Hoeveel weken na de bevalling nog verlof.

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Vlinder21, 20 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder21

Vlinder21 Actief lid

21 okt 2010
    393
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste lezer(es),

Ik zit al vanaf de zwangerschap, voor de verlofdatum in de ziektewet. Nu is mij verteld dat ik dan 6 weken van te voren het verlof inga, en dan 10 weken na de uitgerekende datum weer moet beginnen.

Tegen mijn vriendin is nu verteld, ze zit ook in de ziektewet en de verlof is 6 weken van te voren ingegaan. 14 februari was haar uitgerekende datum, en ze is 6 februari bevallen van haar zoontje. Maar onze leidinggevende beweert nu dat ze nog maar recht heeft op 8 weken verlof na de uitgerekende datum. en dus al 8 weken verlof had moeten hebben voor de uitgerekende datum.

Dit kan toch niet kloppen? De regeling is toch niet veranderd, en blijft toch bij de ziektewet 6 weken voor, en 10 weken na uitgerekende datum?

Ik hoop dat de vraag duidelijk is, en alvast bedankt voor het antwoord.

Mvg Vlinder

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Vlinder21,

Je zwangerschapsverlof gaat altijd in tussen 6 en 4 weken voor je uitgerekende datum.
    Ben je ziek door je zwangerschap?
    Dan tellen de ziektedagen als verlofdagen vanaf 6 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum.

Het zwangerschapsverlof duurt altijd minimaal 16 weken.
    Na de werkelijke bevallingsdatum heb je altijd nog recht op 10 weken bevallingsverlof.

Ben je voor de uitgerekende datum bevallen?
    Dan heb je vanaf de ingangsdatum verlof nog steeds recht op 16 weken verlof.

Ben je na de uitgerekende datum bevallen?
    Dan heb je altijd nog recht op 10 weken verlof na de bevalling.
    Hierdoor kan je verlof dan langer dan 16 weken zijn.

In het voorbeeld van je vriendin gaat het als volgt:

Vermoedelijke bevallingsdatum: 14 februari
    Ingangsdatum verlof: 4 januari

Werkelijke bevallingsdatum: 6 februari
    Einde verlof: 25 april

Het verlof duurt in deze situatie totaal 16 weken.

Je vriendin ontvangt van UWV een beslissing waarin de einddatum van haar verlof staat.
    Is zij voor 4 januari ziek geweest?
    Dan telt dit niet als verlof.

Actuele informatie over de duur van een zwangerschapsverlof vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Vlinder21

Vlinder21 Actief lid

21 okt 2010
    393
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel erg bedankt voor dit antwoord, daar kunnen we wat mee!

Vooral omdat onze leidinggevende dus beweert via het uwv te hebben gehoord dat als je voor je verlof ziek bent (door de zwangerschap) dat het ipv 6 weken naar 8 weken van te voren gaat en dat je nog maar 8 weken na hebt. Wij vonden dit beide erg vreemd, en maakte ons natuurlijk al druk!(al gaat het maar om 2 weken, 2 weken is natuurlijk met een kleine wel veel!)
    Wou dit dus daarom weten omdat die situatie voor mij straks ook zal gelden.

Nogmaals bedankt en we gaan dit nog eens bespreken met onze leidinggevende

Mvg Vlinder

Deel Deze Pagina