Verjaardagsvisite wel/niet zelfredzaam, herkenbaar?

Discussie in 'De lounge' gestart door Muisje2016, 30 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.108
    113
    Afgelopen weekend vierden wij de 4e verjaardag van mijn dochter. Ik had alleen de nacht ervoor nachtdienst én een flinke buikgriep te pakken. (Ben ook eerder met mn dienst gestopt daardoor.) In de ochtend nog 2 uurtjes geslapen en het overgeven was eindelijk gestopt maar voelde me 's middags nog behoorlijk gammel.
    Man begon net een beetje last te krijgen van diezelfde buikgriep (beide aangestoken door dochter die zich inmiddels weer kiplekker voelde) dus hij was ook niet helemaal fit.

    Visite was alleen onze beide ouders en broers met aanhang, 12 man in totaal.

    Het verschil tussen onze families is altijd al opvallend maar omdat wij nu niet fit waren viel het helemaal op:

    In mijn familie is het heel normaal dat iedereen even meehelpt op een verjaardag. Natuurlijk zorg ik voor taart en koffie/thee bij binnenkomst, maar mijn broers pakken daarna gerust zelf iets nieuws te drinken. Mijn moeder vraagt altijd of ze ons kan helpen met iets, even taart snijden, de jongste uit bed halen en fles geven of iets dergelijks.
    Ook mag bij ons iedereen altijd blijven eten en hebben we een grote pan soep en broodjes. Standaard helpt iemand van mijn familie dan even met kommen volscheppen en uitdelen. Voordat ze naar huis gaan zetten ze uit zichzelf ff hun kom en glas in de keuken. Super fijn en scheelt ons 's avonds alle vuile vaat overal verzamelen.

    Schoonfamilie is het tegenovergestelde: gaan zitten en laten zich de hele dag bedienen. Op zich mag dat best, het is tenslotte onze verjaardag. Maar wanneer we zoals gisteren aangeven dat we beiden niet fit zijn en dat ze zelf drinken mogen pakken, komt dat totaal niet aan. Sowieso mag iedereen op verjaardagen bij ons zelf extra drinken pakken, dus dat was geen uitzondering, maar ze doen het nooit.

    (Schoonouders hebben sowieso wel een beetje een bord voor hun kop, kwamen ooit 'helpen' na mijn eerste bevalling toen de kraamzorg een dag niet kon. Gingen toen ook op de bank zitten wachten tot ik koffie ging zetten :mad:)

    Zowel ouders als schoonouders passen trouwens met enige regelmaat op bij ons thuis dus weten waar alles staat, daarin dus geen verschil. Maar bij schoonfamilie is de ongeschreven regel dus dat je als verjaardagsvisite bediend hoort te worden.

    Ik was benieuwd of jullie dit herkennen: visite die zich laat bedienen of juist meehelpt. Wat vinden jullie normaal? En verschillen daarin per familie?
     
  2. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Heel eerlijk? Je had beter kunnen afbellen. Straks heeft iedereen buikgriep.
     
    Huismuisie, Maslov, mama suus en 36 anderen vinden dit leuk.
  3. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.108
    113
    De meeste hebben m gelukkig al gehad ;)
    En afbellen kon ik voor dochter echt niet over mn hart verkrijgen. Die verheugde zich al weken!
     
    Athina vindt dit leuk.
  4. Dagda

    Dagda Fanatiek lid

    8 jul 2019
    1.687
    1.855
    113
    Vrouw
    Heel herkenbaar hoor. Tjah. Voor die paar verjaardagen per jaar vind ik het prima. Zelf help ik bij alle verjaardagen wel mee. Goede voorbeeld geven haha.

    Hopelijk zijn jullie snel beter en heeft jullie dochter een fijne verjaardag gehad. Toch het belangrijkste.
     
  5. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Alle twaalf de gasten hebben al buikgriep gehad? Daarbij, als je al buikgriep hebt gehad ben je er niet ineens immuun voor. Je kan het zo nogmaals krijgen.
     
    Jo79, Novi en DQueen vinden dit leuk.
  6. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.139
    4.360
    113
    Home
    Ehm tja ik ben ook gewend om altijd te vragen of ik iets kan doen en help altijd
    Maar niet iedereen is zo

    Misschien vinden ze het raar om zelf te moeten pakken? Hoe doen ze dat bij hun eigen huis? Het is maar net wat je zelf gewend bent
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  7. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Hier wel de meeste familie die meehelpt maar wat eerder gezegd is, het is maar wat je gewend bent.

    Snap ook als je op verjaardag zit je niet altijd zorgt voor je eigen bediening.

    Aangezien je schoonfamilie ook oppast in jullie huis had je dan niet even hulp kunnen vragen aan hun.
     
