Werken voor een detacheringbureau

Discussion in 'De lounge' started by blondi, May 24, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. blondi

blondi Fanatiek lid

Sep 3, 2010
    3,796
    1
    0
    Brabant
    Een aantal vragen over een detacheringbureau!

Hoe zit dat nou? Is dat nou een uitzendbureau?
    Krijg je daar ook een contract of is het gewoon zo, dat als er geen werk meer is, je op straat straat?
    Krijg je normaal salaris betaald?

Mijn vriend is metselaar en zit nu alweer 5 maanden in de ww, dit is hij (en ik) natuurlijk spuugzat.
    Hij heeft al wel 2 'baantjes' aangeboden gekregen maar dat is allebei bij een detacheringbureau... Nu heb ik daar zo mijn twijfels bij omdat je er volgens mij gewoon niks aan hebt? Geen contract, geen pensioenopbouw etc..

Vandaag is hij ook op gesprek geweest bij een detacheringbureau (die baas zei overigens dat ze geen detacheringbureau zijn maar het staat gewoon op papier en op internet dat dit wel zo is), en die man kwam erg betrouwbaar bij mijn vriend over. Hij vertelde dat je gewoon pensioen opbouwt, dat je een contract krijgt etc..
    Maar daarna zei hij dat vriendlief met de bouwvak 'eventjes' 3 weken terug moest in de ww omdat hij nog niet genoeg vakantiedagen opgebouwd zou hebben voor de bouwvak.. Wat is dat nou weer voor onzin, je gaat toch niet zomaar eventjes 3 weken in de ww? :(

En onze belasting/verzekering adviseur zei dat een detacheringbureau niks was en dat je ook maar af moest wachten of je daarna nog wel een uitkering (ww) kreeg.
    Heb je geen recht meer op ww dan als je zonder werk komt te zitten na voor een detacheringbureau gewerkt te hebben?

2. dobbel

dobbel Fanatiek lid

Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    mijn man heeft 9 maand via een detacheringsburo gewerkt, en had gewoon een contract, vaak zijn het contracten van je moet minimaal zoveel uur werken voor ze, en dan kan een bedrijf je boetevrij overnemen,
    mijn man verdiende MEER bij dezelde werkgever bij het detacheringsburo als bij het bedrijf zelf (hij werkt er nog) maar ons is het meer als prima bevallen hoor.

zou de baantjes dus gewoon aanemen, bedrijven zien het vaak als testperiode. je hebt toch meer zekerheid als met een uitzendburo,

3. mamie82

mamie82 Bekend lid

Feb 12, 2013
    886
    1
    0
    NULL
    NULL
    Het heeft te maken met de arbeidsrelatie tussen werknemer en bureau.
    Bij een detacheringsbureau blijft de werknemer in principe in dienst (tenzij natuurlijk het contract niet verlengd wordt uit onvrede of gebrek aan geld, of de standaardredenen waardoor ook bij een reguliere werkgever je contract niet verlengd wordt)
    Bij een uitzendbureau ga je langs voor werk, zij vinden werk voor je, jij gaat dat werk doen en krijgt via het uitzendbureau betaald, en als het klaar is, dan kun je in principe weer opnieuw beginnen met zoeken

even googelen kom je op het antwoord

4. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Ligt er aan wat voor contract ze je geven. Als je wordt ontslagen, krijg je wel WW hoor, zou niet weten waarom dit niet zou opgaan bij een detacheringsbureau. Die 3 weken WW als vakantie snap ik niet helemaal, maar snap dat hij geen opdracht kan doen in de bouwvak...

Ik werk via een detacheringsbureau en heb gewoon een contract voor onbepaalde tijd. Als de opdracht ophoudt om wat voor reden dan ook, kan ik terug naar detacheerder en gaan ze op zoek naar een nieuwe opdracht. In de tussentijd wordt je loon gewoon doorbetaald en kun je vaak wat cursussen doen.

5. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

Aug 29, 2009
    3,313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    Even een aanvulling.. Aangezien dit mijn man is overkomen.

Kijk in het contract na of er geen concurrentie beding in staat !!

Mijn man had dit dus wel en uiteindelijk heeft het na een lange strijd zover moeten komen dat we dat nu aan het afkopen zijn.. Hou dat erg goed in de gaten, want het zou knap beroerd zijn als je man dadelijk niet in de bouw mag werken, zonder een boete opgelegd te krijgen..

Share This Page