Verklevingen en start medische marathon

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door truus81, 8 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hanna83

Hanna83 Actief lid

1 dec 2014
    314
    96
    28
    Weet iemand trouwens hoe groot de kans van slagen is van IVF in het geval van verkleefde eileiders?

2. Huismusje24

Huismusje24 Actief lid

17 dec 2014
    183
    0
    0
    NULL
    NULL

Haha geeft niet. Nou ik had enorme last van mn buik. Zo erg dat ik tot 3x toe naar de eerste hulp ben geweest. Iedere keer werd ik weggestuurd met niks. En de buikpijn bleef aan en toen ben ik naar de huisarts geweest en die gaf me maag en darm tabletten mee maar ik wist dat t niet daarmee te maken had. Ik voelde gewoon dat er iets niet klopte. Toen heb ik de huisarts later opgebeld en gezegd dat ik die pillen niet inneem want ik weet dat dat het niet is en eiste een doorverwijzing naar het ziekenhuis. Die kreeg ik uiteindelijk maar er was een wachtlijst van een maand voor een echo in het ziekenhuis. Toen heb ik een doorverwijzing gevraagd naar het diagnostisch centrum. Nou ik echo. Zegt ie ja een cyste in je eileiders. En moest met spoed worden geopereerd. Komen ze bij de laproscopie achter dat het geen cyste was maar een verkleving van de eileiders.

Ik ben een jaar daarna met ivf begonnen. Vorige maand ben ik begonnen met ivf en zit nu in mijn tweede wachtweek. Dus ben benieuwd.

Geeft niet hoor voor de vragen. Ik had ook veel vragen, kon ze alleen nergens stellen

3. Huismusje24

Huismusje24 Actief lid

17 dec 2014
    183
    0
    0
    NULL
    NULL

Ik denk dat het niet heel veel uitmaakt verder. Als verder alles in orde is kan je denk ik gewoon zwanger worden. Tis dan de vraag of het zich zal innestellen.

4. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    IVF is uitgevonden om niet-functionerende eileiders te omzeilen. Dus wat dat betreft wordt het slagingspercentage niet minder. Anders zou je wel met IUI toekunnen namelijk. Dus IVF wordt gedaan als je eileiders niet doorgankelijk zijn, of als er andere issues zijn. Maar als die er niet zijn en het zijn enkel je eileiders, dan heb je een prima uitgangspositie voor IVF.

Wat wél van invloed kan zijn, is dat een verkleefde eileider kan gaan ontsteken en zich dan vult met vocht. Dat heet een hydrosalpinx. Als dat ontstaat (en dat zie je op de echo's), dan beinvloedt dat de slagingskansen absoluut in negatieve zin.

In Nederland zijn ze niet zo van het opereren, maar toen ik in Gent kwam, was de prof zeer verbaasd dat ze bij mij 2 IVF pogingen gedaan hadden terwijl er een hydrosalpinx zat. De 2 miskramen van tijdens de hydrosalpinx kon zij ook niet meerekenen, omdat volgens haar elke arts behoort te weten dat door zo'n ontsteking de kans van slagen alsmede het risico op miskramen enorm toeneemt.

Mocht je dus een hydrosalpinx hebben of ontwikkelen, dan zou ik absoluut staan op verwijdering voor je verder gaat.

5. Pinkflower

Pinkflower Fanatiek lid

11 apr 2014
    1.111
    75
    48
    Ik heb ook in het verleden chlamydia opgelopen zonder het te weten. Bij mij kwam het uit de bloedtest vanwege het uitblijven van een zwangerschap. Mijn man testte gelukkig negatief. Ik vond het moeilijk om te accepteren en ook schuldgevoel naar mijn man. Nu na een mislukte verse IVF poging en een mislukte cryo poging speelt het schuldgevoel weer op. Mijn beide eileiders zijn verwijderd. Eentje was een hydrosalpinx (eileider gevuld met vocht) en een verkleefde eileider. De gynaecoloog gaf mij de keuze om ze te proberen te openen of te laten verwijderen. Ik heb gevraagd wat zij zou doen. Gezien mijn 'jonge' leeftijd (alles onder de 36 jaar zien ze volgens mij als jong) zou zij voor een hersteloperatie gaan. Daar veel over gelezen met de voor- & nadelen. Wij zagen dat helemaal niet zitten. Lang traject, maar afwachten of ze te herstellen zijn en meestal verkleefd het binnen een jaar weer. Niet dat IVF een wondermiddel is, maar wij hadden daar een beter gevoel bij. Daarom gekozen voor het verwijderen van beide eileiders. Daarbij heb je een hydrosalpinx dan is deze ook niet wenselijk bij IVF; kan toxisch vocht lekken in de baarmoeder waardoor innestelen moeilijk is. Ik zou het laten verwijderen. Ze doen er ook wel een clipje op, ook daar zou ik niet voor kiezen. Ik denk maar zo; wat moet je met een zieke eileider? IVF is zoals Hilly beschrijft uitgevonden voor eileiders die niet functioneren.

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.928
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat ze in Nederland niet zo van het opereren zijn wil ik toch even tegenspreken. Iedereen doet altijd net of het buitenland zoveel beter is, maar toen bij mij een hydrosalphinx werd geconstateerd werd er gelijk geopereerd! Eileiders ontmanteld en twee maanden later begonnen met ivf. Gelijk de eerste poging was ik zwanger.

7. truus81

truus81 Bekend lid

22 sep 2014
    778
    0
    0
    Wat fijn om te lezen dat ik hierin niet alleen ben. Nou ja fijn... Niet voor jullie natuurlijk :(
    Ze hebben bij mij bij de echo's ook een cyste ontdekt in de linkereierstok. Ben een beetje benauwd dat die de verdere behandelingen gaat dwarsbomen. Maar volgens de gyna kan die er in jan/febr tijdens de ok "gewoon" uit.

8. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik denk dat jij dan mazzel hebt gehad. Mijn zkh opereerde dus niet, pas na veel aandringen mijnerzijds. En dat heb ik van meerderen gehoord, over andere zkh. Maar goed! Ik hoop dat ze juist wel opereren, dus als ik ernaast zit des te beter!

9. Huismusje24

Huismusje24 Actief lid

17 dec 2014
    183
    0
    0
    NULL
    NULL

Erg he hoe sommige gyna's zo harteloos kunnen zijn. Ik snap heus wel dat ze 10 tallen patienten hebben iedere dag maar een beetje hart tonen is niet erg.

10. truus81

truus81 Bekend lid

22 sep 2014
    778
    0
    0
    Ja ik begrijp het wel met mijn hoofd waarom zij zo doen, maar vind het ook wel eens frustrerend. Jij zit in je tweede Wachtweek he huismusje? Hou je het vol of word je langzaam super gespannen? Was er verder bij jou iets mis of maak je een goede kans?

11. Huismusje24

Huismusje24 Actief lid

17 dec 2014
    183
    0
    0
    NULL
    NULL

Ja het is frustrerend. Vorige week vrijdag mijn tp gehad. Dus nu al over de helft. Woensdag mag ik bloed prikken. Ben zo benieuwd! Ik ben niet heel erg gespannen omdat ik al een beetje het gevoel heb dat ik niet zwanger ben.

12. Hanna83

Hanna83 Actief lid

1 dec 2014
    314
    96
    28
    Spannend Huismusje! Hoop ondanks je gevoel dat het stiekem toch raak is.

@ Pinkflower: kan me je schuldgevoel goed voorstellen; heb dat nu al een beetje. Maar bedenk: het is ook gewoon een ziekte die jou is overkomen. Hier heb jij natuurlijk noooooit voor gekozen dus neem jezelf niks kwalijk. Dat probeer ik ook te doen (al valt dat af en toe niet mee...).
    Goed ook om jouw overwegingen te horen voor wel of niet een operatie aan de eileiders. Kan me je keuze goed voorstellen. Hoop dat ivf/cryo snel raak is!

Dank meiden (@hilly) voor de info over kansen van ivf en in het bijzonder ook de hydrosalpinx! Hier had ik echt nog nooit van gehoord! Maar goed om te weten dat dit bestaat en de kansen beinvloed.

@ Merah: zwanger bij eerste ivf poging! Fijn die positieve verhalen.

13. truus81

truus81 Bekend lid

22 sep 2014
    778
    0
    0
    Huismusje hoe is het afgelopen?
    Hier de laatste ronde voordat ik verder ga met de gynacoloog en de operatie. Ik had stiekem hoop... Nu 5 dgn voor nod (ei getraceerd dmv echo's en ovulatietesten) vanochtend getest(veel te vroeg i know) Omo wit uiteraard. Heb even een bleh momentje. Blijft toch zo spannend.

14. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    9dpo omowit zegt echt níks. Over een dag of 3 nog een keertje en pas dan mag je een (klein) beetje balen. Echt hoor.

15. truus81

truus81 Bekend lid

22 sep 2014
    778
    0
    0
    Haha ja ik weet het hilly ;) nog even geduld... Maar waar ik eerst nog dacht "misschien"... Voelt dat niet meer zo. En heb soms zo n moeite om geduldig te wachten. Dan zie ik positieve testen voorbij komen op 9dpo en wil ik het toch proberen. Zie ook op tegen de laproscopie en de eventuele uitslag vandaar deze ronde beetje te veel drive denk ik

16. Pinkflower

Pinkflower Fanatiek lid

11 apr 2014
    1.111
    75
    48
    Truus; ik zou niet zo vroeg gaan testen. Gewoon de meegegeven datum of een eventueel een dag ervoor. Het is inderdaad geduld hebben ;) Ik zou over 5 dagen nog eens testen. Succes!

Hanna; bedankt! Als het goed is eind volgende maand / begin februari een cryo tp en hopelijk blijft deze zitten. Schuldgevoel; het zal waarschijnlijk zo nu en dan wel om de hoek blijven komen. Ik moet er maar mee leren omgaan. Laat de gynaecoloog de keuze nu aan jou of je geopereerd wil worden?

17. Huismusje24

Huismusje24 Actief lid

17 dec 2014
    183
    0
    0
    NULL
    NULL
    Truus, ik ben niet zwanger helaas.

18. Hanna83

Hanna83 Actief lid

1 dec 2014
    314
    96
    28
    Balen huismusje! Ik sta ook weer op rood, dus op naar de volgende ronde :(

Truus hoe staat het bij jou? Ik hoop voor je op een posi test! Zou fijn zijn zo op de valreep voor de laparoscopie...

19. Huismusje24

Huismusje24 Actief lid

17 dec 2014
    183
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hanna, wanneer is jouw volgende terugplaatsing?

20. Hanna83

Hanna83 Actief lid

1 dec 2014
    314
    96
    28
    Ik ben nog niet zo ver huismusje...

Ik hoor overmorgen wanneer en of de kijkoperatie plaats gaat vinden...
    Tot die tijd dus nog op de ouderwetse manier proberen zwanger te worden.

Wat is nu bij jou de volgende stap?

Deel Deze Pagina