Mijn zoon is nu bijna 5,5 jaar en komt met vragen over hoe baby's gemaakt worden. Ik heb hem gevraagd wat hij er zelf al van weet, maar dat wist hij niet. Hij zei dat baby's uit de buik komen bij mama's want die hebben een huisje in hun buik waar een baby in kan groeien. Maar hij vraagt zich nu ook af wat voor rol de vader hierin heeft. Ik vind het erg moeilijk om hier op te antwoorden, wat kan ik hem op zijn leeftijd nou precies wel en niet vertellen? Wie heeft hier ervaring mee?
Ik zou uitleggen dat je dit kunt vertellen als hij iets groter is omdat het nu nog niet voor kleine kinderen is. Houd het er op dat papa's en mama's elkaar erg lief vinden. Zo heb ik het bij mijn dochter weleens gezegd. Dat snapte ze wel. Maar goed, misschien doe ik het wel verkeerd..
Zoiets heb ik ook gezegd inderdaad. Geen idee of dat de goede manier is, maar het voelt wel zo prettig het daar nog even bij te laten. Ze zijn al zo snel groot tegenwoordig en ze moeten het teveel aan kennis ook niet niet in de praktijk willen brengen, uhum...
@ setteke : met vijf jaar kan je echt al wel één begin maken hoor. je hoeft het nog niet over piemels te hebben. Wij hebben uitgelegd dat er een zaadje van papa in de buik van mama samen met mamas eitje een babytje wordt. dat was genoeg, er werd niet verder gevraagd. maar ik zou er niet te geheimzinnig over doen, daar maak je het alleen spannender/geheimzinniger mee...
Ja dat is zo Wel een beetje vertellen. Mijn dochter weet wel dat het uit mijn vagina komt. Dat vindt ze niet raar. Hoe het er in komt alleen nog niet. Wel dat we elkaar lief vinden en als ze dat doen dan veel kusjes geven.. zoiets. Maar die van mij is over 1,5 maand pas 5 en vindt het geloof ik eerst zo wel prima
Leonie vroeg niet hoe ze er kwamen maar wel hoe ze er uit kwamen. Die is een stap vooruit en slaat het maken over hihih. Ik heb maar eerlijk gezegd dat ze uit je plasser komen hoor. Vind uit je navel ook nergens op slaan, dat hoor ik wel meer,... Ik ga je topic volgen voor als ze stapje terug doet en begint over het maken van de baby.
Onze zoon weet dat er een zaadje van papa bij het eitje van mama in mama's buik moet komen om een baby te kunnen maken. En hoe komt dat dan daar? Door heeeeel hard te knuffelen...
@passiepaard: volgens mij komt de hoe komt de baby uit je buik een eerdere vraag dan hoe ze erin komen. Hoe ze eruit komen weet dochter nml al heel lang (lang leve de ks ) maar hoe ze erin komen heeft ze zich nog niet afgevraagd. Afschepen met het antwoord dat hij er te klein voor is vind ik niet kunnen. Ik zou een antwoord geven op wat zij/hij vraagt.
Nou mijn dochter begrijpt heel goed dat iets niet te begrijpen is soms. Snap je? Ik kan wel zeggen hoe het zit...maar of een kinder breintje van 4 dat nu zo goed kan verwerken zonder gekke dingen erbij te verzinnen et cetera..Nee daar ben ik voorzichtig mee. Ik ken mezelf van vroeger en ik kon dan mezelf gek redeneren ( als klein kind) Nee, dan maar even wachten. Maar goed, bij mijn dochter is dat makkelijk. Ze is slim en snapt gewoon dat ik dat beter kan uitleggen als ze iets ouder is.
Op mn werk gebruiken we voor kleuters vaak het boek: Ik vind jou lief. Kijk maar eens op bol.com staan ook nog wel andere leuke voorlichtingsboekjes
Ik ben zelf nog lang niet zover (zie banner) Maar ik vraag me altijd af als je tegen je kind zegt door heel hard te knuffelen oid... Of ze dat dan niet na gaan spelen ofzo? Met heleee dikke knuffels aan iemand geven? Papa, mama oid.. Gewoon nieuwsgierigheid hoor.. Of denk ik nu heel raar?
