Onze kleine dame van ruim 2 jaar is nu drie keer wezen wennen op het KDV. Ze heeft het erg naar haar zin. Wat lastiger gaat is het eten. Tussen de middag wordt gezamenlijk aan tafel brood gegeten en verwacht wordt dat onze dochter het brood zelf op eet. Ze doet dit nog niet. Ze eet alleen de hageltjes of pasta oid van het broodje af. Ze krijgt dus niets binnen. Ik wil graag met haar oefenen dat ze zelf haar broodje helemaal op kan eten, maar hoe doe ik dat? Misschien goed om te vermelden dat onze dochter een motorische achterstand van een half jaar heeft. Tips?
Voordat ik je echt kan adviseren, wat gaat er mis. Als ze de hageltjes van het brood kan pakken, is haar fijne motoriek wel goed ontwikkelt denk ik??? Op welk gebied in de motoriek loopt ze achter. Zou ze het echt wel zelf kunnen.
Ik weet dat ze het wel zelf kan, maar ze doet het niet. Als ze afgeleid wordt aan tafel eet ze wel stukjes brood. Maar anders niet, dan eet ze alleen het beleg. En een hele dag zonder eten op het kdv lijkt me niet zo ideaal.
Kunnen ze haar dan niet helpen met de boterham. Dat je even de situatie met hen bespreekt. Lijkt me toch wel dat dat mogelijk moet zijn.
daarom vroeg ik dus ook of het motorisch mogelijk is. Dan zou ik als leidster nl een uitzondering maken. Maar ik heb nu ook een ventje van 2 in mn groep die nog nooit iets zelf gegeten heeft, ik kan je vertellen dat het heel lastig is, want we hebben nog meer kinderen. We hebben een aantal baby's en dreumesen die het echt niet zelf kunnen en als je de peuters dan ook nog moet helpen, dan wordt het wel heel druk. ts, dan zou ik het haar thuis toch ook zoveel mogelijk zelf laten doen, ze zal het toch moeten leren dan. Gewoon voor dr neus zetten en laten doen.
Ja, maar hoe?? Want als ze alleen het beleg opeet en geen brood gedurende de hele dag... Dat vind ik niet fijn. Maar misschien krijgt ze wel zo veel honger dat ze juist wel gaat eten op dat moment.
Ik denk, als ze het gewoon wel zelf kan, dat ze gewoon lekker makkelijk is. Er zijn zoveel kids die iets niet zelf lijken te kunnen, maar onder tussen kunnen ze het wel. Niks mis mee, maar nu loop je even tegen een probleem aan. Ik zou het gewoon een paar dagen aankijken en haar gewoon even laten aanmodderen, ze gaat vanzelf eten als ze ziet dat jij haar niet helpt.
We zijn druk aan het oefenen. Heb even goed opgelet hoe ze het broodje snijden op het kdv en nu twee keer geoefend. Ze eet een stukje zelf. Nou ja, in ieder geval iets. En inderdaad, blijven oefenen en stimuleren.
Toen mijn kinderen dit deden, gaf ik ze meestal éérst een boterham met smeerbaar beleg (smeerkaas, appelstroop, smeerworst, fruitspread). Knappe jongen of meid die het beleg daar van af kan peuteren. En dan pas na een tijd weer plakjes beleg. Géén nieuwe boterham als je vorige er nog ligt. Dan eet je 'm maar zonder beleg, als je dat al hebt opgegeten. Het is even uitproberen wat bij jouw peuter werkt.
mijn zoontje deed dit ook in het begin, maar die eet nu al een jaar zelf zn brood.. wat wij hebben gedaan... gewoon aan tafel broodje eten, zelf laten eten, en je kan het beste dan smeerkaas gebruiken en een dubbele boterham maken. kan ze goed zelf vast houden en beleg kan ze er niet af halen dan krijg je dus dat ze niet wil eten.... dan laat je het, gewoon zeggen....... je krijgt niks anders meer want mama wil dat je eerst je broodje op eet, dus als je straks honger krijgt, krijg je eerst je broodje... als ze vervolgens van tafel wil, laat je haar ook gewoon haar gang gaan. op een gegeven moment krijgt ze weer honger, en zet je weer dat zelfde broodje voor haar neer. . . op den duur zal ze dan gaan snappen dat ze toch echt gewoon haar brood moet eten en daar niet onderuit komt. mijn zoontje had dit echt snel door en eet elke morgen en middag netjes zijn brood! Ik weet niet of het bij jou ook zo goed werkt hoor maar ik denk ik zeg het in ieder geval dan kan je het proberen! Succes!! En oja, op Kdv gewoon vragen of ze haar willen helpen hoor, je betaald ervoor..... hoort er gewoon bij! liefs Muis
Probeer het leuk te maken met een eigen vorkje (desnoods een nieuwe samen kopen). Geef je kind een vorkje en neem er zelf eentje. Doe het voor,, help (met haar eigen handje) en geef complimenten. En ga een gesprekje op het kdv aan. Kijk of je wat tips kunt krijgen of kunt overleggen dat jullie op één lijn liggen met de aanpak. Wij hebben ook wel eens van die kindjes op het kdv. Natuurlijk kunnen we niet evenveel helpen met de groten. Maar na eventjes is de 'strijd' vaak wel gewonnen! Succes!
Dank je dames, jullie berichtjes stemmen hoopvol. We zijn nu een tijdje aan het oefenen en er gaan steeds meer broodstukjes in uit haarzelf. Het komt vast goed.