Ligt eraan hoeveel weken je bent? Vanaf 9 weken kunnen ze vaak uitwendig al wat zien. Zo niet, kunnen ze alsnog inwendig doen. Maar weet niet vanaf wanneer ze gaan kijken waar je placenta ligt...
ik wist bij 12 weken al dat me placenta aan de voorkant ligt maar sowieso word dit ook bekeken bij de 20 weken echo
Maar omdat mijn placenta laag ligt, krijg ik een extra echo placentalokalisatie. Ik vroeg me dus af of ze dat inwendig of uitwendig doen, want ik was vorige week bij de 3d echo en zij kon het niet zien van buitenaf omdat de baby met zijn hoofd te laag lag. Vandaar mijn vraag.
deze placentalokalisatie word inwendig gedaan om te kijken of er iets voor de baarmoederuitgang zit dit kunnen ze uitwendig volgens mij niet bekijken bij mij was hij in elk geval inwendig groetjes nathalie
Hoi Donna, ik heb bij 30 weken ook een placentalokalisatie gehad, omdat die bij 20 weken erg laag lag. Je moet met een ubervolle blaas komen, dat hebben ze er bij mij nadrukkelijk bijgezegd... Mogelijk dat je bij 20 weken je blaas net geleegd had, dat ze het zo slecht konden zien? Wel vreemd dat ze je dat niet even gemeld hebben... In ieder geval: absoluut niet plassen, de laatste 2 uurtjes voor de echo en heel veel drinken... Ik had maandverband in gedaan voor het geval ik wat urine zou verliezen met lopen, hoesten, lachen enz... en ben vanaf de echoruimte direct doorgestiefeld naar het toilet, :-D Door een volle blaas wordt je baarmoeder dus lekker naar voren gedrukt, waardoor ze alles goed kunnen zien. Is je blaas op dat moment (te) leeg, dan zetten ze je net zo gemakkelijk weer in de wachtkamer voor een uur met een flinke hoeveelheid water... Overigens: meestal groeit je placenta gewoon mee omhoog, omdat je baarmoeder zo uitrekt dat de plek waar de placenta dus zeg maar vast zit, mee omhoog rekt... Bij mij is dat helemaal goed gekomen, :-D
Hoi Rozemarijke, bedankt voor je duidelijk antwoord. Bij de 20 weken echo konden ze zien dat hij laag lag, bij de pretecho die ik vorige week had, konden ze het niet zien, maar toen had ik geen volle blaas. Heel fijn met een volle blaas komen, krijg ik meteen harde buiken van. Weet jij of ze ook standaard controleren op navelstrenginsertie/vasa previa? Ik heb gelezen dat je een verhoogd risico daarop loopt als je een placenta hebt die eerst laag lag en daarna mee omhoog is gegroeid?
Ja, de navelstreng bekijken ze ook gelijk. Is meestal gewoon in orde hoor, ook bij laagliggende placenta, Enneh, had het er niet meer bij gezegd, maar is allemaal gewoon uitwendig dus... Vanaf de binnenkant kunnen ze sowieso veel minder nog zien dan vanaf de buitenkant in deze fase. Buiten op je buik kunnen ze met dat ding tenminste om je baby heen bewegen he? Maarreh, ben benieuwd hoe het bij jou straks eruit ziet!
Oja, en die volle blaas is dus idd echt niet grappig. Maarja... liever dat dan niet weten hoe en wat... Als ie namelijk wel laag blijft liggen en je baarmoedermond blokkeert, krijg je namelijk sowieso een keizersnee en dat is wel fijn dan om vooraf allemaal te weten om de bijgaande risico's te kunnen omzeilen... Ik was erg blij dat ik het gewoon zelf mag doen, want KS duurt veel langer om van te herstellen, (ja, tenzij je een hel van een bevalling hebt, maar ik ga maar even uit van de gemiddelde bevalling, :-D)
Ik heb ook liever geen keizersneel hoor, maar wat moet dat moet. Op de pretecho dachten ze wel te zien dat ie omhoog was gegroeid. Succes met de bevalling Rozemarijke. Het duurt niet lang meer bij jou!
He thanks... tja, ik reken niet op een bevalling deze week, ben nog wat nagrieperig en had van het weekend wel even wat dingen dat ik dacht: He, zou het beginnen? Maar nu is het weer helemaal rustig, dus... zal nog wel ff. De dame heeft het blijkbaar nog wel even naar haar zin. Ach, en ik geniet ook nog wel even van m'n vrije tijd en alle dingen die ik nu nog kan doen. Zal dus met jouw placenta ook wel goedkomen: groeit toch meestal mee omhoog. Mijn VK legde toen uit dat die placenta natuurlijk vastzit aan de baarmoederwand, en als je een ballonnetje zou nemen wat een klein beetje opblaast en waar je dan vlak naast het tuitje een stipje op zou tekenen, en je blaast hem verder op vervolgens, dan komt dat stipje verhoudingsgewijs verder van het tuitje af te zitten... Zo werkt het met je baarmoeder en placenta dus ook, dus och... Gelukkig maar he?