Verkorte baarmoederhals bij 19 weken zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Cill78, 15 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cill78

    Cill78 Lid

    15 jul 2020
    14
    2
    3
    Vrouw
    Graag zou ik wat ervaringen willen horen en delen met meiden die ook last hebben van een verkorte baarmoederhals in de vroege zwangerschap.

    Bij mij is mijn baarmoederhals 3 cm en ik moet nu vooral heel rustig aan doen. Binnenkort een nieuwe afspraak om te kijken of die korter is geworden. Toch merk ik dat mijn spanningen de overhand aan het nemen zijn en ik bij elk pijntjes of klachtje spanningen heb.

    Alvast bedankt!
     
  2. Dubbelfris

    Dubbelfris Actief lid

    19 apr 2020
    318
    282
    63
    Vrouw
    Hoi!

    bij mijn 20weken echo bleek ik ook een “kortere” cervix dan gemiddeld te hebben. Hiervoor heb ik een pessarium ring gekregen bij mijn baarmoedermond. Dit verkleind te kans op een vroeggeboorte en mijn zoontje is daarmee blijven zitten tot 39+3!
     
  3. Cill78

    Cill78 Lid

    15 jul 2020
    14
    2
    3
    Vrouw
    Dankjewel voor je reactie! En wat geruststellend om te horen! Ik moet vandaag weer naar het ziekenhuis en ik zal eens vragen wat voor mij de mogleijkheden zijn.
    Mag ik vragen hoe kort de baarmoederhals was bij jou?
     
  4. MissSilly

    MissSilly Nieuw lid

    4 mei 2020
    3
    0
    1
    Vrouw
    Ik heb nu 2 zwangerschappen meteen verkorte baarmoedermond gehad. Mijn oudste is met 35 geboren zonder oorzaak. Mijn middelste had ik een hoge vlies scheur met 27+6 en toen kwamen ze er achter dat ik nog maar 0.8 cm baarmoedermond had. Gelukkig geen ontsluiting. Uiteindelijk heb ik het gered met bedrust en remming t/m 36+6 weken. Nu ik in verwachting ben van mijn derde heb ik vanaf 19 weken extra controle ook was mijn baarmoedermond toen 3 cm. Ik ben nu inmiddels 36+1 weken. Wel al remming gehad met 33 weken want het was begonnen. Mijn advies aan jou is luister goed naar je onderbuik gevoel; bellen wanneer je twijfels hebt. 3 cm is kort maar niet te kort. Genoeg rust nemen en dingen uithanden geven. Je kunt altijd informeren naar een pessarium of misschien ustrogan tabletten. En stel je voor dat hij toch snel lijkt te verkorten kunnen ze ook nog een cerclage zetten.

    Maar het belangrijkste is dat jij rust neemt en naar je lijf luistert.
     
  5. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik heb bij zoon en jongste dochter een verkorte baarmoederhals gehad. Ik kreeg utrogestan bolletjes om in te brengen, het bleef wel achteruit gaan maar het zorgde er wel voor dat het veel langzamer ging. Bij zoon werd ik opgenomen met longrijping omdat ik bij 32 weken nog 7mm over had. Uiteindelijk zijn ze beiden tot een mooi termijn blijven zitten. :)
     
  6. khloe877

    khloe877 Fanatiek lid

    18 nov 2013
    1.453
    565
    113
    Vrouw
    NULL
    noord Holland
    Heey

    Bij mn 1e zwangerschap ben ik te vroeg bevallen 27.5 weken en helaas na 4dagen afscheid moeten nemen van onze dochter.
    Waarschijnlijk door verkorte baarmoedermond.
    2e zwangerschap kwamen we daar achter, om 2 weken meting en antibiotica kuur gehad omdat ik een dragen van bacterie was die dat ook kon veroorzaken.
    Wel vanaf 26 weken rust genomen en uit eindelijk 40.1 wk gehaald
    Nu ben ik weer zwanger en bij 16weken weer verkort 3cm..
    Halve dagen gaan werken en utrogestan medicijnen.
    Tot nu toe nog steeds zwanger..
     
  7. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Huh? Ik had bij 19 weken ook een baarmoederhals van 3 cm en dat was prima.
     
  8. khloe877

    khloe877 Fanatiek lid

    18 nov 2013
    1.453
    565
    113
    Vrouw
    NULL
    noord Holland
    Nou als van 7 cm in 2weken tijd na 3cm gaat, is/wasniet goed. En ivm met mn geschiedenis.;)
    3cm is wel de grens, als nog korter werd zoude ze in grijpen.

    Bij mn 2e zwangerschap heb ik echt bedrust gehoude en dat hielp.
    Zodra ik te veel doe heb ik heel veel harde buiken wat mn lichaam als weeën aan ziet.

    Bij mij is nu vast gesteld dat ik een verkorte /zwakke baarmoedermond/cervix heb.

    Nadeel is ze meten het maar het is een soort van spier wat steeds langer of korter kan worden, het blijft een moment opnamen

    Met deze zwangerschap nu, schommeld het heel erg mn baarmoedermond.
    Kan ook minder rust pakken, door dat ik nu mn zoontje om me heen hebt.

    Doe wat voor jou goed voelt.
    Luister vooral naar je lichaam, en pak je rust.
    Als ik bijv halve dag had gewerkt kon.ik dr na niks meer doen en volgende dag rustig aan doen.
     
  9. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Bij zoon en jongste dochter zat ik bij de eerste meting al onder de 3cm en was alles boven de 2.2 'acceptabel', maar bij deze zwangerschap waar alles opeens prima gaat (snaperniksvan :rolleyes:) zit het nog elke keer ruim boven de 4cm, dus als het dan opeens 3cm zou zijn zou ik ook even schrikken. :oops:
     
  10. Cill78

    Cill78 Lid

    15 jul 2020
    14
    2
    3
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reactie en het delen van jullie verhaal!
    Ik hoor en lees heel veel verschillende verhalen. Ook gynaecologen verschillen nogal in hun conclusie wat kort is en wat niet. Ik heb laatst nog een meting gehad en die was 3,4cm. Volgens de gyn geen reden voor paniek en ik hoef niet meer opgemeten te worden. Ik snap er zelf ook niet zo veel meer van omdat er eerst grote paniek in de tent was en nu hoef ik niet meer terug te komen?
     
  11. Golden1213

    Golden1213 Fanatiek lid

    14 apr 2020
    2.439
    1.825
    113
    Ik heb hem op 3.3 staan en dit is prima volgens de verloskundige in het ziekenhuis.
     
  12. Cill78

    Cill78 Lid

    15 jul 2020
    14
    2
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie. Dat is fijn om te horen. Meten ze bij jou de baarmoederhals omdat die te kort was of kwamen ze er per toeval achter dat het 3.3 cm was? En krijg je nog verdere metingen? Sorry voor al mijn vragen
     
  13. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik had ook 3 cm bij de 20wk en dat was prima normaal. Heb er toen ook een topic over geopend omdat ik online las dat het aan korte kant was ;) met 38+6 was mijn bm hals pas helemaal verstreken en ben ik bevallen.
     
  14. Cill78

    Cill78 Lid

    15 jul 2020
    14
    2
    3
    Vrouw
    Dat is fijn om te horen. Op internet lees je inderdaad heel veel verschillende verhalen. Is die bij jou verder de zwangerschap nog gemeten?
     
  15. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Nee was dus absoluut niet noodzakelijk volgens hun bij 3cm. Plus het zegt niet zoveel, kan ineens heel kort worden maar dat kan ook vanaf 4cm...
     
  16. Cill78

    Cill78 Lid

    15 jul 2020
    14
    2
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Stelt mij toch gerust.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  17. Followyourdreams

    Followyourdreams Fanatiek lid

    10 jan 2018
    1.178
    651
    113
    Ik snap wel dat als er eerst paniek word gezaaid , en erna het ineens goed is je toch wel onzeker word ..
    ik zou dit gewoon uitleggen en met de vraag of je toch naast de gewone controles een extra controle mag om te kijken of de baarmoederhals niet verkort word..
    meestal heb je wel klachten zoals harde buiken die voor het verkorten zorgt maar het kan ook zonder klachten plots tekort worden
     
  18. Cill78

    Cill78 Lid

    15 jul 2020
    14
    2
    3
    Vrouw
    Ja ik word er zelf erg onzeker van. Ik wil inderdaad vragen of ik eventueel nog een meting zou mogen. Al is het alleen maar om mijzelf gerust te stellen.
     
  19. Followyourdreams

    Followyourdreams Fanatiek lid

    10 jan 2018
    1.178
    651
    113
    ja precies .. volgens mij doen ze daar echt niet moeilijk over lijkt me !
    succes :)
     

Deel Deze Pagina