ouderschapsverlofkorting

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door angela1986, 21 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. angela1986

1 apr 2010
    69
    0
    6
    ]Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik wil morgen de belastingdienst bellen met deze vraag maar aangezien ik morgen en gesprek heb met mijn baas hoop ik dat iemand mij hier een antwoord kan geven.

Ik wil graag 1 dag in de week ouderschapsverlof opnemen ik wil dit graag in laten gaan over 3 maanden dus +-/ per 1 januari.
    Nu ben ik februari 2011 weer begonnen met werk na mijn bevallingsverlof, ik werkte 40 uur per weer en nu 32 ik heb mijn contract aan laten passen.
    Toen ik in 2011 1 dag minder ben gaan werken is mijn salaris gelijk gebleven zie het als een goeie salarisverhoging.
    ik verdien ten opzichten van 2011 in 2012 dus een stuk meer.
    Nu wil ik morgen mijn ouderschapsverlof aanvragen voor 1 dag in de week en wil dit in laten gaan in januari 2013. Heb ik dan nog recht op ouderschapsverlofkorting?. ze kijken dan naar het salaris van het voorgaande jaar het jaar 2012 dus naar mijn idee heb ik er dan gewoon recht op toch?

Terug gaan daar 32 uur werken wil ik niet meer,ik zou dan het liefst na mijn ouderschapsverlof mijn contract aan laten passen naar 24 uur. mag dit of moet ik dan het bedrag aan ouderschapsverlofkorting wat ik van de belastingdienst heb gekregen terug betalen?

ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn

2. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Ik heb niet je hele verhaal gelezen..
    Maar ik dacht dat per 2013 geen ouderschapsverlof korting meer is..?

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Volgens mij is dat nog altijd niet zeker of het wel/niet wordt afgeschaft.

Maar de verlofkorting hoef je niet terug te betalen aan de belastingdienst. Wel zou het zo kunnen zijn dat je bijv doorbetaalde OV moet terugbetalen. BIj bepaalde CAO's wordt nl een deel van je OV nl doorbetaald en een deel niet doorbetaald

4. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
  5. p1982

p1982 Niet meer actief

zo lees ik het ook

6. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    *zet champagne vast koud en wacht op officieel bericht*

7. angela1986

1 apr 2010
    69
    0
    6
    Ik denk dat heel veel ouders hier een feestje op vieren. als het klopt wat er staat.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ik ben er idd wel blij om ja, al gaat het bij mij maar om 4 uurtjes, dus niet direct een dikke vergoeding. Maar ik kan me voorstellen dat je heul blij :D bent wanneer je bijv 16 uur OV opneemt.

9. Kaat2000

Kaat2000 Fanatiek lid

22 dec 2008
    1.129
    0
    0
    In de buurt van Utre
    Whauw dat zou fantastisch zijn!! Ik maak er nu gebruik van met mijn dochter en dat is voor 1 dag in de week. In mei loopt het af maar dan ga ik met zwangerschapsverlof en dan wil ik er weer gebruik van maken.

10. p1982

p1982 Niet meer actief

hier neemt manlief 8 uur op en ik 8 uur dus het tiks best aan

11. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Ik ga een half jaar fulltime opnemen, dus ik ben er erg blij mee!

12. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Mijn man en ik gaan vanaf volgend jaar ook weer 8 uren per week opnemen. Dus hier ook blij!

13. Lyt

Lyt Actief lid

21 dec 2009
    296
    0
    0
    De ouderschapsverlof korting wordt inderdaad na verwachting in 2015 afgeschaft... maar goed, dat was haar vraag niet ;)

Ja, als je in 2013 ouderschapsverlof gaat opnemen vergelijken ze het inkomen van dat jaar dus met het inkomen voor het ingaan van het ouderschapsverlof, 2012 dus in jouw geval. En aangezien je dus een dag minder gaat werken, en even er van uit gaande dat je niet weer een mega salarisverhoging, bonus of iets dergelijks krijgt, heb je recht op de ouderschapsverlofkorting.

14. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Ooh dat zou echt een meevaller zijn. Daar had ik helemaal niet meer op gerekend!

15. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    Hai wat is het precies oudersschapsverlofkorting?!
    ik zit in het onderwijs en mijn man ook en we maken hier allebei gebruik van!

16. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Dat is dat je van de belastingdienst een bedragje (iets van ruim 4 euro) per uur terug krijgt over elk uur ouderschapsverlof wat je opneemt.

Googel er maar eens op.

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Maar dit geldt alleen over het onbetaalde verlofdeel. In het onderwijs is vaak een deel betaald....

18. Lyt

Lyt Actief lid

21 dec 2009
    296
    0
    0
    Nee, dit geldt ook voor deels betaalde ouderschapsverlof. Je krijgt alleen niet meer aan korting dan dat je er aan inkomen op achteruit gaat. Het kan dus zijn dat je niet alle uren x 4,18 aan korting kunt krijgen omdat je inkomensdaling misschien minder is.

19. Melovekane

Melovekane Fanatiek lid

6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    Okee daar ga ik eens even achter aan dan!!!

20. mevrnathalie

mevrnathalie Fanatiek lid

20 mei 2009
    1.494
    0
    0
    Ik lees ff mee hoor. Zit er ook over na te denken binnenkort ouderschapsverlof op te nemen in de vorm van 1 dag per week vrij. Ik werk nu 24 uur en wilde mijn werkdagen omruilen (werk nu dinsdag, woensdag, vrijdag). Uiteindelijk hoor ik nu via een collega dat ze hier niet mee instemmen om echt een lullige reden, mijn vervangster (tijdens mijn zwangerschapsverlof, die blijft nu voor 2 dgn) die wil de tel. niet opnemen omdat ze het nu te druk heeft met andere taken, ook is het personeelsoverleg waar dit soort zaken ook aan bod komen verplaats naar de donderdag, dan werk ik nooit dus ben daar niet bij. Dus kan mezelf ook niet argumenteren waarom ik mijn dag wil omruilen. Al met al best een rot situatie en voel me er ook echt ongemakkelijk bij dat het zo gaat. Nu wil ik alleen weten of het als je bijvoorbeeld 1 jaar ouderschapsverlof opneemt in de vorm van 1 dag per week vrij dit consequenties heeft voor eventueel een uitkering als er faillisement is. Het gaat namelijk niet zo goed bij ons bedrijf...nu las ik op de site van cnv dat het geen invloed heeft op een werkloosheiduitkering of zo. Weet iemand hier meer van?

Deel Deze Pagina