  8. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik heb familieleden die ziek/verkouden hun verjaardag vieren (gruwel.....wil ik echt niets te eten en/of drinken, ik kom liever een ander keer:thumup:) en ik heb familieleden die de verjaardag afbellen en denken aan de gezondheid van hun gasten en hunzelf.
     
    Maslov, Fuddey, mama079 en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Bij mij is het afhankelijk bij wie ik op visite ben. Bij mijn eigen familie trek ik ook gewoon zelf dingen uit de kast, bij mijn schoonfamilie dus echt niet zomaar. Dus ja ik snap je schoonfamilie wel.
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  10. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.030
    25.506
    113
    In beide families zijn er mensen die zich liever laten bedienen en zijn er mensen die helpen.
    Beide is prima imo.
     
    Maslov, Salentein en Novi vinden dit leuk.
  11. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.622
    3.993
    113
    Bij een verjaardag ben je “te gast” en worden dingen geserveerd. Zo is het bij ons in ieder geval in onze families.
     
    mama079 en Marsepein vinden dit leuk.
  12. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Zowel bij mijn nl familie als bij de turkse kant is het gewoon soort open buffet. Er staat van alles op tafel en iedereen kan zelf pakken wat ‘ie wil.
     
    Oilell, Zulema, Kristel86 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    #13 GroeneBomen, 30 sep 2019
    Laatst bewerkt: 30 sep 2019
    Wat ik al jaren doe, ik doe de eerste ronde koffie/thee /taart en daarna heb ik drinken op de kast staan met glazen en hapjes met borden op de eettafel. Bevalt uitstekend! Tussendoor even glazen, bordjes, bestek , weghalen en in de vaatwasser zetten en dan is het klaar voor de warme hap. (Altijd wel een echte volwaardige maaltijd met dessert.)

    (Hebben genoeg glazen dus t is niet zo dat ze dus 45 minuten geen glas hebben :p )

    Wat ik altijd super vind is dat de laatste gasten vaak even helpen nog met spullen verzamelen, stoelen terug zetten etc. En zijn elk jaar anderen die als laatste vertrekken
     
  14. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.265
    19.022
    113
    Wij vieren geen verjaardagen maar ik vind persoonlijk dat je als gastheer/-vrouw je gasten hoort te eren, dus je stuurt ze niet zelf naar de koelkast oid. Vind dat persoonlijk gewoon niet kunnen dus ik begrijp je schoonfamilie best. Ik voel me zelf vaak ook opgelaten om bij iemand iets zelf te moeten pakken uit de koelkast, zou zoiets nooit uit eigen beweging doen.
    Overigens vind ik soep met broodjes ook niet bepaald feestelijk. Maar kennelijk is dat wel gangbaar op verjaardagen.

    Als het niet uitkomt door ziekte gewoon afbellen of verschuiven naar een andere datum.
     
    Roos12, Zulema, Marsepein en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. WinterBird

    WinterBird Fanatiek lid

    28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Zo heb ik het idd ook meegekregen. Ik moet zeggen dat ik het ook altijd graag zelf onder controle heb wanneer wij visite hebben. Ik vind dat drukke gedoe in de keuken maar niets en gebruik de keuken juist om soms even op adem te komen (ben erg introvert...).
    Die twee verjaardagen die wij per jaar vieren vind ik het ook prima om mensen te bedienen. Maar ik had in jullie geval het feest nooit laten doorgaan.
     
  16. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Ik sla hulp juist meestal af. Als ik mensen uitnodig is het juist het idee om ze het naar de zin te maken. Als ik zo beroerd was dat ik dat niet kon doen, had ik het gecanceld.
     
  17. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.127
    15.634
    113
    Vrouw
    Ik heb liever niet dat ze echt helpen met drank en eten.

    Dat ze de kinderen eventjes bezighouden als ik in de keuken sta, vind ik veel handiger en een veel grotere hulp.

    We hebben wel 1 plakkers koppel (wij ook bij hen) en we wassen samen op, ruimen alles op en tetteren er vrolijk op los terwijl we bezig zijn.
    Dat is al jaren zo (zowel wij bij hen als zij bij ons).
     
  18. jojo85

    jojo85 Fanatiek lid

    14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik zet vaak het drinken en de glazen op de tafel. Ziet er uitnodigender uit. Hier is dat ook vaak wel de gewoonte. Ik ren me echt rot als ik continu voor iedereen drinken moet bijschenken, dan ben ik ook geen gezellige gastvrouw meer.
     
  19. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Bij de één help ik wel bij de andere niet.
    Ligt eraan of degene het wel wil.
     
  20. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    En wat ik leuk vind, zo krijg je ook een loopje erin waardoor mensen ook makkelijk op een andere plek gaan zitten. Bij mijn schoonouders word je bediend maar dan blijven mensen toch meer hun vaste plek behouden.
     
    jojo85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina