Verklaring tekenen voor slapen buikligging

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Kiki33, 29 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Om de een of andere reden is in onze maatschappij het idee ontstaan dat rugslapen ten allen tijde het beste is voor je kind, (en vandaar dat KDV's officieel alleen kids op hun rug te slapen mogen leggen, tenzij expliciet anders aangegeven door de ouders).
    En het klopt ook wel dat kindjes die overlijden aan wiegedood vaker op hun buik hebben gelegen, maar eigenlijk altijd is er dan ook sprake van roken in huis en warmtestuwing....
    Maar: rugligging kan heel onveilig zijn, (denk bijvoorbeeld aan reflux), en zijligging kan in veel gevallen een veel betere optie zijn dan.
    Dus pin je niet teveel vast op dat je kind perse op de rug moet liggen. Dat idee is echt gevolg van een overspannen focus op rugligging...

Verder is het zo dat je kleintje al zo sterk in de nek is dat ze draait van rug naar buik. Dan kan ze haar koppie ook optillen en zal ze echt niet zo gauw door verstikking overlijden: dan legt ze haar hoofdje echt wel opzij.

En: kids slapen het beste in de houding die ze zelf kiezen.
    Lekker laten liggen, zou ik dus zeggen! :)

2. Kiki33

Kiki33 Bekend lid

30 sep 2009
    705
    9
    18
    Hoi hoi,

Ik heb de verklaring ondertekend. Mijn dochter kan inmiddels goed haar hoofd ophouden, dus ik heb genoeg vertrouwen opgebouwd. Daarbij slaapt ze, tot nu toe, niet op haar buik. Dus ik denk dat het een rugslapertje blijft.

Dank voor al jullie reacties!

Groetjes,
    Kiki

Deel Deze Pagina