Vorige week is mijn man met ons meisje van nu ruim 4 maanden op het CB geweest. Ik moest helaas werken dus kon deze keer niet mee. We hadden wat vragen over bijvoeding, dus die van tevoren keurig opgeschreven. Julie krijgt vanaf haar geboorte hypoallergene flesvoeding, omdat zowel mijn man als ik als kind flink allergisch zijn geweest (astma, eczeem). (*even voor de vorm: ja, ik weet dat BV dan eigenlijk de beste keus zou zijn geweest, maar door mijn vroegere borst-operatie lukte dit niet). Nu was onze vraag aan het CB: is het wel verstandig om met 4 maanden met bijvoeding (fruit, rijstebloem) te beginnen, of doe je dan die hypoallergene voeding weer teniet? Volgens het bureau geen probleem, gewoon beginnen met dat papje en banaantje! Toch zat het me niet helemaal lekker, ik had toch echt gelezen ergens dat je beter kan wachten tot 6 maanden bij een verhoogde kans op allergie. Dus ik de Nutricia-voedingskundige gebeld. Zij zei dus ook dat we beter konden wachten tot 6 maanden. Anders wordt de kans op allergie weer groter! Nou lekker dan! Ik probeer echt niet het CB af te kraken ofzo, maar ik baal hier toch wel een beetje van.... Moest het even kwijt!
ik geef ook hypo aan mijn zoontje. hier ook eczeem en astma. hier kreeg ik het advies om nu pas met groete en fruit te beginnen. rijstebloem krijgt hij al een tijdje,en dat gaat goed. je zou eens kunnen kijken hoe ze daarop reageert. mocht dat goed gaan,zou je langzaam aan met fruit kunnen beginnen. gr tammy
Mijn zoontje krijgt ook hypo-allergeen (eerste drie maanden borstvoeding) en heeft eczeem. Nu ben ik afgelopen week naar het c.b. geweest maar ik mocht gewoon beginnen met bijvoeden. Rustig aan beginnen met groente en fruit. Eerst een paar dagen hetzelfde geven zodat je kan zien of hij geen allergie heeft op een bepaald product. Hij vindt het wel heeeeeerlijk, vooral de bruine bonen
Pas met 6 maanden beginnen is niet alleen om kans op allergieen te verkleinen, maar ook omdat de darmpjes er nog niet klaar voor zijn. Uit studies is gebleken dat als je met 4 maanden al met bijvoeden begint de kans op latere darmproblemen aanzienlijk groter is. (heb ik op een ander forum gelezen trouwens)
Ik zou pas met 6 maanden lamgzaam aan voeding introducern. Zeker omdat er allerlei allergien spelen. Hier ook zwaar exceem en mocht van de kinderarts en de dermatoloog pas met 6 maanden beginnen!
Wij hadden ook hypo alergene voeding en zijn pas met 6 maanden met groente begonen omdat deze minder alergie geeft. en zijnn met 6,5 mnd met fruit begonen. wel zijn we zo rond 5 maanden rijstebloem pap gaan geven maar daar zit niks in dus at kan gewoon en dit was dan haar hapje
Onze dochter heeft na 1,5 maand moeizame borstvoeding ook hypoallergeen gekregen, ook vanwege allergie bij mij, en eczeem bij mijn man. Het CB hier zei dat bijvoeding alleen nodig was als het kindje al echt zelf wilde eten (= smakgeluidjes maken). Ik heb zelf de keuze gemaakt vanaf 6 maanden bijvoeding, ik heb daarin niet geluisterd naar enig advies van het CB.
Ik volg eigenlijk in het meeste mijn eigen gevoel en als ik info wil, zoek ik gewoon op internet. Het CB is trouwens ook niet verplicht om naar toe te gaan en persoonlijk ga ik er eigenlijk meer naar toe voor het wegen en meten en de vaccinaties. Wat bijvoeding betreft wordt er nu over het algemeen geadviseerd om met 6 maanden daarmee te starten. Voor die tijd kun je al wel beginnen met rijstebloem, want dat is wel hypo-allergeen. Dat zou je gewoon eens kunnen uitproberen door een kleine hoeveelheid aan de fles toe te voegen. Als je het rijstebloempapje van Friso koopt, kun je dat gewoon toevoegen aan de flesvoeding en heb je ook geen papspeen nodig. Deze rijstebloem dikt namelijk niet in en is heel fijn van structuur. Noelle heeft dit altijd gedronken uit een aventfles met een gewone aventspeen nr. 2.
