Ben wel benieuwd, onze oudste gaat in januari naar de kleuterschool. Ik en hij natuurlijk vinden het best spannend. Hoe is het met jullie kindjes gegaan die overgang? Lang moeten wennen of juist niet? En gaat het daar echt meteen een stuk serieuzer als op de psz? Ik kan het van mezelf niet meer herinneren bijna allemaal
De scholen zijn net begonnen dus ik denk dat mensen hier nog niet veel ervaring hebben. Zo ook ik niet na een week. Het was veel huilen maar alles is dan ook nieuw dus ook niet vreemd! Vraag het over een maand of zes weken nog eens!
Hier ging het heel goed. Eva ging voor die tijd 2 dagen per week naar het kdv. De eerste 2 keren afscheid nemen was even een beetje lastig, de eerste dag echt lastig, het was natuurlijk allemaal nieuw. Maar het ging meteen al goed na het afscheid en na 1 week was het gewoon helemaal normaal.
Chris heeft de eerste week op school moeite gehad met afscheid nemen. Hij gaat nu een week of vier naar school en is nog steeds wel erg moe na school. Het vergt duidelijk meer energie dan de psz. Ook vind hij het best moeilijk dat hij nu vier dagen weg is en wil hij graag bij mama blijven...hij mist dus best wat 'knuffelmomentjes'. Hij is in de middag enavond soms erg driftig van vermoeidheid nu, maar kan ook erg aanhankelijk zijn en mijerg opzoeken om te knuffelen en even bij mij te hangen. Al met al heeft hij gewoon aandacht nodig van mama en papa nadat we thuis zijn. Hij slaapt als een roos en is binnen vijf minuten onder zeil als hij in bed ligt. Hij vindt het op school wel erg leuk en als hij er is, is hij ook echt gewoon zichzelf in de klas. Inmiddels is he tin de ochtend ga maar weg hoor mama!
`onze`eerste week zit er inmiddels op en het is prima gegaan. Dochter had al heel veel zin in de basisschool. De ochtend toen t daadwerkelijk ging gebeuren was ze wel wat stil maar eenmaal op school ging ze direct op een stoeltje zitten, de bel ging, meeste ouders gingen direct weg en zij zei ook jullie moeten weg hoor papa en mama. Dus meteen weggaan. Toen ik haar ophaalde zei de juf ook dat t prima ging en dat t leek alsof ze al heel lang op school zat. Ze zat hiervoor trouwens 2 ochtenden op de psz en ging 2 dagen naar een gastouder. De basisschool ligt naast de psz en ze vond t leuk om de juffen van de psz te zien. Wo, do en vr moest ze ook naar de opvang, dat vond ze ook heel erg leuk. Ze was wel heel erg moe. Nu gaat de tweede week beginnen, ze heeft er weer zin in maar er kan natuurlijk ook een moment komen waarop ze even een terug slag gaat hebben. We zullen wel zien...
Fabian ging 2 ochtenden naar de psz. Een maand voor hij 4 werd is hij van de psz af gegaan om 2 ochtenden in de week te wennen op de school. Nou de eerste weken vond hij het niet leuk. Bij het afscheid nemen kusjes geven en knuffels (gelukkig heeft hij niet gehuild dat vind ik zo hardverscheurend), vragen van mama kom je wel weer ophalen? En hoe laat dan? na een paar weken ging dit beter. Hij kwam in maart in groep 1/2 daar komen de instroom kinderen bij. Dus toen hij in maart kwam bestond de groep uit 27 kinderen. En dan kom je daarbij in de groep als klein broekkie van amper 4 jaar. Na de zomer vakantie kan ik echt zeggen het gaat goed op school. Bij het afscheid nemen zegt hij nog doei en gaat vervolgens z'n eigen ding doen.
Mijn dochter zit inmiddels al een jaar op de basisschool, maar heeft nooit moeite gehad met afscheid nemen. Verschil met psz is, dat je ze naar binnen brengt, kus geeft en weggaat. Op psz blijf je er vaak nog even bij om een puzzeltje of wat dan ook te doen. Die overgang is voor sommige lastig. Ik heb altijd met veel enthousiasme over de basisschool gepraat, vaak scheelt dat wel. De overbuuf vertelt,waar haar kind bij is, dat ze het heel moeilijk gaat vinden en zoek dan bevestiging bij haar dochter. Tja, als die straks gaat huilen bij afscheid nemen, dan kan ik me dat wel voorstellen.
Bedankt voor jullie reacties, ik vertel hem juist dat school heel leuk gaat worden steeds dus dat zit goed stroopie. Maar ik zal hem wel gaan missen denk ik hoor!