Geboorteplan op papier

Discussie in 'De bevalling' gestart door Assje, 8 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Ik ben pas 27 weken onderweg, maar omdat ik een psychische stoornis heb en daarnaast ook nog vaginistische klachten, wil ik alvast beginnen met een geboorteplan. :) Dan heb ik dat tenminste ook klaar als er iets gebeurt of als het kindje zich te vroeg aandient. Vanwege mijn stoornis is het voor mij beter om zoiets wat te vroeg te doen, dan heb ik meer innerlijke rust en kan ik het ook nog eens nalopen en eventueel meenemen naar de verloskundige.

Maar wat zet je precies in zo'n plan? Heb wel een idee hoor, maar ben erg benieuwd wat de globale inhoud van jullie document is/was. Heb je het ook van tevoren ingediend bij je verloskundige of arts, of heb je gewoon een printje meegenomen toen je naar het ziekenhuis ging? En is het ook daadwerkelijk gelezen en aangehouden, of bij wijze van spreken meteen in de prullenbak beland?

2. Kabouter Klus

Kabouter Klus Fanatiek lid

6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik lees mee; heb hier vannacht ook over liggen nadenken namelijk...

Maar inderdaad ook geen idee wat erin te zetten.

3. fontana

fontana Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.288
    0
    0
    zoekende.. maatschappelijk werk of jongerenwerk.
    ergens in t Noorden.
    ik heb hier wel die van mij. Vorige keer ben ik tijdens de inleiding echt aan mijn lot overgelaten. Dit wilde ik niet nog eens.
    De artsen hebben zich super aan mijn plan gehouden en alles werd eerst met mij overlegt. Ik had een vk en een verpleegster helemaal voor mij alleen. Het is een prachtige bevalling geweest. van begin tot t eind. Wel een inleiding hoor...
    maar zie maar even of je er iets aan hebt.

Bevallingsplan:
    Naam :
    Geboortedatum:
    Zwanger van: tweede kindje
    Uitgerekend op: 22 september 2010
    Onder controle bij: Gynaecoloog Dr…

Omgeving en begeleiders
    *Ik moet in het ziekenhuis bevallen. ( dit ivm groei achterstand)

*De enigen die toegang hebben tot de verloskamer, los van het medisch personeel, zijn mijn partner ….en mijn moeder…….. Liever geen stagiaires.

Bevalling
    * Ik wil liever niet ingeleid worden via een infuus, mocht dit nodig zijn dan graag laten prikken door een zeer ervaren iemand zodat het niet fout kan gaan. ( ik ben bang voor naalden) De veter was de vorige keer voldoende voor een goede weeënstorm en de bevalling duurde ongeveer 4 uurtjes.

*Ik wil de weeën graag lopend of onder de douche opvangen. Vorige keer moest ik aan de CTG blijven hangen en ik kon geen kant op. Dit vond ik niet prettig. Maar ik snap de noodzaak van een CTG en mocht het nodig zijn, dan graag rekening houden met mijn wensen om af en toe te kunnen zitten/staan.

*Tijdens de bevalling worden er foto’s gemaakt en er zal worden gefilmd, omdat ik graag terug wil zien hoe mijn bevalling is geweest aangezien ik helemaal in mezelf kan zijn zodat ik het niet bewust mee kan maken.

* Mocht er een medische ingreep noodzakelijk zijn, zoals bijv. een knip of vacuümverlossing of zelfs een keizersnede, dan nog geschiedt dit enkel en alleen na goedkeuring van mij of anders mijn partner! Deze goedkeuring zal alleen plaatsvinden als duidelijk is waarom ingrijpen noodzakelijk is.
    Tijdens een medische ingreep graag verdoven en mij op de hoogte houden van alles wat er gaat gebeuren.

*Ik pers zelf, ik heb hier enige begeleiding bij nodig, aangezien het de vorige keer niet goed ging i.v.m. een paniekaanval. Het medisch personeel heeft mij toen aan mijn lot overgelaten en mij absoluut geen ondersteuning geboden. Graag anders dit keer!

*Ik wil zelf de baby aanpakken en partner knipt de navelstreng door. Als dit door absolute medische noodzakelijkheid niet kan, hebben mijn partner en moeder nog steeds te allen tijde toegang tot mijn bed!! Niemand heeft het recht hen weg te sturen!!
    Mocht er gehecht moeten worden, dan graag goed verdoven, aangezien dit de vorige keer niet gebeurt is en erg lang duurde.

