verkoopschuld mee financieren??

Discussie in 'De lounge' gestart door tulip, 25 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ja maar stel dat je dat doet en je moet om welke reden dan ook je níeuwe huis verkopen moet je altijd meer voor je huis krijgen dan dat je er zelf voor betaald hebt of wat het waard is om je schuld niet groter te maken. Of het nieuwe huis moet een koopje zijn, of het moet er Naar uitzien dat je huis binnen enkele jaren flink wat meer in waarde zal stijgen anders snij je jezelf flink in e vingers.

2. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Ik pb je even;)

3. tulip

tulip Niet meer actief

mikkie, tja ik wil wel heel graag weg hier. We willen onze dochter in naastgelegen stad op school hebben, dus we hebben nog een jaar om dit voor elkaar te versieren.

Gezien onderschrift zou het ook fijn zijn als het niet heel lang meer duurt voor we ervan af zijn;)

twinklestar, ik ben wel van plan nu een huis te kopen waar ik blijf zitten tot ik naar het bejaardenhuis ga.

4. tulip

tulip Niet meer actief

das prima, bedankt alvast.

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Tulip, dat begrijp ik dat is de intentie van een hoop mensen. Begrijp me niet verkeerd maar toevallig pas van dichtbij gezien dat het niet zo altijd hoeft te zijn. Zo hebben buren hun huis moeten verkopen omdat zij haar baan kwijt raakte en mijn collega moet zijn huis verkopen omdat hij gaat scheiden omdat zijn vrouw een ander heeft. Ik wil hier absoluut níet mee zeggen dat het bij jullie ook zo hoeft te gaan maar zeker in deze tijd (bezuinigingen en daling van de huizenmarkt) vind ik het persoonlijk wel een groot risico.

6. lunanoa1

lunanoa1 Actief lid

11 okt 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb je al uitgezocht wat je eventueel al hebt opgebouwd met je huidige hypotheek in de afgelopen jaren dat deze hypotheek heeft gelopen? Ik weet niet of je een deel spaarhypotheek hebt, maar zo ja, dan bij aflossen 'oude' hypotheek komt dit bedrag vrij en kan je dan een deel vd restschuld mee betalen.
    Maar misschien heb je hier niks aan en had je dit al van je schuld afgetrokken.
    En wat betreft je initiele vraag, afhankelijk van of dit mogelijk wordt gemaakt door de hypotheekverstrekker, zou ik het ook laten afhangen van het bedrag of ik de restschuld zou meefiancieren.

7. tulip

tulip Niet meer actief

nee, dat hebben we er idd nog niet afgetrokken, maar de hypotheek loopt pas 6 jaar, ik denk dat we nog niet veel afgelost hebben. Daarom hebben we binnenkort ook idd de afspraak om dat helder te hebben.
    De restschuld zoals we die nu in kaart hebben zal tussen de 10.000 en 15.000 liggen.

8. tulip

tulip Niet meer actief

ik snap het hoor. We zijn augustus dit jaar getrouwd, dus scheiden was ik nog niet echt van plan, en zeker gezien mn onderschrift:D:p Ik heb geen baan, dus kan die ook niet kwijtraken:p en mn man werkt bij 1 van de grootste brandstoffabrikanten op de credit afdeling, dus we verwachten dat ze die voorlopig nog wel nodig hebben.:D

Nee, ik snap wel wat je bedoeld, dat is idd een risico, maar goed, dat moeten we maar nemen dan.

9. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Vandaag de dag kun je dit bijna nooit meer meefinacieren.
    De hypotheek eisen zijn zo waanzinnig streng dat je meestal alleen nog maar aankoopprijs+10% mag financieeren.
    Je kan het hooguit finacieeren uit een doorlopend krediet of persoonlijke lening maar daar betaal je zo gigantisch rente over. Bedenk je ook dat deze rente niet aftrekbaar is.

10. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik denk ook dat het haast onmogelijk is hoor. Banken financieren tegenwoordig max 110% van de executiewaarde. Meer is bijna niet meer mogelijk. En dan maakt het niet perse uit wat het inkomen is van de hypotheeknemers volgens mij.

Daarbij neem je een risico op je volgende huis, je hypotheek is hoger dan de waarde van je woning en als je die dan weer wilt verkopen over een tijdje, dan kan het zomaar zijn dat je weer met die restschuld zit ...

11. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Precies, er staat tegenover je "restschuld" geen onderpand. Zeker omdat huizen vandaag de dag niet snel meer veel meer waard worden. Ik kan me niet voorstellen dat er een hypotheekverstrekker is die dit momenteel meefinancieerd. Nogmaals, persoonlijke lening is een (DURE) oplossing maar zou ik zelf ook niet doen.