Ik zou zelf ook niet dingen zeggen als 'heel hard knuffelen'. M neemt nu nog genoegen met 'papa en mama maken samen een baby', maar als ze verder gaat vragen dan leg ik gewoon uit dat via papa's piemel een zaadje in mama's buik komt. Als je daar zelf niet gek over doet dan doen kinderen dat ook niet. Ze weet ook al dat alleen 'grote mensen' baby's kunnen maken ...
Hier niet iig. En ik vind hem nu nog veel te jong om uit te leggen hoe het echt werkt. Stel je eens voor dat ze dat na gaan spelen.....
Tnx voor jullie reacties! Wat ik het lastige vind is dat ik hem niet op ideeen wil brengen zeg maar, inderdaad dat knuffelen enzo. Ik heb wel gezegd dat je pas een baby kan maken als je zo groot bent als papa en mama. Ik denk dat wanneer hij er weer over begint ik ga vertellen dat een zaadje van papa en een eitje van mama samen een baby wordt. Over hoe een baby eruit komt, dat weet hij al best lang. Hij weet dat hij naar buiten is gekomen door het litteken op mijn buik en zijn zusje via mama haar plasser. Daarnaast ga ik inderdaad maar eens even op zoek naar boekjes op zijn niveau. Dat helpt mij vast ook om de goede antwoorden voor hem te geven.
Wat hier liefst 3x per dag gekeken wordt is "Er was eens.... Het leven". En dan bij voorkeur aflevering 2: de geboorte Ene kant denk ik soms dat het te ingewikkeld is.. Aan de andere kant begon ze laatst dat suiker goed voor je is omdat ze daar dus had gezien dat suikers nodig zijn in je lichaam. Dus het blijft wel hangen toch. (aan mij de schone taak om het verschil tussen suiker en suikers uit te leggen natuurlijk) Je kunt de afleveringen gewoon via YouTube kijken.
Hier inderdaad ook van het eitje en het zaadje verteld. En baby's pers je er naar haar eigen woorden uit door je bil (ze heeft de hond zien bevallen )
Hier ook een zoontje van 5, die af en toe weer met een vraag komt over de 'o zo interessante kwestie van de babies' hahaha. Ik probeer hem altijd een zo eerlijk mogelijk antwoord te geven, maar dan wel op zijn niveau. Hij weet waar de baby uitkomt en ik denk dat ik binnenkort toch wat dieper moet ingaan op hoe ze nou precies worden gemaakt. Ik had ook gezegd dat wanneer papa's en mama's veel van elkaar houden en gaan knuffelen er een baby wordt gemaakt. Maar toen we lekker op de bank gewoon aan het knuffelen waren, hoorde we hem helemaal blij: Joepie er komt weer een baby... hahaha
Toen mijn zoon 5 was (hij is nu 15) heb ik het boek seks en zo gekocht. Een heel duidelijk boek waarin oa in stripverhaalvorm sexuele voorlichting wordt gegeven. Op kinderniveau uiteraard. Ik vind de angst dat kinderen het na gaan spelen persoonlijk een beetje overdreven hoor. Bovendien houd je dat toch ook in de gaten? Ik denk dat je kinderen goede sexuele voorlichting moet geven en ze er ook bij moet vertellen dat als iemand aan je zit terwijl je dat niet wilt ze dit dit aan papa of mama moeten vertellen. Als je het nl zelf niet doet en ik bedoel echt al heel jong 5 of zo komen ze volgend jaar met hele rare verhalen van school thuis, die van mij was 6 en die had hele rare verhalen op school gehoord, maar hij wist zelf al dat dat niet klopte omdat ik hem al gewoon min of meer verteld had hoe het zat.
ik ben zelf op dit moment aan het lezen in: kleine mensen grote gevoelens van Sanderijn van der Doef. Ik vind het toch wel verduidelijkend, ik geloof dat ze ook nog boeken heeft voor kindjes zelf. Misschien eens bij de bieb binnenlopen ? Ik zag het boek daar overigens ook (een paar keer) staan...