Zoontje in zijn gezicht gekrabd door vreemde kat in onze tuin

Discussie in 'De lounge' gestart door Pluutje, 31 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pluutje

Pluutje Fanatiek lid

3 jun 2010
    1.059
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje van 4 is zojuist in zijn gezicht (voorhoofd) gekrabd door een vreemde kat in onze tuin.
    Ik baal hier behoorlijk van en ik ben bang dat mijn zoontje een angst voor katten begint te ontwikkelen. Het is nl al de tweede keer dat hij door een vreemde kat wordt gebeten/ gekrabd op ons eigen terrein.

Wij wonen in een katrijke buurt - hebben zelf overigens ook een kat - en hebben dus regelmatig een vreemde kat in onze tuin. Op zich geen probleem en ik leer mij kinderen dat ze nooit zomaar een vreemde kat (of hond) mogen aaien. Echter twee van onze vaste 'bezoekers' zijn behoorlijk vrijpostig en (lijken) zeer aanhalig. Dat wil zeggen ze zelf komen naar je toe, geven uit zichzelf kopjes, maar kunnen in eens uithalen als je ze aait. Op tillen is helemaal uit den boze.

De rode haarbal heeft het eigenlijk alleen op onze eigen kat gemunt en laat ons poezenbeest bijna dagelijks alle hoeken van de tuin zien. De zwarte - echt een lieverd om te zien - is veel meer op mensen gericht. Die wandelt rustig naar binnen als de deur opstaat, staat uit het niets een beetje om je benen te draaien. Aangehaald worden vind 'ie prima tot een bepaald moment en dat moment bepaalt hijzelf. Hij laat zich ook absoluut niet op tillen (dat heeft mij al een knauw opgeleverd) en laat zich op geen enkele humane wijze van mijn aanrecht verwijderen. Oja en natspuiten maakt echt geen enkele indruk, in je handen klappen en schreeuwen al evenmin.

Vandaag was mijn zoontje met de bal in de tuin aan het spelen. Zwarte poes zat of liep - kon het niet zo snel zien -over de tuinafscheiding en heeft op het moment dat mijn zoontje de bal wilde pakken vanaf het muurtje ineens uitgehaald en raakte daarbij mijn zoontje in het gezicht/ voorhoofd met een bloedende kras (gelukkig) net op de haargrens als gevolg.

Geen flauw idee van wie deze katten zijn, heb het al eens in de buurt nagevraagd. Maar dit gaat mij te ver, hoe moet ik hiermee omgaan? Hoe houd ik die 'onbetrouwbare' katten uit mijn tuin of voorkom ik dat ze in mijn kinderen gaan lopen bijten en krabben.

Ik ben absoluut een kattenliefhebber en normaal gesproken totaal niet bang voor katten, maar ik merk dat ik nu wel een beetje panisch begin te worden als een kat - inclusief de onze - bij een van mijn kinderen komt.

2. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    In een kattenkooitje lokken en naar het asiel brengen. Als ze toch van niemand zijn in de omgeving zijn ze beter af daar.

3. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    katteschrik kopen en ruim strooien langs alle erfscheidingen

4. Pluutje

Pluutje Fanatiek lid

3 jun 2010
    1.059
    0
    36
    NULL
    NULL
    Oh, dat vind ik op zich een hele goede! De katten zijn van iemand in de buurt: ze zien er heel goed verzorgd uit. En de rode kater heeft weleens een (vlooien)bandje om.

Maar ik kan ze natuurlijk laten vangen en naar het asiel laten brengen (in de hoop dat hun baasjes ze weer op komen halen) en dan een berichtje erbij dat ze zijn 'opgepakt' omdat ze in mijn tuin mijn kinderen hebben belaagd. Desnoods met ons telefoonnummer dat ze ons mogen bellen, want ik wil graag met de baasjes in contact komen hoe ik met hun katten om moet gaan.

Dank voor je idee!

