Probleem met groente sinds er stukjes in de potjes zitten...

Discussie in 'Voeding' gestart door TV88, 2 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TV88

TV88 Lid

12 jan 2011
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi, ik heb een vraagje...

Mijn zoontje (8 maanden en een week) doet het goed. Hij is vrolijk, alert en hij is goed op gewicht. Net ietsje boven het gemiddelde.

Hij heeft het volgende schema:
    7.30 - papfles (180 ml water + 6 schepjes nutrilon + 10 gr bambix ochtendpap) Hij houdt ongeveer 60 ml over.
    9.30/10.00 - fruitpotje olvarit voor 8 mnd. Eet hij zo goed als helemaal op.
    11.30/12.00 - boterham met bijv smeerkaas (gaat voor 3/4 op) en een fles (180 ml water + 6 schepjes nutrilon) Hij houdt ongeveer 60 ml over.
    15.15 - fles lauwe thee of diksap (hij drinkt ongeveer 50 ml)
    17.15 - groentepotje olvarit voor 8 mnd. Hij eet ongeveer 8 hapjes en dan houdt hij het voor gezien. Hij kolhalst van de stukjes denk ik... Zie onderstaande vraag...
    18.45 - Papfles (160 ml + 50 gr bambix pyjamapapje), hij is nu echt moe geworden, houdt meestal 60 ml over. Dan leg ik hem in bed en wordt hij rond kwart voor 7/7 uur weer wakker.

Het "probleem" ligt bij het groentepotje. Wil hij de stukjes niet? (maar in de fruitpotjes zitten ook stukjes) of wil hij gewoon niet eten omdat hij geen honger heeft (maar hij heeft na de lunch geen eten meer gehad en qua drinken maar 50 ml. De fles van 15.15 uur was eerst nog een fles melk, die dronk hij altijd helemaal leeg. Deze heb ik veranderd in thee of diksap, omdat ik dacht dat hij dan minder vol zat om 17.15 uur en dus beter zou eten. Hij eet inderdaad beter, want eerst weigerde hij uberhaupt te eten, maar nu eet hij ook maar 8 hapjes, al dan niet kokhalzend...

Dus nu weet ik niet wat ik moet doen. Moet ik gewoon doorzetten, dan zal hij over een paar dagen misschien wel meer eten? Of moet ik iets veranderen in het hele patroon? Of moet ik terug gaan naar potjes van 6 maanden? Die at hij altijd goed, alleen de laatste week voor hij 8 maanden werd ook iets minder goed... Ik weet het even niet meer...

Hebben jullie tips?

Alvast bedankt!

2. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    misschien kun je proberen om zelf groente te koken en te prakken. die stukjes zijn dan minder groot dan in de potjes.

3. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

En hem gewoon zelf laten eten? Hij kan echt wel zelf stukken eten. Gewoon eten koken en voor hem leggen. Ik hanteer sowieso altijd, ik bepaal wat ze eet en zij hoeveel. En de ene avond eet ze haar bordje leeg en de andere avond een paar hapjes. En het kokhalzen hoort er ook gewoon bij, maar met stukjes zal hij toch uiteindelijk moeten eten.

4. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Onze dochter heeft altijd veel moeite gehad met potjes met stukjes erin. Het was voor haar heel zwart - wit : Of helemaal glad, of gewoon stukjes, maar niet iets glad waar stukjes inzitten.

Misschien proberen om met de pot mee te laten eten, en gewoon stukjes aanbieden? Of prakken?

5. adi

adi Niet meer actief

Proef die 8 mnd potjes zelf eens.....

6. Pepijntje

Pepijntje Lid

31 okt 2012
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje had hetzelfde probleem. Ik ben toen overgestapt op potjes voor 6 mnd. Deze at hij prima. Daarna ben ik zelf groenten gaan pureren, eerst heel fijn en toen steeds grover. Na een kleine maand ging het ineens een stuk beter en nu kan ik zijn eten prakken.

7. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    De 8 maanden potjes zijn berucht.

Hier of helemaal glad of stukjes. Of zelfgemaakt en geprakt, dat ging ook prima.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gewoon het eten geven dat je zelf eet, beetje prakken en zelf laten eten. 8 maandenpotjes zijn hopeloos...dun met stukjes er in, daar gaan veel volwassenen nog van kokhalzen...en dan hebben we het nog niet eens over de smaak gehad...

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
  10. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Goed filpje! Ik heb altijd al een natuurlijke aversie tegen potjes gehad dus dit bevestigd mn gevoel!

11. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    En ik hoor nu ook dat Diksap dus ook niet goed is! Weer een gevoel bevestigd! Gewoon lekker thee of water gaan geven dus :)

12. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    En dan zijn er nogsteeds consultatiebureau's die beweren dat potjes net zo gezond zijn als vers bereid eten... ;)

Hier zullen er niet snel (zeg maar gewoon niet) kant en klare potjes/papjes in huis komen!

13. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ja das een goede uitzending he! Had ik ook een keer gepost in een topic. Vooral ook al die zoete nestle troep, brr

14. Noa1988

Noa1988 Actief lid

24 jun 2011
    319
    1
    0
    En hoe zit dan dan met diksap uit een natuurvoedings winkel? Of is dat net zo slecht als andere diksap?
    Sorry, beetje off-topic...

15. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Idd de 8 maanden potjes gingen er hier ook niet in..

Dus nog wat langer 6 maanden potjes gegeven
    En sinds 9/10 maanden gewoon de 12 maanden potjes en dat gaat en ging prima

16. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Ik wil wel dat ze leert mee eten maar wij eten vaak bami-nasi-pasta-opgebakken aardappels etc. Weinig Hollandse pot dus. Maar dat mogen ze toch nog niet mee eten?

17. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Wij eten ook weinig hollande pot.
    Ik maak gewoon appart voor haar.
    Laatst pasta met zalm creme fraise en dille gemaakt, haar pasta gewoon apart gekookt en de rest niet. Als wij nasi eten of andere rijst met kip producten voeg ik de zout gewoon wat later op de kipfilet, kook wat groente en prak t met de rijst lekker.
    Zo kan je ook wat in de vriezer bewaren hoef je niet elke keer apart te koken.

18. kwekkie4u

kwekkie4u Bekend lid

18 okt 2011
    649
    0
    16
    Fulltime Mama
    Heemskerk
    Hier ook precies hetzelfde probleem en ben blij dat ik nu dit lees.
    Als ik zelf een lekkere maaltijd voor hem maak, dan is er geen probleem. Maar die potjes van 8 maanden!!! Pffffff

19. adi

adi Niet meer actief

In welke zin noem jij diksap 'slecht'??

20. adi

adi Niet meer actief

Ik heb even gekeken, en ik krijg letterlijk bibbers van deze uitzending. De insteek is dat de ouders vooral enorm dom zijn en alleen de voorkant van een verpakking kunnen lezen.
    En dan wordt zo'n simpel ziel neergezet die bij alles roept 'oh, maar dit lijkt me heel goed!', om dit beeld te bevestigen.

Als je ingredienten leest van datgene wat je koopt weet je wat je aan je kind geeft. En ja, diksap is gemaakt van behoorlijk geconcentreerde fruit en bevat daardoor veel fruitsuikers. Dat maakt de sap niet 'slecht', alleen zoet, en niet bedoeld als de hele-dag-door-drankje, maar als een tractatie. Maar diksap bevat alleen maar fruit, en geen rare bijvoedingen en geen toegevoegde suikers. Daardoor is het gezonder als pakjes drinken, aanmaaklimo en dat soort dingen. Maar het zal nooit net zo gezond zijn als een glas water en een appel als tussendoortje.

Deel Deze Pagina