*De baby hou ik bij me zolang ik me daar goed bij voel. De apgar score heeft geen haast, tenzij ik toch ben bevallen met een ingreep.

*Wegen en meten kan vlak voor de eerste voeding gebeuren, maar ik wil dat de baby binnen het uur wordt aangelegd en dat door iemand met veel ervaring met BV. Vorige keer werd de baby te laat aangelegd en de BV wilde niet vlotten. De begeleiding vanuit het ziekenhuis vond ik ronduit slecht en ik ben uiteindelijk op FV overgestapt.

Als het anders loopt
    * Indien een keizersnede noodzakelijk is, wil ik partner in de operatiekamer hebben. Hij blijft bij de baby tot ik weer terug ben van de operatie. Mijn moeder mag ook bij partner en de baby, verder geen familie. Graag ook binnen het uur de baby aanleggen voor BV, dit vind ik erg belangrijk.

*In het extreme geval van een spoedkeizersnede onder algehele narcose wil ik absoluut dat partner en mijn moeder en baby bij mij in de kamer zijn als ik wakker word.

Baby
    *Ik wil BV geven en ik wens goede begeleiding vanaf het allereerste moment.

*Ik voed op verzoek, vanaf het moment dat de baby wordt aangelegd.

*In geen geval zal de baby van mijn kamer worden gehaald zonder mijn toestemming!

4. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
  5. Kabouter Klus

Kabouter Klus Fanatiek lid

6 nov 2006
    2.657
    0
    0
    Noord-Brabant
    Thanx! Hier kan ik al wel wat mee!

6. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
  7. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
  8. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Heel erg bedankt!

9. sannie1981

sannie1981 Bekend lid

25 nov 2009
    514
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag dames,

Misschien een domme vraag,maar moet je een geboorteplan hebben???

Ik wist hier namelijk niks van.

liefs Sannie

10. dibbes75

dibbes75 Lid

23 dec 2010
    74
    0
    0
    Overijssel
    Nee een geboorteplan is niet nodig, het is enkel soms voor je eigen gemoedsrust handig om e.e.a. op papier te zetten. Je moet er echter wel op bedacht zijn dat dingen alsnog heel anders kunnen lopen! Omdat ik een nare bevalling heb gehad van de eerste heb ik nu ook een geboorteplan gemaakt. Hieronder mijn beschrijving.

Gewenste plaats van bevalling: ziekenhuis met verloskundige
    Mijn man is aanwezig bij mijn bevalling en weet van mijn wensen, ook hij is het aanspreekpunt.
    Dit plan bevat enkel mijn wensen en ik besef dat één en ander afhankelijk is van de toestand van onze baby en mij!

Weeën
    - Graag zou ik hulp krijgen bij het opvangen van de weeën
    - Mocht pijnstilling nodig zijn in onze ogen, dan zou ik graag willen dat die mogelijkheid er is, evt ook bij de uitdrijving vanwege nare ervaringen bij mijn vorige bevalling
    - Graag word ik zo min mogelijk inwendig onderzocht vanwege nare ervaringen bij mijn vorige bevalling
    - Liever géén stagiairs/arts in opleiding en zo min mogelijk wisselend in- en uitlopend personeel vanwege nare ervaringen bij mijn vorige bevalling
    - Liever niet te snel naar kunstmatige middelen grijpen (kunstverlossing), vanwege nare ervaringen bij mijn vorige bevalling

Geboorte
    - Ik wil onze baby graag gelijk na de bevalling op mijn blote buik/borst gelegd krijgen of mijn man of ikzelf wil hem graag aanpakken bij de geboorte
    - Onze baby liever niet gelijk schoonmaken, enkel toedekken waarbij het contact blijft houden met mijn huid
    - Mijn man wil graag de navelstreng doorknippen zodra deze is uitgeklopt
    - Graag zoveel mogelijk onderzoeken op bed laten plaatsvinden, indien mogelijk graag nadat de baby bij mij gedronken heeft (ook de vitamine K nadat de baby gedronken heeft)

Na de geboorte
    - Als de gezondheid van onze baby het toelaat wil ik het continu bij me houden en zelf mijn borst laten vinden
    - Onderzoeken en wegen indien mogelijk ná de eerste kennismaking met de borst
    - Liever onze baby na de bevalling niet gelijk wassen als dat niet strikt noodzakelijk is en anders zonder zeep
    - Onze dochter is met ons de eerste die onze baby mag zien. Familie/vrienden nadat onze dochter kennis heeft kunnen maken met ons nieuwe kindje

