Knobbel in borst

Discussie in 'De lounge' gestart door Zomerrr, 19 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Hoi meiden,

Gisteravond een knobbeltje in mijn borst ontdekt.
    Vandaag gelijk naar de huisarts gegaan en die heeft me doorverwezen voor een echo en mammografie.

Mijn moeder is overleden toen ik drie was toen zij 34 jaar was.
    Zoals jullie begrijpen maak ik mij hopelijk onterecht zorgen.

Ik heb geen idee wat ik donderdag kan verwachten.
    Wie heeft hier (helaas) ervaring mee?

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Hier helaas ervaring met borstkanker. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat jij het ook hebt. Gelukkig is het in de meeste gevallen iets onschuldigs.

Er wordt eerst een mammografie gemaakt. Maar als je jong bent (beneden de 50) is je borstweefsel nog compact, waardoor je op de foto soms niet alles duidelijk kunt zien. Vandaar dat het zo'n beetje standaard is om er ook een echo bij te maken. Vaak kunnen ze op de echo al zien of het om bijvoorbeeld een cyste gaat, wat vetweefsel of dat het er verdacht uit ziet.

Hebben ze geen uitsluitsel aan de hand van de echo, dan kan besloten worden om een punctie te doen. Hierbij wordt wat vocht of weefsel uit je borst gehaald middels een prikpen, waarna in het laboratorium gekeken wordt om wat voor cellen het gaat. Op deze uitslag moet je vaak minimaal drie-vijf dagen wachten.

Is je moeder overleden aan borstkanker? Is toen onderzocht of ze een erfelijke variant had?

Succes & ik hoop natuurlijk voor je dat er niks aan de hand is!

3. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Bedankt voor je berichtje.

Mijn moeder is inderdaad overleden aan borstkanker.
    Zij heeft wel de erfelijke variant. Ik heb daar nog geen onderzoek naar laten doen. Ik wilde eerst 2 kinderen op de wereld zetten zodat ik eventueel het e.e.a. preventief wil/kan laten verwijderen.
    Ik heb er de laatste maanden/weken steeds vaker erover gehad dat ik er nu eindelijk klaar voor zou zijn om het te weten.

4. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    @Jippie

Hoe oud was jij toen ze ontdekte dat je borstkanker had en heb jij ook de erfelijke variant?
    Ben je nu wel schoon?

5. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    546
    113
    Bah wat ontzettend vervelend. Maar wat fijn dat je huisarts het iig serieus neemt. Mocht het iets zijn kun je er maar zo vroeg mogelijk bijzijn. Ik wil je alvast heel veel sterkte en succes wensen en ik duim dat het meevalt. Probeer iig niet meteen van het ergste uit te gaan. Al zou ik waarschijnlijk ook op vd zenuwen raken

6. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik heb geen ervaring gelukkig, maar kan me je zorgen heel goed voorstellen. Ik wil je heel veel sterkte en succes wensen. Ik duim voor je! Knuf!

7. Khlo

Khlo Fanatiek lid

16 jan 2015
    1.022
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sterkte! Hopelijk is het niets, maar ik zou je wel aanraden om te laten testen op erfelijke borstkanker! Nu is het misschien niks, de volgende keer misschien wel...

8. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Hier geen ervaring, maar wil je veel sterkte wensen! Zo'n mammografie is niet erg prettig heb ik mij laten vertellen. Wel ontzettend fijn dat je ha je serieus neemt!

9. zara1983

zara1983 Fanatiek lid

1 nov 2013
    1.207
    534
    113
    NULL
    Schrikken zeg. Zeker gezien je moeder de erfelijke variant had...

Ik heb alleen ervaring met de onderzoeken. 2 jaar geleden had ik een knobbeltje(zit er nog steeds). Gelijk doorgestuurd voor mammografie. Ter plaatse zagen ze hier ook iets op en moest ik ook een echo. Ook gelijk naar de mamma_poli gestuurd. Gelukkig bleek het toch onschuldig en kwam er alleen mastopathie uit.

Ik vond de mammografie niet pijnlijk. Ik heb wel grote borsten. Ik was meer bang gemaakt door anderen. het was niet heel fijn maar ook niet zo pijnlijk.

10. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Oh jee dat is schrikken! Ik ging naar een speciale mama poli toen ik een knobbel had, kreeg eerst gesprek, toen echo, toen weer gesprek en direct uitslag. Alles was goed, maar het geeft wel even stress!

11. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Zomerrr Ik was 31 toen ik borstkanker kreeg. Het komt niet in onze familie voor, ik ben de eerste en enige. Ik ben geen drager van het BRCA-gen, ik heb genetisch onderzoek laten doen. Dus pure pech. :(

Ik kan me op zich nog wel voorstellen dat je niet wilt weten of je net als je moeder het gen hebt. Maar laat jezelf alsjeblieft dan wel elk jaar onderzoeken. Vooral eierstokkanker is een sluipmoordenaar. Als je er achter komt dat je het hebt, is het over het algemeen al uitgezaaid en kun je niet meer beter worden. En dat geldt helaas ook voor uitgezaaide borstkanker. Laat je in elk geval elk jaar screenen, zodat je er op tijd bij kunt zijn. Je komt in aanmerking vanaf het moment dat je 3-5 jaar jonger bent dan de leeftijd waarop je moeder het kreeg.

Ik weet niet of ik schoon ben, ik hoop het van harte. Tumorcellen kunnen altijd in je lichaam rondzweven en later alsnog gaan uitgroeien tot een uitzaaiing. Dit kan nog gebeuren als je zelfs al 10 jaar na de diagnose zit. Dus zekerheid heb je helaas nooit. Losse tumorcellen kun je namelijk niet op een scan of in je bloed zien. Dus je moet altijd met de onzekerheid en angst leven en hopen dat het goed zal blijven gaan.

Ik zit zes jaar na de diagnose. Helaas is de ziekte in de tussentijd drie keer lokaal terug gekomen (lymfeklieren en huid litteken oksel), ik ben op zijn hoogst 1 jaar en 8 maanden ziektevrij geweest. Helaas dus al meerdere operaties gehad, twee ronden met chemokuren en twee ronden met bestraling. Bij elk lokaal recidief wordt de kans op uitzaaiingen elders in je lichaam groter. Tot nu toe heb ik geen uitzaaiingen elders, dus we hopen van harte dat het nu eindelijk goed blijft gaan. Het blijft allemaal spannend.

12. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Ik heb vanmorgen een tweede mammografie laten maken. Anderha;lf jaar geleden had ik een knobbeltje en toen ben ik doorgestuurd voor de fotoos. Uiteindelijk waser niet veel aan de hand, wel verklevingen in mijn linker borst die in de toekomst mogelijk problemen kunnen geven.
    Nu kan ik donderdag of vrijdag bellen voor de uitslag en het is inderdaad heel stressvol en spannend, vindt er niks aan....

De mammografie zelf is niet zo prettig, maar echt wel te doen hoor. Ik heb cup A-B, dus geen grote borsten. Hierdoor moeten ze wat meer moeite doen om voldoende borstweefsel op de plaat te krijgen om te fotograferen.

Succes inieder geval.

13. jaleisha28

jaleisha28 Fanatiek lid

29 sep 2014
    1.949
    56
    48
    Zaandam
    Heb hier ook ervaring mee...
    Echo en mammografie is spannend...
    Bij mij had ik een knobbel uitgegroeid van 4 bij 5 cm.
    veschillende echo's biopt gehad, MRI scan de hele teutemeteut..
    Dus dat is een angstig proces.
    Maar zelfs na het biopt bleef er onduidelijkheid want ze hadden te weinig weefsel genomen.

Ik was net moeder van mijn 2e en heb aangedrongen op verwijdering. Dit hebben ze ook gedaan en bleek gelukkig goedaardig te zijn.. THANK GOD

Maar dit soort dingen.. Goed dat je meteen actie onderneemt...!
    We duimen hier veel voor elkaar, maar voor jou extra!
    Hoop dat t loos alarm is meid!

14. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Hier ook een knobbel gehad en mammografie en echo gehad. Bleek niets te zijn. Vond de mammografie niet heel prettig maar wel te doen. Beetje ongemakkelijke houding.

Ik blijf het wel in de gaten houden.

Sterkte meid. Duim voor je dat het niets is

15. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Hi Zomerrr, ik was benieuwd of je al meer weet. Ik hoop dat het meegevallen is. Mijn duimen draaien voor je.

16. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Maar waarom ben je zelf niet vanaf je 30ste om de 2 jaar voor een mammografie gegaan?

Mijn moeder heeft een hormoongevoelige vorm van kanker (2x borst, 3x rondom borstbeen). Is niks van in bloed terug te zien, en geen erfelijke variant. Advies van AVL is om elke 2 jaar een mammografie te laten doen. Dan hebben ze ook vergelijkingsmateriaal.

Succes/sterkte met alles!

17. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Ik ben nog geen 30 :)

18. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Hoi dames,

Even een snel berichtje want ik ben onderweg naar het werk.
    Goed nieuws het betrof een cyste.

Vanavond een uitgebreide reactie:)

19. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Gelukkig maar! Wat zul je opgelucht zijn :)

20. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

O gelukkig maar!!! Heel blij voor je, is vast een opluchting:)

Deel Deze Pagina