesten krijgen ze gewoon zonder 'a second thought' van paps en mams - zo gaat dat hier niet werken, dus dan maar geld vragen voor zijn verjaardag als hij er toch eentje wil :D (maar liever inderdaad ook nog laaaaaaang niet op die leeftijd)

20. tulip

tulip Niet meer actief

ik zou voor een kinderfeestje de kleine cadeautjes vragen, zoveel zijn dat er dan niet. En verder komen er dan alleen opa/oma en ooms en tantes en mn beste vriendinnen en dan zou ik voorstellen iets samen te geven.

brabbel, ik vind je wel een heel vrijgevige tante.;)

Deel Deze Pagina