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Mee eens. En ook al was hij wel van iemand, dan nog ging hij naar het asiel. Als de eigenaren zo egoistisch zijn door hun beest naar buiten te gooien en alles onder te laten piesen, schijten en zlefs krabben dan drageh ze ook de concequenties maar. Wil je dat niet dan houd je je dier maar lekker in eigen tuin. Vind sowieso dat iedereen zn eigen dieren in zn eigen tuin moet houden...
    Maar ik voel een reltopic aankomen:)

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    #6 Damay77, 31 aug 2013
    Laatst bewerkt: 31 aug 2013
    Denk dat je ze dan op moeten laten halen door de dierenambulance. Als je ze zelf weg brengt dan moet je ws betalen. Ze nemen echt niet zo katten aan die "gevonden" zijn. Voor hetzelfde geld is het je eigen kat die je goedkoop kwijt wilt.
    En baasjes krijgen kat vaak ook niet zomaar mee. Ze moeten dan betalen. Vaak word kat nagekeken en nog meer kosten. Ze moeten dan adoptiebedrag betalen. Scheelt per asiel.

En kat hoeft natuurlijk niet uit je eigen straat te komen. Katten gaan vaak een heel eind van huis, ook al beweren sommigen dat ze alleen maar in de buurt blijven. Kat kan dus van 8 straten verderop komen.

7. Pluutje

Pluutje Fanatiek lid

3 jun 2010
    1.059
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dat laatste hoop ik niet. Het is namelijk niet de bedoeling om het wel of niet los laten lopen van katten hier ter discussie te stellen.

Het feit is dat er loslopende katten zijn. Ik wil alleen tips hoe om te gaan met katten die in je tuin komen en minder kindvriendelijk zijn. Onze tuin is voor mijn gevoel een afgesloten veilige omgeving, waar ik mijn kinderen kan laten vrijspelen, zonder dat ik ze iedere seconde in het vizier heb.

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    In het uiterste geval een stroomdraadje langs je schutting zodat ze er niet in kunnen?

9. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Helemaal mee eens. In een kooi gooien (die je kan lenen bij dierenambulance/asiel eventueel) en het beest dan komen laten ophalen. Te idioot voor woorden natuurlijk dat jouw kinderen gevaar lopen in jullie eiegen tuin door andersmans beesten. :( Succes!

10. Miron

Miron Fanatiek lid

6 feb 2009
    2.349
    106
    63
    Anders proberen om een bandje bij de kat om te doen met een briefje van dat je probeert in contact te komen met de eigenaar en dan je telefoonnummer erbij.

11. knap

knap Niet meer actief

Beesten vangen en weg brengen vind ik ( geen goede actie en dan druk ik mij nog zacht uit)

Je zegt dat je zoon achter de bal aan ging. Is het niet mogelijk. ( zeker met katten dat die kat ook toevallig net uit wilden halen naar die bal katten zijn gek op alles wat beweegt en toevallig kruisten ze elkaar)

Je zegt zelf ze zijn prima verzorgd en ze buurten bij de buren. Jou kat waarschijnlijk ook.

Denk dat echt een toeval is geweest dat die kat uithaalden.

Wel zielig voor je zoontje hoor. En een katte haal kan flink pijn doen en in het gezicht is nog rotter. Zelfde geld was het een paar ogen geweest.

Denk toch dan minder aan halen en stug ze over de schutting zetten dat ze niet meer welkom zijn. Wel volhouden kan een tijd duren voor ze de (hint ) begrijpen van niet in onze tuin komen.

Dus elke keer als je een van de katten ziet zonder pardon uit de tuin zetten. En niet aaien en zo want ja dan denken ze idd van ze vinden het prima dat we in de tuin komen. Katten zijn eigenwijs maar je kunt ze wel wat afleren. Dat hoeft niet met grof geweld.

Over de katten vangen stel de buren vangen jou kat en brengen deze naar het asiel.! Hoe zal jij reageren. Zou je denk ook niet zo blij mee zijn.

12. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Jeetje wat vervelend! Zou bij de dierenambu zeggen dat ze gevaarlijk zijn en je kind aanvallen dan komen ze vanzelf wel.

13. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Die hadden wij ook en onze katten gingen er gewoon bovenop liggen slapen. Hun haar was zo dik dat ze die schokjes helemaal niet voelden.

14. Shopaholicnl

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Goed lezen, ts heeft zelf ook al een paar keer een knauw gehad... Dus een per ongeluk uithaal is het denk ik niet?
    Zou maar mooi een litteken voor het leven zijn! Ik zou hem echt niet meer in m'n tuin willen en daar ook echt alles aan doen ook!

15. knap

knap Niet meer actief

Heb prima gelezen.

Las het wel goed volgens mij.

Mijn advies is gewoon elke keer die katten zonder pardon buiten de schutting zetten. ( als je ze niet durft op te pakken jaag ze dan weg dat kan met schreeuwen met stampen op de grond je kan ze bang van je laten maken) Een lichte schopje geven niet te hard maar wel laten zien dat je de kat niet wenst ect ect.)
    Heb zelf nu geen katten meer maar op de een of andere manier zie ik aan de lichaamstaal van een kat al of ze wel niet gaan krabben bijten.

Sommige vinden het idd even goed en kom je bijvoorbeeld aan de buik kan je een haal krijgen( vinden ze geen fijne plek om geaaid te worden) Kijk altijd naar de staart van de kat slingert die wild in het rond dan moet je oppassen begint de kat daar mee dan is de kat het ergens niet mee eens. Ze waarschuwen wel. Als je aait altijd kijken en zeker als je weet dat het een kat is die kan uit halen. Vaak zie je het al aan het kopje van nu stoppen de meeste katten geven wel een waarschuwing af.

16. sneeuwpop

sneeuwpop Fanatiek lid

11 feb 2010
    2.273
    0
    0
    1 pakken en meenemen naar de dierenarts en kijken of de kat gechipt is.

17. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Op het moment als een vreemde kat mijn dieren of kinderen pijn doet dan doe ik ze wat.. Ze mogen hier best komen, geen punt. Maar anders dan gooi ik iets naar ze te of zal ze een tik met de bezem geven denk ik.. Ook als dat beest in mn huis is en niet weg wil.. Ja dag dat bepaal ik, dan maar hardhandig..

Kijk, je kunt voor de lieve vrede bij de buren aanbellen en overleggen hoe je het dier uit je tuin mag houden. Alleen ik denk niet dat ze het promoten dat je ze een tik verkoopt..:p

18. Shopaholicnl

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Toch niet goed gelezen ;) ts zei dat ze ze niet op kon pakken en reageren niet als je stampt of gilt etc....... Zelfs niet op water, dan wordt het lastig..
    Tenzij je speciale handschoenen/pak heb die krap en knauw vrij zijn :)
    Ik zou zeggen, laten ophalen! Geen risico nemen met je kids

19. Zoumooizijn

Zoumooizijn Actief lid

22 jun 2013
    477
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vangkooi neerzetten en naar het asiel brengen. Daarbij de boodschap achterlaten voor de eigenaar met wat er precies gebeurd is.. Als mijn katten zulk gedrag zouden vertonen bij en naar anderen in hun eigen tuin, dan zou ik er alles aan doen om ze in mijn eigen tuin te houden.

20. knap

knap Niet meer actief

Denk dat we beide goed gelezen hebben die rode haarbal kan ze wel aaien soms:) maar met geen mogelijkheid weg jagen. ( stok pakken en weg prikken wel zachtjes ben geen dierenbeul:D)

Zoontje liep in de tuin de kat zat op de schutting. Kind komt langs met zijn bal. ( kat denkt ( als ze al denken haha) Sorry is niet om te lachen. van blijf uit mijn beurt of ( wil ook de bal aan raken) en haalt uit.

Stokpakken of je mop en daar mee weg jagen.

Deel Deze Pagina