12. tulip

tulip Niet meer actief

we kunnen ook lenen bij familie, met een contract e.d. en dan betalen we ook netjes rente. Maar met een belasting iets krijgen we een gedeelte van de rente jaarlijks terug. We hoeven geen lening bij een bank ofzo af te sluiten. We kunnen het ook zelf neerleggen maar dan hebben we ons spaargeld er ver doorheen en dat vind ik ook nogal wat.

13. n4th4li3

n4th4li3 Fanatiek lid

15 sep 2007
    1.409
    0
    0
    Dan kan je net zo goed je eigen geld gebruiken, betaal je ook geen extra rente.
    Je begint dan opnieuw met sparen, en stel dat je dan in moeilijkheden komt met een onverwachte uitgaven dan kan, als jij dat wilt, alsnog bij je familie lenen.

Wij hebben destijds ook ons spaargeld aangesproken voor de restschuld, niet eens over nagedacht om dit mee te financieren.
    Zodat we er niet nog jaren aan vast zaten. En ja, dat deed even pijn, geld in het luchtledige gooien maar we waren er wel vanaf.

Heel veel succes met je beslissing!

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik denk persoonlijk dat je op de langere termijn moet kijken. Leuk als je via de belastingdienst terug kan krijgen nu, maar daar heb je errug weinig aan als je je nieuwe huis verkoopt tegen een lager bedrag dan je hypotheek ...

Ik ben persoonlijk niet van het lenen van familie en vrienden (ik heb alleen maar ellende gezien daarvan van mensen die bij familie gingen lenen). Als je het zelf kunt neerleggen, zou ik dat zeker overwegen.

15. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Dit kan ik dus direct van de baan vegen.
    Voor meefinanciering van een verkoopverlies krijg je van de belasting geen rente terug. Alleen voor het hypotheekdeel wat je aan eigen woning besteed hebt.
    Overigens maakt t voor een hypotheek niet uit waar of bij wie je em afsluit (al is t bij de buurman op de hoek) rente die je betaald ivm eigen woning is altijd aftrekbaar.(nou ja, dat ook weer niet helemaal bv als er sprake is van bijleenregeling maar dan word t wat ingewikkeld)
    Bedenk dus dat als je het al gefinancieerd krijgt dat je bruto=netto betaald

16. tulip

tulip Niet meer actief

ik weet niet hoe het precies zit, maar het werkt wel, want mn schoonvader heeft het voor een ander kind ook al gedaan.

17. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    Hej,

Als je 10.000 euro meefinancierd kost dat je over 30 jaar minimaal 8350 euro rente(belastingteruggave meegerekend, als je die al krijgt) Dat is bijna het dubbele van je schuld. En na die 30 blijft de hypotheek ook doorlopen.

Ik zou dus kiezen voor het inzetten van je spaargeld. Dat is het aller goedkoopste wat je kan doen.

Desnoods zou ik lenen van famillie (al houd ik daar niet van ) en dan de schuld zo snel mogelijk aflossen. Alle rente die je betaald is weggegooid geld.

Gr Yvonne

18. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    ik weet wel hoe het ziten het is zoals het er staat.
    Je krijgt alleen maar rente aftrek over een hypotheek die je gebruikt voor eigen woning financiering of verbetering
    Waar en bij wie je deze hebt lopen is niet van belang.(zolang het maar een aannemelijke rente is)
    Als jij bv. 25.000 extra leent omdat je je oude restschuld wilt aflossen krijg je over de rente die je over die 25.000 euro betaald GEEN renteaftrek en betaal je dus bruto=netto

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Wij hebben een restschuld van 10.000 euro van ons vorige huis meegenomen in de hypotheek. Niet handig. Het klopt idd dat je hier geen rente over mag aftrekken en bovendien zit je daarna weer als je nog eens wilt verhuizen. Ik zou het van het spaargeld aflossen.

Al lees je momenteel wel overal in de krant ent dat ze het weer makkelijker willen maken om het mee te financieren.

20. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Hier ook een soortgelijk probleem. Wij gaan ook een rest schuld mee nemen ( als het uberhaupt verkocht wordt) maar wij hebben geen spaargeld. (iig niet noemensaardig) Binnen 2 jaar hebben we 2 nieuwe auto's moeten kopen omdat de andere allebei kapot gingen. De ene auto begaf het vlak voor onze bruiloft en de andere 3 mnd voordat zoonlief kwam. Dus ja, dan weet je het wel!
    Hier wordt het dus wel of een pl of ouders die garant gaan staan of, waar mijn voorkeur naar uit gaat, de loterij winnen... :)

Wij zitten er nu ook aan te denken om dan voorlopig maar even te gaan huren!

Deel Deze Pagina