Ik ben vorig jaar voortijdig gestopt met werken vanwege mijn zwangerschap. Mijn verlof zou 3 augustus in gaan en ik ben 5 juli gestopt. Uitgerekende datum was 15 september. 30 augustus ben ik bevallen en mijn verlof zou lopen tot 25 november. helaas kreeg ik een forse post partum depressie en ben in de ziektewet beland en daar nog steeds niet uit. Mijn werkgever probeert aan alle kanten druk uit te oefenen ondanks dat het helemaal niet goed gaat. Nu riep ze weer dat ik 5 juli een jaar ziek ben en ik dan gekort ga worden op mn loon. Is dat zo? Wat ik op de site van uwv kan vinden is dat ik recht heb op 20 maanden ziektewetuitkering dus dat is al langer dan zij zegt. Per wanneer gaan die 20 maanden in mijn geval in? Want ik heb natuurlijk tussendoor nog wel 16 weken verlof gehad. Ik zou het fijn vinden om een beetje te weten waar ik aan toen ben want door haar opmerking krijg ik een hoop stress en die kan ik er nu juist niet bij hebben.
Beste Sann, Je hebt een vraag over de loondoorbetaling bij ziekte. Algemene regel: Als je ziek bent en je hebt een werkgever betaalt deze het loon door. Het eerste jaar van je ziekte betaalt deze 100 % van je loon. Het tweede jaar meestal 70 % van je loon. De werkgever betaalt maximaal 104 weken (2 jaar) het loon door. Ben je ziek ten gevolge van zwangerschap of bevalling ? Je werkgever kan dan een Ziektewet-uitkering voor je aanvragen bij UWV. Meestal wordt de uitkering aan de werkgever uitbetaald. Deze verrekent de betaling met je loon. In dat geval bedraagt de hoogte van je Ziektewet-uitkering 100% van je loon.(tot de maximumduur van 104 weken ziekte) Actuele informatie vind je hier. Ook heb je een vraag over hoe de duur van de Ziektewet-uitkering wordt berekend. De Ziektewet-uitkering duurt maximaal 2 jaar. Ben je hersteld maar wordt je binnen 4 weken opnieuw ziek, dan worden de ziekteperiodes bij elkaar opgeteld. Als je ziekte voor de zwangerschap en je ziekte aansluitend op het WAZO-verlof dezelfde oorzaak heeft, dan worden de ziekteperiodes bij elkaar opgeteld. De periode van je zwangerschaps-en bevallingsverlof wordt niet meegerekend in de duur van de ziekteperiode. Actuele informatie vind je hier. Wat in jouw situatie de berekende duur is kan ik niet aangeven omdat ik geen inzage heb in je dossier. Ik adviseer je om te bellen met de UWV Telefoon Werknemers (0900-9294) waar men je gegevens kan inzien. Ik wens je sterkte. Met vriendelijke groet, Brigitte UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare