Verkort de zomervakantie, vinden veel werkende ouders.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door MyMiracle, 17 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Solstice

Solstice Actief lid

8 jan 2019
    188
    92
    28
    Vrouw
    Ik vind 6 weken op zich prima maar ik vind opvang regelen elke zomer een hoop gedoe als je geen oppas oma/opa/tante/vriende in de buurt hebt wonen zoals wij. En ik vind de prijzen voor vakanties in juli en augustus bizar. Wij gingen voorheen altijd in juni of september op vakantie, veel fijner.

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.181
    23.261
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hoezo gedoe? Daar hen je toch bso voor?

Zoe123 en Dielle vinden dit leuk.
  3. Salentein

Salentein Niet meer actief

Nou mijn man en ik werken beide 4’dagen en ik vind het geen gedoe hoor. Hij gaat die dagen gewoon naar de bso (dan dus de hele dag ipv uit school) waar ze allemaal leuke dingen doen (2 dagen per week, 3 weken lang) en de andere 3 weken nemen wij vakantie op. Gaat prima. Misschien als hij ouder wordt en niet meer naar bso wil dat het dan wat lastiger wordt...Ik vind 6 weken vakantie dan ook prima maar ik sta ook open voor andere ideeën. Alles went toch?

Enige is dat de prijzen belachelijk zijn. En de kosten van opvang ook :p

4. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Het lijkt me voor kinderen beter. Helaas hebben veel kinderen een grote terugval wb leerprestaties na de zomervakantie, doordat ze 6 weken uit het schoolsysteem zijn. Net veel dingen moet de leerkracht eigenlijk weer van voor af aan beginnen. Mijn eigen zoon heeft er ook last van, geleerde spellingsregels van vorig jaar zijn heel ver weggezakt . Daarom lijkt meer spreiden me eigenlijk beter, dus 4 weken zomer, een week bij de herfstvakantie aan en bv een week flexibel in te zetten voor ouders.
    Ik zie het dus los van wat ik er persoonlijk van vind, ik vind 6 weken zomervakantie nml heerlijk. Maar volgens mij gaat belang van kinderen voor.

Dana1989 vindt dit leuk.
  5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Maar daar is toch bso of gastouder voor?
    Opa/ oma/ vrienden etc zijn geen oppas.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.245
    36.026
    113
    Dat mag iedereen gelukkig zelf vinden. Als opa/oma/vrienden etc het goed vinden, dan is dat oppas.
    En niet alle kinderen zijn geschikt voor de bso.

Syane, Waxinelichtjes en citroenrasp vinden dit leuk.
  7. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.511
    13.799
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Voor de kindjes zou 4 weken wel beter zijn. Onze oudste heeft erg erg veel last van als ie uit zn regelmaat is. En lesstof blijft denk ik ook eerder goed hangen bij een kortere vakantie.

Voor ons zou het ook beter zijn. Logistiek gezien makkelijker om voor 4 weken wat te regelen dan voor 6. Daarnaast ook fijn als we buiten schoolvakanties weg kunnen. Zowel financieel maar ook qua spreiding van drukte op campings etc.

Ik mis in het verhaal of het voor leraren haalbaar is. Ik heb de indruk alsof daar niet goed over nagedacht is.
    Het lijkt me sowieso veel onrust geven in een klas als er de ene week 22 kinderen zijn, dan weer 25 en dan weer 18. Daarnaast lijkt het me ook erg moeilijk om lesstof op te kunnen starten/af te kunnen ronden als niet alle leerlingen aanwezig zijn.
    Heb het idee alsof het beter haalbaar zou zijn als het aan de scholen zelf overgelaten zou worden wanneer ze die 2 weken extra vakantie geven. Dan maar niet als gezin buiten de schoolvakanties op vakantie. Kan nu toch ook niet (uitzonderingen daargelaten) dus dan kan het ook niet echt gemist worden.

8. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.511
    13.799
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Buiten dat zijn er niet overal gastouders beschikbaar (steeds minder zelfs).
    Ik heb vorig jaar een aanbod moeten laten schieten omdat er geen go's waren (kdv kon om andere redenen niet). Ik bedoel maar..

suus1983 vindt dit leuk.
  9. Solstice

Solstice Actief lid

8 jan 2019
    188
    92
    28
    Vrouw
    Inderdaad.
    Mijn zoon vindt het helemaal niet leuk op de bso. Ik heb het dit jaar wel gedaan, 2 dagen vakantie bso. Dat ging uiteindelijk goed, maar hij is echt geen bso kind... rn gastouder breng je een kind van 5 toch niet meer heen? Ik heb geen oppas oma's of opa"s. Zij passen alleen bij uitzondering wel eens een dagje op.

10. Solstice

Solstice Actief lid

8 jan 2019
    188
    92
    28
    Vrouw
    Het is niet fijn om een kind naar de bso te brengen als hij/zij het niet fijn vindt. Mijn zoon zag er heel erg tegen op

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.245
    36.026
    113
    Mijn jongens vonden het ook vreselijk. Voor de jongste waren het veel te veel prikkels. Gastouders nemen hier alleen kdv kinderen een geen bso. Dan heb je dus al snel een probleem. Hier ook maar heel beperkt opa/oma (1 dag in de zomervakantie bijvoorbeeld).

12. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb ook 3 oppaskindjes van 5, 5 en 7. Waarom zou je die niet meer naar een gastouder brengen? Ik denk dat het voor veel kinderen een goede oplossing is als ze de bso bv te druk vinden.

Zoe123, hummeltje5 en Salentein vinden dit leuk.
  13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.181
    23.261
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Nee dat is zeker. Dochter zegt ook regelmatig dat ze niet wil, maar ze heeft het toch wel naar dr zin, kom dr altijd vrolijk halen.

Zoe123 vindt dit leuk.
  14. Solstice

Solstice Actief lid

8 jan 2019
    188
    92
    28
    Vrouw
    Maar stel dat je dan niet op vakantie gaat in de zomervakantie? Breng je dan een kind 6 weken lang elke week 1 of meerdere dagen naar de bso? Ik vind 6 weken vakantie echt best wel lang. Ik zie zoveel werkende ouders om me heen elk jaar weer puzzelen om het voor elkaar te krijgen. En op vakantie gaan in juli of augustus kost bizar veel geld.

15. Solstice

Solstice Actief lid

8 jan 2019
    188
    92
    28
    Vrouw
    Ja dat is hier precies hetzelfde qua opvang bij gastouders. De gastouder die wij eerst hadden had sowieso alleen kinderen tot 4 jaar.

16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.181
    23.261
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat puzzelen herken ik dus helemaal niet eigenlijk. Om me heen vooral bso en go, soms oma of opa.
    Ik vind 6 weken ook lang hoor, maar niet vanwege opvang. Dochter heeft erg veel moeite met schakelen, is erg gehecht aan vaste patronen. (Gaan binnenkort ook een onderzoekstraject in) Ze is meer gebaat bij het schoolse ritme.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  17. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.511
    13.799
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Gastouders vangen kinderen tot 12 jaar op, dus waarom je je kind van 5 daar niet meer heen zou brengen snap ik niet zo goed.

Zoe123 vindt dit leuk.
  18. Dana1989

Dana1989 Bekend lid

1 apr 2014
    754
    404
    63
    Precies dit! Mijn zoon is net begonnen op de basisschool. Hiervoor zat hij op de vroegbehandeling van Kentalis vanwege zijn taalachterstand. Bij Kentalis hebben de kinderen ook maar 4 weken zomervakantie om precies die reden die jij dus opnoemt. Het lijkt mij dus ook veel beter in het belang van het kind

hummeltje5 vindt dit leuk.
  19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.245
    36.026
    113
    Er zijn heel veel gastouders die alleen kinderen een hele dag willen opvangen en geen bso kinderen.

Syane vindt dit leuk.
  20. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.511
    13.799
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dat snap ik, maar dat was volgens mij niet wat @Snies bedoelde kreeg ik de indruk.

Deel Deze Pagina