Peuter teveel vitamine opgegeten!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kim11, 15 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Is dat heel erg? Zijn broer had het potje niet goed dichtgedraaid en hij heeft er een stuk of 6 a 8 opgegeten in plaats van twee. (Het zijn de zachte beertjes van optimax bedoeld vanaf 1 jaar, normale dosering is 2 beertjes per dag)

2. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Bel ff de HAP die zijn er ook om advies te geven. Persoonlijk denk ik niet dat het veel kwaad kan voor een keer.

3. Joycey

Joycey Niet meer actief

Volgens mij was het zo dat je het teveel aan vitamine vanzelf weer uit plast.

In ieder geval; ik slikte vroeger die vitamine c pilletjes net alsof het een doosje snoepjes was - en ik ben er nog redelijk normaal onder :p Alhoewel... Lichamelijk dan :D

4. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    Niet alle vitamine plas je uit. D3 of d6 kan zelfs echt een probleem geven. Beide zitten in kinderverlamming, waarschijnlijk is de dosis laag genoeg, maar ik zou zeker de hap bellen. Beter save than sorry

5. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    mijn schoonzus haar zoontje heeft dit ook eens gedaan ze
    heeft toen HAP gebeld en kon geen kwaad hij had overigens het halve potje naar binnen gewerkt

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Even met de HAP bellen die kunnen de giflijn raadplegen. Zo heeft DL een keer het flesje vit D te pakken gekregen en leeggedronken. Toen kreeg ik adviezen vanuit giflijn.

7. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Een teveel aan wateroplosbare vitamines plas je uit, teveel aan vetoplosbare vitamines sla je op in je vet in je lichaam.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamines ligt erg ver van de grens van toxiciteit af. (Factor 1000 of meer)
    6-8 tabletjes kunnen daarom geen kwaad.

8. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Dit!

9. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ik zou in zulke gevallen de HAP bellen en advies vragen aan mensen die er voor geschoold zijn.

10. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ja ik heb laatst bonje gehad met de huisartsenpost. Die bel ik nooit meer.

Ik kijk het even aan. Tot nu toe zie ik geen vreemde dingen. Hii zit gewoon lekker met lego te spelen. Is niet hyper of zweterig of suf.

11. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    P.s. Wilt niet zeggen dat we niet naar de dokter gaan als het niet nodig is maar ik sla de huisartsenpost over.

Toen hij iets van 10 maanden was had hij twee opgerookte sigaretten opgegeten. Daar was hij echt echt echt ziek van. De eerste hulp zei dat het goed was als hij overgaf en koorts had. Ze zei dat als het echt niet goed ging we alsnog konden komen maar dat ze daar niets anders deden dan afwachten. Ik denk dat die twee smerige sigaretten heel wat erger waren dan die vitaminesnoepjes. Toen was hij binnen een kwartier echt ziek en nu zie ik na drie kwartier nog geen enkele verandering

12. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Staat er niet iets in een bijsluiter?

Zou zelf (ook al had ik ooit bonje gehad met de HAP) toch even gebeld hebben voor advies. Helemaal als ik lees dat het mogelijk ook tot verlammingen kan leiden zoals iemand hier aangeeft, zou daar geen risico mee willen nemen. Beter relatief zeker weten dat het geen kwaad kan, of mogelijk juist wel gevaarlijk is bij die specifieke vitamines, maar goed mijn kind niet.

Snananas vindt dit leuk.
  13. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Bonje met de hap of niet... Die bel je toch gewoon als er iets is met je kind? Als het jezelf betrof ala... Maar je zet je er toch wel overheen als het je kind is?!
    Idd kunnen sommige vitamines in hoge concentraties slecht zijn, bij hoeveel dat is weten wij ook niet, of er moet toevallig een dokter of iemand van de giflijn zitten hier.
    Ze hoeven niet direct ziek te worden, dat kan ook wat langer duren...

Het klinkt in mijn ogen niet achterlijk veel wat ie naar binnen heeft gewerkt maarja.. Ik had toch echt wel even gebeld om te vragen waar je op moet letten.

14. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je ooit bonje met de hap hebt gehad weet daarna dat niemand meer hoor. Er zit iedere keer andere assistenes namelijk omdat er een heel grote groep artsen en assistenten is die die dienst draaien. De kans dat je twee keer dezelfde arts of assistent hebt is vrij klein. En rapportage naar elkaar is minimaal.

15. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid die op potjes vitamines staat is de minimale hoeveelheid die je nodig hebt per dag, niet de maximale. Die ligt daar nog heel ver boven. Staat er op het potje ook hoeveel er precies van elke vitamine in een tablet zit?

16. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.486
    113
    Zou toch echt even de HAP bellen, of desnoods je man/buurvrouw laten bellen als het je zelf nog zo hoog zit met het conflict dat je had, er zitten daar altijd andere assistentes, lijkt me toch fijn om zeker te zijn dat iets geen kwaad kan of dat er wel actie moet worden ondernomen.

17. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Staat er niks in de bijsluiter over overdosering?

18. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Bellen voor advies lijkt me normale gang van zaken.

Dat je nu niks aan hem ziet wil niet zeggen dat het geen kwaad kan. Als je wel iets ziet is het al opgenomen allemaal, dat kan voor sommige middelen dan juist te laat zijn. Nou zal dit voor vitamines niet direct opgaan denk ik, maar meer wat ik zeg dat dat niks zegt als je nog niks aan hem merkt.

Hier kan je 30 verschillende antwoorden krijgen, maar de enige die dat zeker kunnen weten zijn artsen of de mensen van de giflijn. Lijkt mij dat je w.b.t je kind geen risico wil lopen.

Snananas vindt dit leuk.
  19. wie weet heb je nu een prettigere assistente.
    een woordenwisseling zou ik nooit boven mijn kinds gezondheid zetten..
    doen ze nu weer raar.. naam vragen en klacht indienen.

20. Moli

Moli Niet meer actief

ff serieus....

je vraagt advies, er word advies gegeven een professionel te bellen maar dat vertik je omdat je al eens woorden hebt gehad daar mee... nee sorry maar dit is echt kansloos! "je kijkt het nog wel even aan" VRAAG DAN GEEN ADVIES!

Deel Deze Pagina