Niet dat ik zoiets plan hoor begrijp me niet verkeerd! Maar ik beval ontzettend snel en mede om die reden ben ik bij mijn tweede en derde kind ingeleid. Zij waren er in 24 minuten en resp. 54 minuten, inclusief persen. De situatie wil dat ik vlak buiten de regio woon waar mijn verloskundige een thuisbevalling mag assisteren en dus zou ik ook deze keer weer in het ziekenhuis 'moeten' bevallen. Nu heb ik dus in principe de keus tussen wéér een inleiding of gewoon thuis de weeen afwachten en, in een ideale wereld, dan naar het ziekenhuis vertrekken. Ik ben het hele medische circus met infusen een beetje zat eigenlijk, en zit eraan te denken om voor de laatste optie te gaan. Maar jeetje hé, wat nou als deze nog sneller komt? Een inleiding duurt volgens zeggen toch langer, dus als ik 24 en 54 minuten als 'lang' moet zien, hoe snel zal deze er dan uit 'vallen' als ik afwacht wat Moeder Natuur in petto heeft? Het dichtstbijzijnde ziekenhuis zit hier op ruim een halfuur rijden.. Die haal ik dan nooit! Nou blijft het natuurlijk afwachten hoe het loopt. Geen bevalling is hetzelfde. En dat is, in mijn ogen althans, de gok die ik dan (al dan niet) neem. Als ik het thuis afwacht, misschien durf ik dan helemaal niet meer in de auto om uberhaupt te proberen naar het ziekenhuis te komen. En dan? Sjah, dan zou het een bevalling zonder begeleiding worden............. En dat idee vind ik doodeng. Mijn vraag is dus, los van wat ik uiteindelijk ga kiezen, waar moet je allemaal op letten als je onverhoopt moet gaan bevallen zonder hulp? Uitgaande van een situatie zonder complicaties natuurlijk, als er maar de kleinste complicatie blijkt te zijn laat ik me 'gewoon' weer inleiden, zekerheid voor alles. Maar als ik toch kies om af te wachten en het gaat TE snel....... Wat dan? Mag een kindje bijvoorbeeld geboren worden met de helm op (mijn vliezen zijn nog nooit uit zichzelf gebroken) of zou ik zelf de vliezen moeten breken? Hoe haal je de navelstreng van het nekje af als die omstrengeld zit? Hoe moet je afnavelen? Hoe controleer ik of de placenta compleet is? Wat nou als ik gescheurd ben? (Al hoef ik dat niet te verwachten, kijkende naar mijn vorige bevallingen) En zelfs al is dit alles gewoon gelukt, wat nou daarná? De kans is groot dat ik, als puntje bij paaltje komt, toch voor een inleiding kies, maar ik wil dit soort dingen toch graag een beetje op een rijtje hebben.. En sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde de details een beetje duidelijk hebben haha! Liefs Esther Op verzoek van ts, is deze vraag verplaatst naar het verloskundigenonderdeel. Vandaar ook dat er reacties van andere leden staan. groetjes prinses.
Je VK mag misschien niet komen assisteren bij de bevalling, maar ze kan je bovenstaande vragen toch wel beantwoorden? Denk dat zij je het beste kan helpen.....
Je hebt een punt, maar ik ben bang dat mijn VK dan denkt dat ik zoiets bewust aan het plannen ben haha.. En dat zou ik nogal vervelend vinden.. Liefs
Mag een kindje bijvoorbeeld geboren worden met de helm op (mijn vliezen zijn nog nooit uit zichzelf gebroken) of zou ik zelf de vliezen moeten breken? - Ik lees vaak geboorteverhalen dat dit wel gebeurd of dat wanneer het kind er zo goed als uit is vanzelf alsnog knapt.... Hoe haal je de navelstreng van het nekje af als die omstrengeld zit? - Over het hoofdje halen....wel ff kijken natuurlijk of misschien kan je man dit doen. bedenk bij jezelf een touw om je nek, dan zit dus ergens die touw over elkaar heen....dan moet je dus aan de andere kant zijn (poeh wat is dit lastig uitleggen) met het pakken en richting de plek waar ze overlekaar heen zeg maar.... Hoe moet je afnavelen? - dit kan wachten tot vk is gearriveerd, zelfs beter als ie helemaal uitgeklopt is! er zijn vrouwen die laten de placenta er nog een week aanbungelen dus ik zou er gewoon niet aan beginnen hoor.... Hoe controleer ik of de placenta compleet is? -lijkt me ook neit echt nodig aangezien, dan toch vrij snel na de bevalling er wel een medisch team/ambulance/vk zou komen? Wat nou als ik gescheurd ben? (Al hoef ik dat niet te verwachten, kijkende naar mijn vorige bevallingen) - Ik neem aan dat je zodra je ook maar iets voelt wat op bevalling lijkt belt... en ze kennen je situatie dus over dit soort dingen zou ik me dan niet druk maken... En zelfs al is dit alles gewoon gelukt, wat nou daarná? bellen bellen bellen.. en genieten van je spruit
Ik heb een keer op een site (sorry, nogal vaag, maar ik weet niet meer welke site) gelezen wat te doen als het kindje zo snel komt dat de VK er nog niet is... En daar stonden inderdaad dingen als: afnavelen hoef je zelf niet te doen; je belt gelijk de VK als je voelt dat er iets begint (en dan zeg je erbij dat het zo snel gaat dat je niet meer de auto in durft). Zelfs als ze niet meer op tijd bij je is, binnen niet al te lange tijd moet ze er toch kunnen zijn, ook om je placenta te controleren. Verder kan ik alleen zeggen wat een eerdere ook al zei: bespreek het nu al met je VK, dat je bang bent dat het wéér zo snel zal gaan en dat je dan niet meer naar het zkh durft. Zelfs al sta je ingepland voor een inleiding, dan nog kan je bevalling zich ook al eerder aandienen, dus dan is het fijn als je dit al eens met je VK hebt doorgenomen. Sterkte!
