ik heb alletwee mijn oudste kinderen geschoren toen ze een half jaar waren. nu zei mijn schoonmoeder dat het bij 1 jaar moet. is dat geloof of cultuur? (ze is moslim)
Ik weet niet waar je schoonmoeder vandaan komt maar ik ken het gebruik wel van een Bosnische vriendin. Zij komt ook uit een islamitische familie. Ze heeft het haar van haar zoontje laten groeien tot hij 1jaar was en op zijn verjaardag is het afgeschoren door zijn 'peet'tante. Hoop dat je hier wat mee kan, groetjes
het haar moet geschoren worden op de 7de dag dat is volgens de soenna van de profeet mohamed saws het gwicht wordt omgezet in goud of zilver en aan de armen gegeven. Een andere vorm van haren scheren is als men de hadj verricht bij mannen scheren bij vrouwen een plukje haar knippen. Dat is volgens de Islam. Verder geen haren knippen en scheren
bij de hindustanen doen ze het ook. Ik heb het zelf niet gedaan bij me dochtertje. ik vond dat ze zo'n mooie bos krullen had en vond het echt zonde.
Ik heb wel eens gehoord dat er mensen zijn die het doen omdat kinderen dan een mooie bos met haar zouden krijgen. Het word dan rond het 1e jaar gedaan. Maar ik weet niet of dit waar is of een fabeltje.
Ik weet niet hoe komt bij aanbevolen.. heeft niks met de islam te maken misschien in de cultuur kan wel
Wij hebben het gedaan met bijna drie maanden (eergisteren ) Maar wij hebben het gedaan omdat het beter zou zijn voor zijn haartjes (zijn dan ook geen moslim) We kregen het advies van onze kapper (die is dan weer wél moslim) En hij zei dat ze het deden uit hygienisch oogpunt. Maar hij deed het dan ook direct na de geboorte en meerdere malen
hey hey zoals iman het vertelde klopt. Ik had het gelezen. maar wij hebben het met 7 mnd gedaan meer om zijn haar goed te laten groeien omdat hij kale plekken kreeg van het liggen. Niet vanwege de islam. Ik vond de te gevaarlijk. Maar volgens mij is het niet verplicht.
in het boek "gids voor een islamitische opvoeding (p41)" -het is aanbevolen het hoofd van de baby te scheren. de islam heeft voor de pasgeboren baby een regel vastgesteld om po de 7de dag zijn hoofd te scheren en om het gewicht van het haar in geld aan de armen en behoeftigden te gevn. de reden hierachter is tweevoudig: de eerste betreft de gezondheid van de baby, daar het scheren van zijn hoofd hem versterkt en de porieen van zijn hoofd opent. De tweede is maatschappelijk, daar het geven van het gewicht van zijn haar in geld aan de armen een vorm van maatschappelijke solidariteit en samenwerking is. er staat nog een hele tekst achter maar ik ga niet een heel boek overtypen . en dan is er deze Sunna : "ieder kind zal een Aqieqay hebben, zodat er voor hem geslacht wordt, dat hij een naam kijgt en dat zijn hoofd geschoren wordt, (alles) op de zevende dag".
wij hebben het nooit gedaan bij onze kinderen, ze hadden veel te mooi haar. en ik wil dat getrek aan mijn kindjes niet, mijn man had het niet overleefd als die in de buurt was gekomen met een scheermes hij heeft zijn eigen hoofd kaal geschoren, omdat er gezegd werd dat er dan weer mooi vol haar terug zou groeien (hij werd kaal ) we wachten nog steeds haha
haha talia, wat dacht je van mij? het is wennen en schrikken als die ineens kaal thuiskomt. ik zeg nu wel steeds, dat ik gelijk had, en dat je haar er echt niet harder van gaat groeien, of terug komt............. ik heb altijjjjjjd gelijk