Jeetje wat een blunder zeg.... maar het komt me bekend voor...helaas. In jouw geval zou ik ook zeggen dat je beter kunt wachten tot 6 maanden, dan langzaam met groenten beginnen en later pas met fruit. Bij Charlotte kreeg ik ook de verkeerde adviezen, daar was het de Nutricia die het enige goede antwoord had...en die heb ik ook zelf gebeld omdat ik het CB niet begreep.
Lekker dan, zo'n advies....ik heb idd ook te horen gekregen dat als je kind grotere kans heeft op allergie dan te wachten tot de 6 maanden.... En sowieso waren ze niet zo happig op t geven van bijvoeding met 4 maanden. Tenzij je kind echt al aangeeft er aan toe te zijn (smakken, eten van je bord kijken etc) dan zou je voorzichtig kunnen beginnen en de tip is dan altijd groente, want dat lokt minder snel reactie uit dan fruit. E als je dochtertje dus nog niet zo met ander eten bezig is zou ik het even laten en wachten tot ze 6 maanden is. Succes!
zou idd wachten tot 6 maanden, is algemeen wat het advies is. Met en zonder allergieen, maar zeker met. (Balen voor je dat bv niet kon) enne dat CB: die geven hier aan de lopende band zulke adviezen. Gaat bij mij echt oor in en 1 oor uit. Ga er eigenlijk alleen heen voor wegen en meten en inentingen. (maar als ik niet naar de gesprekjes ga ben ik bang weer bestempeld als eigenwijs in een dossier te komen, dus zeg altijd maar ja en amen. En trek verolgens mijn eigen plan!) Suc6 met je meisje, hopelijk krijgt ze geen allergie!
Ja, heb die ervaring ook met het CB... echt telkens iemand anders en telkens geven ze tegenstrijdige adviezen. Of ze lepelen het van de tabelletjes en stenciltjes... Bij ons waren het wandelende BV encyclopedieen. Bij mij is de BV compleet mislukt maar mijn vragen over de fles konden ze amper beantwoorden of dus van die tabelletjes halen..... (en eentje had een idee: om met 4 weken rijstebloem te gaan geven.....moest haar dus vertellen dat dat dan nog niet de bedoeling is!) Ik heb meer aan die infolijn en aan dit forum! Ik zeg er wel wat van, ook als ik iets niet doe/raar vind, want alleen dan heb je kans dat ze er wat aan veranderen. Als iedereen ja en amen zegt en t niet doet denken ze daar nog: o die ouders doen het en t werkt zeker! Niet dat ik overal tegenin ga, maar bijv. als ze aankomen met dat ze niet meer uit en fles mag drinken (met 9 maanden) en zo, dan geef ik wel gewoon mijn mening. Zijn namelijk ook genoeg ouders die er heel onzeker van worden en de adviezen zo precies mogelijk opvolgen... Het is niet altijd makkelijk hoor, om er tegenin te gaan, sommigen geven meteen een ele preek en dan denk ik ook wel eens ja hoor, t zal me wat! Enne, niet denken dat ik daar de hele tijd overal op/tegenin ga, haha! Maar ik ben er wel alert op!
Dank voor de reacties dames! We hebben besloten dus echt pas met 6 maanden te beginnen met groente/fruit. Ik dacht ook dat fruit meer kans gaf op allergische reacties of ontwikkeling van kruisallergieen... dus misschien maar beter met groenten beginnen dan. Gisterenavond, voordat ik advies had ingewonnen van Nutricia, hadden we voor de eerste keer een schepje rijstebloem door Julie's flesje gedaan (Bambix mijn eerste papje, vanaf 4 maanden). Dit blijft ook erg dun, ik dacht dat het veel dikker zou worden. Julie heeft na haar papflesje heerlijk geslapen. Maar vandaag..ellende! Krampjes! Heel de dag heeft ze hiermee geworsteld, echt zielig. Dat had ze al een hele tijd niet meer gehad, alleen als hele kleine baby. Net heeft ze eindelijk kunnen poepen, en nu is het goed. Ik denk dat die rijstebloem toch wel stoppend werkt dan... En het poepen ging juist goed met Nutriton door haar flesjes! Conclusie: wij laten het voorlopig lekker bij de fles (zonder pap). Als ze 6 maanden is, zien we wel weer. Maar ik blijf het zo raar vinden dat ze op het CB zeiden dat we maar gewoon moesten beginnen met bijvoeding! Dat ga ik ze nog wel laten weten ook.