hoi daya, Overleg dit even met je eigen verloskundige, Maak duidelijke afspraken dat je belt zodra je denk dat het is begonnen. Indien de kleine geboren dreigt te worden zonder dat er iemand bij is. Dan is het volgende belangrijk. Bel de verloskundige vertel dat ze NU moet komen en vermeld je adres.ALs het heel snel gaat blijft de verloskundige aan de lijn. Pak handdoeken zodat je je kindje daar in kan wikkelen om warm te houden. Het kindje mag gerust met de helm op geboren worden,zodra het is geboren wel even open maken, en het mondje schoon maken Als het hoofdje is geboren voel je rond de nek van het kindje of de navelstreng erom heen zit, is dit zo dan kan je dit voorzichtig over hoofdje afschuiven. Als het kindje is geboren droog het dan een beetje af en leg het onder een droge handdoek op jou buik.Lekker over het rugje wrijven Bel nogmaal de verloskundige dat je kindje is geboren, indien je haar niet meer aan de tel hebt hangen. De verloskundige zal zo snel mogelijk naar je toe komen en je helpen met de placenta en eventuele scheurtje. Groetjes imke
Hoi Imke, Jouw verhaal klinkt me als muziek in de oren, ware het niet dat mijn verloskundige dus niet naar mij toe zal komen! Ik val precies buiten de regio waar zij thuis mag assisteren, ze mag zelfs geen huisbezoek aan mij afleggen of nacontroles doen. Of valt er aan die situatie wat te veranderen? Kan ik daar ergens een uitzondering voor aanvragen ofzo? Alvast bedankt! Liefs Esther
Oh, en over dat mondje schoonmaken; hoe zou ik dat moeten doen? Ik heb weleens gezien dat ze dat met zo'n slangetje doen, maar hoe werkt dat precies en wat zou ik daarvoor moeten gebruiken?
hoi Daya, je kunt dat gewoon met een gaasje doen, of met een puntje van een hydrofielluier. Zo'n slangetje gebruiken wij ook zelden. Mirjam
Da's mooi.. Dus in principe zeggen jullie dat, mits er geen complicaties te verwachten zijn, ik me eigenlijk geen zorgen hoef te maken voor het ontstaan van een situatie als deze? Ik blijf er wat huiverig voor, omdat ik bij voorbaat al weet dat de verloskundige dus gewoon niet komt........... Liefs Esther
hoi Esther, er zijn inderdaad geen complicaties te verwachten. Ik zou me geen zorgen maken, maar als het lukt om het ziekenhuis te halen of er een verloskundige bij te laten zijn heeft dat natuurlijk wel de voorkeur! Mirjam
Dat snap ik, maar tenzij ik een ambulance bel, zal dat dus niet gaan gebeuren.. Kweenie hoor, ik zie mezelf al, met een baby in een warme doek die ik net zelf ter wereld heb geholpen, bij de voordeur wachten op mijn man (die natúúrlijk werken was) zodat die ons naar het ziekenhuis kan rijden. Mijn dochters compleet in paniek omdat ze alles hebben zien gebeuren en die vervolgens bij opa en oma om de hoek geschoven worden omdat papa, mama en de baby toch echt naar het ziekenhuis moeten................. Dat zijn de gedachten waarom ik de vorige twee keren ook voor die inleiding heb gekozen.. Pfffffff........... Noem me een pessimist, een doemdenker, maar ik zit hier echt mee! Vooral omdat ik dus eigenlijk gewoon geen zin meer heb in die inleiding en dit het enige alternatief lijkt........ Liefs