Verkeerde medicatie in mijn zwangerschap, fout van de apotheek! Help!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door anica, 17 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Dames ik moet even mijn verhaal kwijt, advies nodig en misschien ervaring.

Ik heb al vanaf mijn 12de jaar regelmatig vaginale schimmelinfectie's, zit in de familie.
    Vanaf mijn 18de zijn ze er achter dat ik Vulvaire intra-epitheliale neoplasie (VIN) heb, dit geeft meerdere complicaties/klachten, er is weinig over bekend omdat het vrij zeldzaam is.
    Hier voor heb ik mijn controles bij het UMCG in groningen, inmiddels hoef ik nog maar 1 keer per jaar die kant op.
    Mijn schimmels werden steeds erger en we hebben van alles geprobeerd, uiteindelijk ben ik Itraconazol 100 PCH gaan slikken in combinatie met Canesten gyno 3 die ik alleen gebruikte zodat ik de eerste uren niet alles kapot krab.
    Preventief gebruik hielp niet, dus ik ben het alleen gaan gebruiken als ik het voelde opkomen, soms 3 keer per week soms 1 keer per maand.

Omdat alleen Itraconazol helpt tegen de schimmel heb ik in goed overleg deze ook gebruikt in mijn eerste zwangerschap, met wie dit overlegt is geweest weet ik niet meer, HA of apotheker.

Nu heb ik in het begin van deze zwangerschap heel veel schimmel gehad en dus ook weer de Itraconazol gebruikt, de eerste keer bij de apotheek dat ik mijn herhaling recept ophaalde wisten hun niet zeker of ik het wel mocht gebruiken, overleg met de apotheker gehad, hij heeft het voor me uitgezocht en ik mocht het gebruiken maar alleen als het niet anders kon.
    Ja dat wist ik al, het is niet bewezen dat het schadelijk is maar ook niet dat het het wel is, ik mocht het gebruiken.

Een paar maand geleden had ik weer nieuwe nodig, weer het verhaal of ik het wel mocht gebruiken, apotheker was op vakantie en ze zou een andere bellen en mij het dan laten weten, ik heb niets gehoord dus ging er vanuit dat het mocht, net zo al voorgaande keren.

Vandaag belde de asistente van mijn HA, de apotheek had hun gebeld dat ik het niet mochten gebruiken.
    Dus ze heeft het meteen na gekeken met hun nog aan de telefoon vertelde ze me en heeft hun ook gezegt dat ik al langer gebruik, ook deze zwangerschap.
    Wat ze daar op gezegt hebben weet ik dus niet maar de Canesten gyno 3 mag ik ook niet gebruiken:(

Ze heeft het nog even na gevraagd aan de HA en die zei ook dat het niet mocht.
    Dus ze heeft mij gebeld dat ik alleen met water mag spoelen, ja dat gaat dus echt niet werken! Ik heb gisteren en vandaag al een Itraconazol geslikt en ook al een klein btje Canesten gesmeerd, nu is het op.
    Ik weet nu al dat ik het tot bloeds toe kapot ga krabben, hoop dat de medicijnen hun werk hebben gedaan en ik niet vannacht al kapot ga van de jeuk.
    Morgen middag belt de HA mij om te overleggen voor iets anders.

Nu zit ik dus met het feit dat ik die Itraconazol niet/nooit had mogen slikken in mijn zwangerschap, wat heeft dit voor gevolgen heeft het gevolgen?!

Ow wat baal ik, normaal ben ik de nuchterheid himself laat me echt niet gek maken maar nu weet ik het even niet meer, stel ik me aan? Met mijn eerste dochter was ook niets mis, maar ja dat wil ook niet alles zeggen.

Ps sorry voor de evt spelfouten.

2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.536
    14.055
    113
    Vrouw
    Volgens mij valt het wel mee, ze weten er niet genoeg van:
    Zwangerschap/Lactatie
    Teratogenese: Bij de mens, onvoldoende gegevens. Bij dieren, alleen bij doses die toxisch waren voor het moederdier schadelijk gebleken. Advies: Gebruik ontraden.

