Ineens enorme achteruitgang nivo rekenen gr 4

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door bunchy, 12 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    zoon in groep 3 mooie rapporten, plusklas op gebied van lezen en rekenen. Nu 10 min gesprek gehad en blij echt enorm slecht gescoord te hebben op reken gebied. Als wij hem een som vragen uit te rekenen raakt hij gefrustreerd en hij lijkt er echt moeite mee te hebben. Hij wilt pertinent niet oefenen thuis en raakt enkel boos als we hem iets vragen op reken gebied..
    Uit plusklas en juf gaat er nu extra aandacht aanschenken.
    Wat zouden jullie doen? Op z’n beloop laten en erop vertrouwen dat het bijtrekt? Toch dwingen te oefenen met een beloning? Graag tips! Prima als hij geen hoogvlieger blijkt maar omdat hij zo enorm gezakt is vind ik het toch vreemd. Juf vindt hem ietwat dromerig en passief.

2. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Hoi Bunchy, Vervelend zeg! Wat ik van groep 3 rekenstof weet, is dat het heel basaal is en dat de meeste kinderen de rekentoetsen goed maken. in groep 4 komen er meer bewerkingen bij en moet je meer inzicht laten zien. Het kan zijn dat je zoon de gewone sommen wel kan, maar moeite heeft met bedenken welke stappen hij moet maken.

Ik zou het thuis op z'n beloop laten. Eerst op school maar eens gericht eraan werken. Thuis lekker laten spelen, zeker als hij er nu zo gefrustreerd van raakt.
    Dan goed in de gaten houden hoe het met zijn gedrag gaat: zie jij/juf verandering nu er minder druk op hem ligt en hij meer begeleiding krijgt.

3. pnirmal

pnirmal Lid

2 mrt 2018
    26
    51
    13
    Vrouw
    Misschien loopt hij onbewust toch op zijn tenen. En misschien is het tempo in eens te veel spelen er nog andere dingen stress clubjes veel doen ect. Op zijn beloop moet je niks laten maar een rust inbouwen is prima. Het is wel belangrijk maar je moet hem wel mee geven dat hij belangrijker is dan het rekenen.

Rust aankijken. Dat is mijn advies en een extra knuffel en gooi het even over een andere boeg.

4. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    Dank jullie wel! Ben geneigd hem dingen te willen leren, te helpen en te oefenen thuis maar ik stuit enkel op weerstand... ik neem jullie advies ter harte. Dank

5. Deliana

Deliana Niet meer actief

Zou het faalangst kunnen zijn?

Ik herken het wel voor een deel. Mijn dochter heeft tot groep 4 eigenlijk nooit ergens ‘moeite’ voor hoeven doen. In groep 4 was dat een ander verhaal, want weten dat 6 + 8 = 12 is, is iets anders als 16 + 56 = ? Dat weet je niet, daar moet je iets voor doen :) En daar “schrok” onze dochter echt enorm van. Gelukkig konden we haar thuis wel in laten zien dat ze het allemaal best wel kon en ook de juf heeft haar steentje bijgedragen.

Ik zou hem thuis in jou geval niet te veel pushen, maar er wel achter proberen te komen wat er nu precies speelt. Want van de pluskklas, naar ‘echt enorm slecht’ scoren dat is op zijn minst bijzonder.

Dromerig en passief zou ook kunnen duiden op verveling, en daardoor onderpresteren (daar kampen we nu weer mee in groep 5 :cool:)

Wat denk juf er verder van? Wat gaat ze precies met hem ondernemen?

Filifjonka vindt dit leuk.
  6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Ik zou willen weten waarom hij slecht gescoord heeft. Zijn er bepaalde dingen die hij niet begrijpt, heeft hij bepaalde dingen niet geautomatiseerd, ...? En hoe zijn zijn rekenresultaten op de methodegenonden toetsen? (En hebben ze dezelfde Cito met dezelfde normering als vorig jaar? Kan ook nog uitmaken.)

Ik vond direct uit de plusklas wel wat rigoureus... Kan de juf geen extra aandacht aan rekenen besteden naast de plusklas? Of bestaat de plusklas enkel uit ‘rekendingen’ als Rekentijger ed? (Wat kwalijk zou zijn, maar dat is weer iets anders. ;) :D)

Voor thuis zou ik het bij school laten of het op een hele speelse, meer vrijblijvende manier oefenen. Er zijn thuis bv. altijd wel dingen die gekocht of verdeeld moeten worden ed; dat is ook rekenen. En er zijn ook spelletjes waarin gerekend moet worden. Dingen als de tafels moet je ook thuis gewoon mee oefenen, de tijd en mogelijkheid op school is vrijwel altijd onvoldoende om het goed te automatiseren. Maar dan moet je wel eerst weten dat daar het probleem ligt.

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    luistert hij de les? misschien dagdromen? op gr3 leest de juf vragen en ze doen de toets samen met de juf. gr4 zelf lezen zelf maken? of juist met de juf en hij luistert niet naar de juf?

8. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Ik zou zoals @NiekeKris zegt precies willen weten waarom hij nu ineens slecht scoort.
    Heeft hij misschien te weinig strategieën aangeleerd? Sommige kinderen die al heel vroeg konden tellen blijven aan het vertrouwde tellen vasthouden en leren daardoor te weinig strategieën. Dan wordt het in groep 4 ineens lastig. Of heeft hij misschien (ook) te weinig geautomatiseerd? Dat kan je testen door een spelletje te spelen met 2 of 3 dobbelstenen.
    Van de plusklas ineens naar slecht scoren dan moet er toch iets niet goed zijn gegaan lijkt me.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Helemaal mee eens.

10. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Ik vind het ook klinken als faalangst. Heb je al geprobeerd om op een speelse wijze de “makkelijke sommetjes” van groep 3 te oefenen. Als deze wel lukken krijgt hij misschien het plezier weer een beetje terug en groeit hij in zijn zelfvertrouwen. Mijn zoontje heeft hetzelfde mechanisme als het hem te moeilijk wordt. Boos, gefrustreerd, niet willen oefenen en als hij het dan toch doet, doet hij zich veel “dommer” voor dan hij is. Terug naar de basis is dan het enige wat bij hem helpt.

11. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    Goede! Hoe kom ik erachter wat het probleem is? Onvoldoende geautomatiseerd? Hij hoeft trouwens nooit tafels te oefenen thuis..

12. Lils

Lils Bekend lid

11 sep 2017
    614
    648
    93
    Vrouw
    Heel herkenbaar verhaal! Mijn zoontje scoorde in groep 3 ook ontzettend goed en in groep 4 kelderde het rekenen gigantisch. Terwijl hij op taal nog steeds net zo goed scoorde. Het is ook een heel groot verschil in de manier van rekenen tussen 3 en 4. Bij hem bleek het probleem inderdaad het automatiseren te zijn wat vanaf groep 4 pas echt begint. Ik merkte dat vooral bij bordspelletjes waarbij hij met 2 dobbelstenen moest gooien. Hij moest het elke keer opnieue echt bij elkaar optellen ipv dat hij 5 +5 'gewoon' wist. Ik heb hier thuis wel iets aan gedaan maar echt alleen maar spelsgewijs (hij werd en wordt namelijk ook heel boos). Verder hebben ze er op school meer aandacht aan geschonken en nu in groep 6 scoort hij gewoon prima net boven gemiddeld. Dus cito score hoge 3 of lage 2.
    Hij blijkt nu achteraf dus gewoon geen rekenwonder;)

Deel Deze Pagina