Ik zit al een tijdje te denken om een naaicursusje te gaan volgen en een naaimachine aan te schaffen, alleen voor de basic dingen zoals broeken inkorten e.d. Ik zal er geen stapels kleren mee maken (Denk ik, misschien ga ik het wel enorm leuk vinden maar dan kan ik altijd nog een duurdere machine aanschaffen). Nu ben ik dus op zoek naar een simpele naaimachine voor beginners maar die wel degelijk is. Ik heb echt 0,0 ervaring hiermee, zjin er mensen die tips voor mij hebben welke naaimachines geschikt zijn voor beginners? Meer dan 100,- wil ik er voor nu nog niet aan uitgeven.
Ik zou zelf naar een naaimachine zaak gaan en daar eens info inwinnen en kijken wat er is. Er zijn op zich genoeg starter modellen, maar in een winkel kun je dan deze uit proberen en kijken bij welke je het beste voelt. Ik ben zelf begonnen met een Singer, iets over 20j geleden nu. Kon letterlijk stikken, zig zaggen en een knoopsgat. Dat was het, maar werkte als een tierelier! Na 10j kreeg ik een Bernina (die heb ik nu nog, prachtding) en nam m'n moeder de Singer over. Daar heeft ie toen nog jaren gewerkt. Ze heeft hem moeten vervangen omdat de garenpin verloren ging. Anders was die er denk ik nog. Ze heeft nu een Brother en is daar heel tevreden over ook. Van dezelfde zaak als mijn machines, dus daar werd zeker gekeken naar wie wat nodig heeft. Plus de service vond ik ook heel prettig. Want toen ik een keer stoeide met m'n overlocker jaren terug, hoefde ik ze maar te mailen, en binnen een dag kreeg ik antwoord waardoor ik weer vooruit kon. Wil niet zeggen dat alle zaken zo zullen zijn, maar dat vond ik toch wel heel fijn. Plus ze worden daar ook bijna elk jaar nagekeken voor me (gezien ik ze bijna elke dag gebruik, is dat adviseerbaar, anders is elke 2j meer dan genoeg). Dus dat zou ik persoonlijk doen en dan nog kijken wat je wil doen verder. Ik vind het heerlijk om te doen (al m'n hele leven) en zeker met de juiste machine wordt het alleen maar leuker.
Ik heb bij een demonstratie in een stoffenwinkel een Elna-naaimachine gekocht. Robuust, makkelijke bediening en diverse modellen van beginners tot gevorderd. En niet te vergeten, goed betaalbaar. Na 6 jaar nog geen spijt gehad!
Ik heb al een jaar of vijf een Bernina van marktplaats. Goede naaimachines gaan lang mee (tientallen jaren) en zijn goed tweedehands te koop. Ik weet niet of je dat misschien ook wat vindt? Hiervoor leende ik altijd de Brother van mijn moeder en deze vond ik ook erg prettig.
Ik heb een oudje, een tweedehandsje. Gerefurbished, zeg maar! Een Vendomatic 147, ooit een gekocht bij Castelijns in Hoogeloon. Toen gekregen van mijn moeder, volgens mij nog voor 75 gulden. Ik heb hem gisteren nog gebruikt en hij doet het nog prima!
Oh en een broek korter maken is zo moeilijk niet hoor: Je knipt de pijpen af, iets langer dan je nodig hebt. Je gebruikt een zigzag steek op de rand van de pijp om rafelen te voorkomen. Daarna vouw je de pijp 1 cm naar binnen en stik je hem met een rechte steek vast. Zo heb ik het gisteren gedaan bij een broek van Jitte, ik heb niet een gespeld, dat kleine rondje van die pijp krijg ik zo ook wel recht. Het kan veel ingewikkelder, met locken, dubbele zoom enz, maar voor de kinderen werkt dit prima. Ze kunnen die broek toch alleen dit seizoen nog aan, volgend jaar is hij te klein in de breedte.
Ik heb een Toyota volgens mij een keer bij de Blokker ofzo gekocht. Werkt ook prima. En kostte niet meer dan 90,- in ieder geval.
Ik heb de Toyota FSEV21, destijds via Knipmode. Prima machine! Heb hem nu ruim een jaar en heb er al heel wat kleding voor mezelf en de kinderen mee gemaakt. Was toen 100,-.
Ik weet niet of je toevallig in de omgeving van Rotterdam woont? Ik heb er namelijk eentje staan waar ik vanaf wil. Hij doet het nog prima. Is een Toyota, anderhalf jaar geleden bij de blokker gekocht. Ik heb inmiddels een wat geavanceerdere machine gekocht omdat ik het wel erg leuk ben gaan vinden. Ben wel blij dat ik met een simpel goedkoop geval ben begonnen overigens, nu ik een nieuwe ging kopen wist ik precies wat ik er graag op wilde hebben! Mocht je interesse hebben stuur je maar pb
Bedankt voor alle reacties! Hier kan ik wel wat mee Hebben jullie voordat jullie begonnen met naaien ook een cursusje oid gevolgd of hebben jullie het gewoon geleerd door "af te kijken" en gewoon te proberen?
Ik heb nu sinds ruim een jaar echt naailes. Keileuk, met een groepje van 7 dames. Ik leer er heel veel, en gebruik patronen uit de Knippie, Knipmode, Burda en dat soort dingen. Kleding maak ik echt op les, tasjes enzo maak ik thuis met tutorials van internet.