Overgang in de moedermelk: In zeer kleine hoeveelheden. Advies: Gebruik ontraden.
    Bron: Farmacotherapeutisch Kompas

Anders toch even contact opnemen met het UMCG? Als je tot morgen op je huisarts moet wachten met deze klachten lijkt me ook niets....

3. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Hoe was je 20w echo? Misschien zou je een extra check up kunnen krijgen. En bekijken of ze dit nog anders kunnen behandelen.

Dit staat in de bijsluiter van het medicijn.
    http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h28433.pdf

Zwangerschap en borstvoeding
    - Itraconazol 100 PCH mag niet worden gebruikt tijdens de zwangerschap, behalve bij
    levensreddende behandelingen van inwendige schimmelinfecties als de mogelijke voordelen opwegen tegen de risico’s.

Er is weinig ervaring met het gebruik tijdens de zwangerschap; er zijn gevallen van misvormingen bekend. Kortdurende behandelingen (bij schimmelinfecties van de vrouwelijke geslachtsorganen) tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap leidden niet tot een verhoogd risico van misvormingen.

Voor vrouwen die zwanger kunnen worden: Gebruik anticonceptie tijdens het gebruik van dit geneesmiddel en tot aan de eerstvolgende menstruatie na beëindiging van de behandeling.

http://db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h08935.pdf
    Gebruik bij zwangerschap en het geven van borstvoeding
    Canesten gyno 3 kan voorzover bekend zonder bezwaar overeenkomstig het voorschrift
    worden gebruikt tijdens de zwangerschap. Tijdens de zwangerschap moet het gebruik
    van de applicator worden vermeden en verdient behandeling met vaginale tabletten de
    voorkeur.

4. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.266
    6.730
    113
    Ik werk in de medicijnwereld en weet daarom dat fabrikanten verplicht zijn om iets te zeggen over de risico's bij zwangerschap. Als er geen onderzoek is gedaan, moet dat vermeld worden. Daarachter mag een verklaring van de fabrikant komen waarom ze denken dat het wel of niet mag, maar dat dit niet gebaseerd is op studies. Ik ben even naar de site van het CBG (de instantie die gaat over de toelating van medicijnen) gegaan en daar staat over het medicijn het volgende:

Zwangerschap
    Itraconazol mag niet tijdens de zwangerschap worden gebruikt, tenzij in levensbedreigende gevallen
    waarin het mogelijke voordeel voor de moeder opweegt tegen de mogelijke schade aan de foetus (zie
    rubriek 4.3).
    Uit dieronderzoek met itraconazol is reproductietoxiciteit gebleken (zie rubriek 5.3).
    Er is beperkte informatie over het gebruik van itraconazol tijdens zwangerschap. Nadat het middel in de
    handel is gebracht, zijn gevallen gemeld van congenitale afwijkingen. Deze gevallen omvatten
    afwijkingen aan het skelet, het urogenitale stelsel, cardiovasculaire en oogafwijkingen, evenals
    chromosomale en multipele misvormingen. Een causaal verband met itraconazol is niet vastgesteld.
    Epidemiologische gegevens over de blootstelling aan itraconazol tijdens het eerste trimester van de
    zwangerschap – vooral bij patiënten die een kortdurende behandeling kregen voor vulvovaginale
    candidose – gaven geen verhoogd risico aan voor misvormingen in vergelijking met controlepatiënten
    die niet aan bekende teratogenen waren blootgesteld.

Dat betekent dat er aanwijzingen zijn dat het geen kwaad kan, maar dat het nog niet bewezen is. Vooral omdat uit dierenstudies iets anders is gebleken en er afwijkingen gemeld zijn (die overigens geen verband hoeven te houden met het medicijn). Al bij al klinkt het toch te twijfelachtig en nemen de artsen daarom liever geen risico.

Ik heb aan het begin van mijn zwangerschap ook wat schimmel gehad en ik had daarvoor eerst gekeken welke medicijnen mogen en welke niet. Capsules mogen inderdaad niet, maar zalf voor uitwendig gebruik wel. Is dit wellicht een optie?

5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.266
    6.730
    113
    Edit: ik heb dus dezelfde bron geraadpleegd als Rozeroos, alleen heb ik naar de bijsluiter voor artsen gekeken waar net wat meer info over wetenschappelijke bewijzen staat.

6. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    UMCG is maar tot 12 uur bereikbaar.

Maar dames bedankt, de 20 weken echo was goed maar de kleine was iets aan de kleine kant, niet extreem of om me er zorgen over te maken zeiden ze.

Het verhaal over de BV weet ik nog van mijn vorige zwangerschap.

7. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Dankje!

Zalf werkt alleen om de ergste jeuk weg tehalen maar in de nacht krab ik alles kapot, heb zelf al met handschoenen aan geslapen maar dat werkt ook niet.

8. Mama Roos

Mama Roos Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.061
    1
    0
    Werk als Verzorgende IG in een gesloten pg afdelin
    Twente
    Vervelend zeg dat eerst wel gezegd werd dat het mocht en nu niet meer.
    Ik heb ook vaak last van vaginale schimmels, maar tijdens de zwangerschappen was dit extreem en mocht alleen gyno daktarin vaginale tabl gebruiken, maar daar ging de jeuk vaak niet van weg toen kreeg ik zalf voorgeschreven hydrocortison met micanozol, dit werkte in combinatie met elkaar heel goed bij mij.
    Vind het wel een beetje raar dat ze zeggen dat je alleen maar met een beetje water mag spoelen alsof de schimmel daar van weggaat...

9. ankieaartman

13 aug 2011
    59
    0
    0
    Mama van cas en zwanger ,ben 19 okt uitgerekend
    Sassenheim
    Raar dat idd je apotheek dat niet weet, Gyno daktarin ovules mag je gebruiken ivm de crème miconazol.
    Canesten mag je wel tijdens je zwangerschap gebruiken alleen zonder applicator,of eventueel vaginale tabletten.
    Ik werk zelf in een apotheek en vind dit wel een kwalijke zaak dat ze dit niet weten,laat iig je klacht vastleggen.

10. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Nou ik heb nu even iets adres om me druk over te maken.
    Dochterlief heeft buisjes en een loop oor, met de HA gebeld of het kwaad kon dat er alleen maar bloed uitkwam met een btje pus, nee kon geen kwaad als het maar geen helder rood bloed was, max 5 dagen duurde en geen koorts.
    Nu heeft ze nooit koorts met oorontsteking..... Tot ik haar om half 5 uit bed haal, 39 graden!
    Ze is wel vrolijk, speelt ook wel maar een stuk rustiger maar ze wil dr medicijnen niet, bah bah bah, laat het zo dr mond uitlopen, neemt een slok drinken spoelt en laat dat ook dr mond uit lopen!

Zo als je kan lezen, druk genoeg hihi
    Ow manlief heeft ook oorontsteking, alleen die heeft ooit een cyste achter dat oor gehad, hij is nu nog aan het werk.
    Als hij strax thuis is kan ik daar weer flink op in praten dat hij ook neus spray moet gebruiken enz enz enz.

@ankieaartman ik gebruik de Canesten ook alleen uitwendig.
    Ik heb volgens mij nog een daktarin capsule voor inwendige gebruik, maar die mag volgens jullie dus wel? Als het dan vannacht echt niet gaat kan ik die altijd nog pakken.

11. ankieaartman

13 aug 2011
    59
    0
    0
    Mama van cas en zwanger ,ben 19 okt uitgerekend
    Sassenheim
    Daktarin mag zoeiezo gebruikt worden das 1e keus tijdens zwangerchap.
    Heel veel beterschap in jullie gezin hopelijk is het snel allemaal weer beter, groetjes

12. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    De HA belde mij net terug, hij zegt ook het is niet bewezen dat het schadelijk is en ik heb het nog nooit meer gemaakt ook niet bij colega's hier in Zwolle en je hebt het de vorige keer ook gebruikt.
    In mijn vorige zwangerschap heb ik het blijkbaar ook met hem besproken.... Weet er niets meer van hihi

Nu heb ik afgesproken dat ik zalf krijg voor uitwendige gebruik en eerst daktarin capsule gebruik als ik het voel opkomen, mocht het niet helpen dan kan ik altijd nog Itraconazol slikken.

Volgens hem zijn trouwens Canesten en Daktarin het zelfde, voor uitwendig gebruik.

Deel Deze Pagina