uwv ziektewet en daarna verlof uitbetalen hoe zit dat

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door KanjerB, 26 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    Hallo allemaal,

Ik zit nu 100% in de ziektewet. Ik ga 2 jan met verlof nu kijkt het uwv wat je de afgelopen maand voor je verlof hebt verdient om dat uit te betalen. Maar omdat ik in de ziektewet zit krijg ik 600 euro minder dan mijn eigen loon. En hiermee rond komen is echt onmogelijk. Kan ik het uwv vragen of ze willen kijken naar de laatste maand dat ik heb gewerkt en dat ze dat dan in mijn verlof uitbetalen? dus kijk ik ga 2 jan met verlof normaal kijken ze wat je van 2 dec tot 2 jan hebt verdiend. Maar ik zit dan in het zw en krijg dus erg weinig. Ik ben 3nov ziekgemeld kan ik vragen of ze dan van 3 okt tot 3 nov willen kijken wat ik heb verdiend zodat ze dat uitbetalen?

2. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    niemand?

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Als je variabel salaris hebt, dan kun je een verzoek indienen om te kijken naar een andere salarisperiode. Meestal wordt dan gekeken naar een periode van 13 weken (3 mnd) Maar daar zul je zelf wel naar moeten vragen. En volgens mij moet ook je werkgever daar rekening mee houden. Zeker als er zoveel verschil in zit.

4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Als je in de Ziektewet zit, omdat je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap, krijg je in principe gewoon 100% doorbetaald. Dus dan wordt je zwangerschapsverlof ook op de normale manier berekend. Dit kost je werkgever ook niks, want dat vergoedt UWV aan je werkgever.

Als je ziekte niet veroorzaakt wordt door de zwangerschap gelden de normale regels en dan betaalt je werkgever in principe gewoon je loon door, zeker in het begin. Mogelijk staat in je CAO wel dat je dan bijv. recht hebt op 70% van je normale loon. Minder dan het minimumloon mag niet. En in dat geval kijkt UWV idd naar wat je in de 4 weken voor 2 januari hebt verdiend en dat is best wel zuur, als dat maar 70% is van je normale salaris.
    Als je trouwens onder het minimumloon komt met je inkomen, door je ziekte, kun je mogelijk wel een aanvulling op je inkomen aanvragen. Zie www.uwv.nl

5. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    waarom zit je nu in de ziektewet? Als dit ivm zwangerschap is zou je nu ook al 100% betaald moeten krijgen en verandert er dus eigenlijk niets.

6. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    Wegens last van mn bekken, rug en vaak harde buiken. idd dan krijg je 100% maar ze kijken naar wat je het afgelopen jaar hebt verdiend en daar het gemiddelde van maar ik was pas in juli begonnen met werken zat daarvoor op school. Dus had toen geen inkomen van werk. Daarom is het zo laag

7. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Bij mij hebben ze niet gekeken naar het afgelopen jaar.
    Ook ik verdiende voor juli stukken minder dan nu, want ik studeerde nog en nu ik afgestudeerd ben verdien ik toch 400 per maand netto meer.
    Ik krijg gewoon mijn laatst verdiende salaris.

8. lindabreusers

lindabreusers Actief lid

9 feb 2008
    337
    0
    0
    Het kan zijn dat de eerste uitbetaling wat minder is, omdat ze je eerst op 70% zetten en daarna de overige 30% uitbetalen. het kan zijn dat je naar een ARBO arts toe moet maar dat hoeft niet altijd. Ik had ook eerst 70% en na een week of 2 werd de overige 30% uitbetaald.

Ik wil je 1 advies geven en dat is volledig in de ziektewet blijven! Of natuurlijk als je dat kan weer voor 100% beginnen. Nooit voor 50% gaan werken of zo, want ik ben er nu net achter gekomen dat ik naar de 50% van de ziektewet kan fluiten! Het geld wat ik verdiend heb met het wel werken was meer dan wat de ziektewet uit zou keren en daarom krijg ik van de ziektewet niets meer. Nu loop ik ruim € 400 mis! Degene van het UWV zei zelf ook dat ik idd beter thuis had kunnen blijven. Het uitzendbureau had mij dit moeten vertellen! Nu heb ik een hele boze mail gestuurd naar hun, want ben er echt verdrietig om.
    Ik zit nu weer volledig in de ziektewet omdat ik weer veel pijn aan mijn bekken kreeg en doordat ik op het werk ook harde buiken kreeg. Nu ik thuis zit heb ik gelukkig geen harde buiken meer. Natuurlijk nog wel last van bekken. Dat wordt ook echt niet zomaar minder.

Ik voel nu echt heel erg verdrietig :( vooral omdat ik ben gaan werken terwijl ik er dus helemaal niets mee opgeschoten ben. Alleen maar pijn en dus ook nog minder geld. En dat nu in de decembermaand. Ach we komen er wel, maar € 400 is niet weinig!

Groetjes, Linda

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Lees ook even de rest van Linda's topic, want het blijkt toch heel erg mee te vallen tov van deze reactie.!

10. anira

anira Actief lid

23 nov 2008
    191
    0
    0
    in jou geval moet er niet gekeken worden naar je gemiddelde inkomen van een jaar voor ziekte maar naar de periode dat je gewerkt hebt.
    Na studie moet je gezien worden als starter en is de berekening anders.
    Als ik jou was zou ik schriftelijk bij de uwv zw een herberekening van je uitkering aanvragen omdat je starter op de arbeidsmarkt bent.

Korte brief schrijven dat je starter bent, van wanneer tot wanneer je gewerkt hebt, loonstroken toevoegen en brief ondertekenen met je burgerservice nummer en je handtekening.

Deel Deze Pagina