Medisch ingrijpen / keizersnede
    - Mijn man moet bij de geboorte aanwezig kunnen zijn
    - De baby wil ik gelijk aanleggen op de o.k. (geen betere kruik dan de moederborst)
    - Ik wil graag dat onze baby bij me blijft, ook op de verkoeverkamer
    - Als dat niet mogelijk is wil ik graag dat mijn man bij onze baby blijft tot ik ontwaak, bij voorkeur heeft hij ons kindje naakt tegen zijn blote borst
    - Bij volledige narcose wil ik mijn man en baby bij me hebben tijdens het ontwaken
    - Ons kindje mag in geen geval kunstvoeding krijgen, enkel moedermelk
    - Wanneer ik zelf niet in staat ben te voeden wil ik graag de mogelijkheid hebben tot kolven
    - Ik wil niet langer op een verkoeverkamer blijven dan voor mijn gezondheid strikt noodzakelijk
    - Mijn man, onze dochter en ik zijn de eersten die onze baby mogen zien. Familie/vrienden nadat wij ons kindje hebben leren kennen!

Ziekenhuisverblijf
    - Als ziekenhuisverblijf noodzakelijk is wil ik dat mijn baby te allen tijde bij mij op de kamer blijft.
    - Ik wil niet dat mijn kind zonder mijn toestemming naar een andere kamer gebracht wordt.
    - Ik wil niet dat mijn kind zonder onze toestemming andere voeding dan borstvoeding krijgt.

Borstvoedingsbeleid
    - Geen fles of speen gebruiken. Als onze baby niet rechtstreeks aan mijn borst kan drinken dan graag gebruik maken van een lepel, cupje, spuitje etc, in overleg met een lactatiekundige of borstvoedingsorganisatie
    - Als mijn baby en ik onverhoopt toch gescheiden raken, wil ik graag zo snel mogelijk een kolf aangeboden krijgen (thuis al beschikbaar) zodat het colostrum toch aan onze baby gegeven kan worden
    - De baby krijgt geen andere voeding dan borstvoeding
    - Mijn baby en ik willen dag en nacht samen zijn en slapen ook op dezelfde kamer
    - Ik voed onze baby op verzoek (in het begin minimaal 10/12 keer per dag)
    - Afgekolfde melk niet weggooien, ook het colostrum niet
    - Moedermelk alleen verwarmen in een pannetje of onder de kraan tot handwarme temperatuur, géén magnetron

Extra
    Als dat mogelijk is zou ik graag willen dat er foto’s worden gemaakt/gefilmd wordt tijdens en na mijn bevalling.

11. simple

simple Bekend lid

3 dec 2010
    951
    0
    0
    limburg
    Een paar punten staan mij wel aan wat ik hier lees. Ik zal voornamelijk een keizersnede geboortgeplan gaan schrijven dus ik lees even mee in dit topic.

12. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    @ts het is idd slim om je geboorteplan van tevoren met je vk te bespreken. Zij kan dan ook aangeven of zij nog vragen heeft bij je plan of dingen leest die mogelijk niet gerealiseerd kunnen worden. I.v.m. Je vaginistische klachten zou ik oog aangeven dat je zo min mogelijk inwendige onderzoeken wilt. Mogelijk heb je liever ook geen stagiars of co's bij je bevalling, of wil je bv dat deze alleen kijken. Dit kun je ook gewoon aangeven.

13. Vlinder 85

Vlinder 85 Bekend lid

10 mei 2011
    811
    0
    16
    Brabant!
    Heb meegelezen, en moet zeggen dat er goede tips bij zitten.
    Ga dus zeker voormezelf nu ook een geboorteplan opstellen.
    Heb in het begin van de zwangerschap in het ziekenhuis wel een speciaal boekje van hun gehad waar ik mijn geboorteplan in kon opschrijven (oeps, kwijtgeraakt) maar ga dat maar eens opnieuw aanvragen.

Ook heb ik in het begin een gesprek gehad met een verpleegkundige die wilde weten wat je wel en niet goed vond tijdens de 1e bevalling, moet zeggen dat ik dit erg fijn vond dat hier ook zoveel aandacht aan is geschonken!

Deel Deze Pagina