Hoi meiden, Vraagje over een hypotheek die afgesloten gaat worden door mijn schoonouders. Mijn schoonouders komen uit een huurhuisje, ze zijn 65 en gaan het appartement van hun dochter kopen. Gisteren zijn ze bij de bank geweest schoonouders, schoonzus en zwager. Alles lijkt te kloppen en gaat ook lukken. Waar wij ons nu mee bezig houden, wat loop je voor risico (kinderen) wanneer de ouders komen te overlijden o.i.d. Komt de schuld dan bij de kinderen te liggen? Waarom deze vraag, eerst zou mijn vriend bij het gesprek zitten, maar opeens was dit niet nodig. Daar word ik argwanend over Doeg doeg Oogappel
Volgens mij is het zo wanneer je schoonouders beide overlijden het huis voor de kinderen is. Je man zou dan met zijn zus het appartement krijgen. Als 1 van de 2 het wil hebben moet hij/zij de ander uitkopen. Anders wordt het verkocht en krijg je de helft van de overwaarde of van de schulden. Je man heeft er nu toch ook niets mee te maken, het is tussen zijn zus en de ouders. Maakt niet uit of ze een huis kopen van je schoonzus of van vreemden.
Hoi Yolanthe, Waarom zou mijn vriend erbij zitten omdat zijn ouders veel informatie krijgen over hypotheken wat een moeilijk verhaal is. Zeker wanneer je nog nooit gekocht hebt. Hij zou meegaan als luisterend oor en de "kritische" vragen aan een hyptoheekadviseur te stellen. Natuurlijk snap ik dat je als zoon niet bemoeit met de koop tussen ouder en dochter. Maar qua hypotheek zou niet raar geweest zijn, wat is de rente, welke hyptoheek krijg je, levensverzekering wel/niet, risico wanneer 1 van beide overlijd of misschien wel beide....dat soort vragen. het huis wordt verkocht voor executiewaarde dus ga er dan vanuit dat je het huis ten alle tijde wel kan verkopen. Of de bank neemt het over. Je moet er niet aan denken dat je inderdaad beide aan een huis vast zit wat misschien wel 2 jaar te koop staat. Misschien te veel bezig met scenario's, maar dat doe je ook wanneer je zelf een huis koopt dan sluit je alle vervelende risico's uit!
Ja als luisterend oor zou het natuurlijk wel kunnen, hihi zocht meer in de richting van oplichting e.d. omdat je die richting op stuurde in je eerste berichtje. Maar je schoonouders denken het dus zelf wel af te kunnen. Ach hopelijk hoef je je er voorlopig nog heel wat jaren niet mee bezig te houden. Want 65 is natuurlijk nog niet heel erg oud vandaag de dag!
als ze overlijden krijgen je vriend en zijn zus het huis. Dan zet je het te koop en dan gaat de overwaarde door 2. Als ze het nu tegen executiewaarde doen zal er waarschijnlijk geen schuld komen hoor
Oplichting is een erg groot woord maar argwanend ben ik wel. Dat is een stukje historie wat moeilijk over te brengen is in 1 berichtje! En natuurlijk als je het zo stelt dat we hopen dat we nog jaren met ze meekunnen, graag! Dan valt alles in het niet....
mijn ouders hebben ook een koophuis hun hebben de verzekering zo ingestelt dat als hun beide komen te overleiden het huis vrij op naam is .... dus eigendom van mijn broer en mij...
dat is inderdaad waar dat kan, maar de mensen zijn al 65, die premie voor de verzekering om schuldvrij te zijn bij overleiden zal hoog zijn, Ik zelf zou er als kind wel bij gezeten willen hebben, puur omdat hypotheken een rotstukje is, je kan altijd nog eens heen gaan he, ouders en je man samen om de boel nog eens door te lopen, dat is geen enkel probleem, dus ik zou dat gewoon doen.