Hoi meiden ons zoontje is zon 1,5 jaar geleden op zijn voortand gevallen. Er is toen een schuin stukje afgebroken. Er toen mee naar de tandarts geweest en die kon er weinig mee. tandje bleef gelukkig wit, tja en dat stukje eraf was dan maar zo. Nu hebben we ons zoontje sinds 2 maanden van zijn fopspeen af. Met als gevolg dat zijn (voor)tandjes rechter zijn gaan staan. En je raadt het al, sindsdien is zijn voortand gaan verkleuren... eerst dacht ik dat het wel meeviel. Maar hij wordt echt grijzig. Geen goed teken denk ik. Zelf heb ik het idee dat door de standsverandering van zijn tandje alsnog het tandje gaat afsterven. Weet helemaal niet of dit kan hoor. Misschien is het stom toeval. Ik ga natuurlijk ook de tandarts bellen maar was benieuwd of 1 van jullie hier ervaring mee heeft. Of een tandje dus alsnog na 1,5 jaar kan afsterven en zoja is er denk ik maar 1 oplossing? Eruit halen? Heb nu al medelijden met ons mannetje.. groetjes milo
Allebei mijn kinderen hebben een verkleurd voortandje. Milan is tijdens het kruipen voorover op zijn tandje gevallen en Misha is op de PSZ gestruikeld en met haar mondje op het trapje van de glijbaan terechtgekomen. Van beiden is er een voortandje enigszins lichtgrijs, dat komt omdat de tandjes dood zijn. Ze verkleuren ook niet echt verder. Volgens de tandarts kan het verder geen kwaad en mogen ze blijven zitten, zolang ze niet gaan rotten en dat is tot nu toch zeker niet het geval. Bij Milan is het alweer zo'n 4 à 5 jaar geleden gebeurt (hij is nu ruim 6,5) en bij Misha is het ongeveer een jaar geleden gebeurt (zij is nu ruim 4). Ze gaan allebei elk half jaar naar de tandarts, dus het wordt goed in de gaten gehouden....
Loetje wat fijn om te horen dat het ook bij een verkleuring kan blijven. Ik dacht dat het van een grijze verkleuring automatisch zwart zou worden en dat de tand er dan uitmoet is logisch denk ik. Dus ik hoop dat het bij deze verkleuring blijft. ook niet supermooi, maar beter dan 3 jaar 1 voortand missen. Morgenvroeg gelijk tandarts bellen. Ons zoontje komt daar ook 2x per jaar. Dank voor je reactie!
Dat heeft mijn dochtertje ook, die is een paar keer op haar tanden gevallen, 1 voortand zat zelfs even los na zo'n val en die tand is nu ook grijs aan het worden. Kan verder geen kwaad, zolang ze geen ontstekingen ofzo krijgen. Het ziet er niet zo leuk uit, maar gelukkig is het een melktand.
heb het zelf gehad. was ook op mn voortand gevallen tijdens het spelen ofzo. Jaren meegelopen, tot ik ging wisselen idd en toen had ik weer mooie witte tanden
Niet druk maken! Mijn zoontje inmiddels 6 en half jaar heeft ook 1 voortandje wat verkleurd is. Dit is gebeurt toen hij 2 jaar oud was. Hij gaat elke 6 mnd naar de tandarts en zegt elke keer weer dat het niks uit maakt. De zenuw is afgestorven en het kan geen kwaad! Verder heeft hij een keurig gebitje en heeft nooit gaatjes.
Dank jullie meiden voor het reageren! Mijn drama gedachtes dat er gelijk een tand getrokken moest worden zijn dus hoogstwaarschijnlijk niet nodig. Haha. Morgen tandarts even bellen. Fijne avond nog. Groetjes milo
ik heb geen ervaring met wat jij beschrijft. wel met een donker tandje. mijn dochter is ook hard gevallen op haar mondje en had toen een tandje wat grijs werd. op een bepaald moment stopt dat proces en bleef hij tussen licht grijs en donkdergrijs in. er is nooit wat mee gedaan. zolang het tandje niet gaat ontsteken is er niks aan de hand. ze heeft nu een mooie nieuwe volwassen voortand. het schijnt ook geen pijn te doen als de kneuzing eenmaal weg is. wat na anderhalf jaar natuurlijk wel is. ik vind eht best appart te horen dat het nu pas grijs wordt. zal dan toch wel door het schuiven komen dat hij nu rechter komt te staan dan zeker.
ik zit met hetzelfde probleem. Mijn zoon is vorig jaar gevallen in de leenbakker tegen een kastrand. Hij had een naar binnengeslagen tand, dus de tand was in het tandvlees terug geschoten. kwam er 2 maanden later weer uit en zag er goed uit... mooi wit maar een heel klein stukje eraf. dus ik denk de tand is er weer niks aan de hand meer... maar helaas de voortand is aan het afbrokkelen dus, een jaar later na het ongeluk! Blijft mooi wit maar brokkeld af, de tandarts zei al: als de tand er weer uit komt is de zenuw dood door de klap. En ook ik maak me inm ernstige zorgen, en ben bang dat de tand er uit moet... Heb mijn beste vriendin al gevraagd om mee te gaan naar de tandarts, ik zelf kan het nl niet (heb enorme angst voor de tandarts nl.) Mijn zoon heeft er geen last van tot nu toe... iemand ervaring hier mee?
@annetske: dat is ook balen zeg! Hier dus inderdaad alleen een verkleuring. (En het stukje wat er al afgebroken was tijdens de val) Tandartspraktijk vandaag gesproken, moet volgende week didag even met hem langskomen, bekijken ze het verder. Jij ook succes! Groetjes milo