Hallo, Ik ben vandaag voor een NT-meting naar de gyn. geweest. Na ruim 20 minuten stoeien dan eindelijk het kindje op de juiste manier op het scherm, stilliggend (was het moeilijkste ) en wat bleek? Een onregelmatige nekplooi, dus de kleurtje aangezet (weet even niet meer hoe het heet ) en je ziet heel duidelijk dat de navelstreng om het nekje zit. De meting kon helaas niet doorgaan. Nu ben ik vandaag 12 weken 3 dagen zwanger, maar m'n kleintje werd gemeten op 13 weken 1 dag. Nu moet ik volgende week maandag terugkomen voor een nieuwe echo en dat was, door de termijn, dan ook meteen de laatste poging. Nu vroeg ik me af hoe groot de kans is dat het kindje weer vrij is van de navelstreng om zijn nek (ja, is natuurlijk een moeilijk te beantwoorden vraag!). Of dat het waarschijnlijk de rest van de zwangerschap zo zal blijven. Kan het geen kwaad? En omdat het kindje groter geschat wordt dan de termijn, is dat niet erg voor de nekplooimeting dat deze pas volgende week opnieuw plaats kan vinden (ofwel is deze dan wel betrouwbaar)? Alvast bedankt voor je reactie! Groetjes, Manou
hoi Manou, tja, dat kan gebeuren! Een kindje is erg beweeglijk dus je hebt een goede kans dat ie wel weer uit die navelstreng is gezwommen maandag. Een nekplooimeting bij 13 weken is niet minder betrouwbaar, je neemt namelijk de termijn van de zwangerschap mee in de berekening van de kansen. Mocht de navelstreng nog om de nek zitten, dat kan en dat kan ook de hele zwangerschap zo blijven, dan is dat geen probleem hoor. Er worden veel baby's geboren met de navelstreng om hun nek en/of lijf. Mirjam
Hoi Mirjam, Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik ga gewoon duimen dat ie volgende week uit de navelstreng gezwommen is en anders hebben we gewoon pech gehad. Alhoewel, pech, we hebben wel twee mooie echo gehad natuurlijk! En de nekplooimeting was meer een wens van mijn man dus mij maakt het niet zoveel uit als het niet lukt. Bedankt en ik wacht het gewoon rustig af. Groetjes, Manou
Hoi Mirjam, Vandaag is de nekplooimeting wel gelukt! Uitslag: kans van 1 op 24.000! Mijn man is toch wel erg blij dat het nu wel gelukt iss. Het kindje is afgelopen week dus weer gewoon uit de navelstreng gezwommen en ik moet zeggen dat geeft me toch ook wel een prettig gevoel. Graag wil ik toch nog een vraag stellen. Vorige week tijdens de meting vertelde de echoscopiste dat er een theorie bestaat over het vroegtijdig kunnen zien van het geslacht. Alle kindjes zouden in de beginfase van de zwangerschap een "staafje" hebben en bij de ene staat dat "staafje" omhoog en bij de andere naar beneden. Ze vertelde ook dat het niet als betrouwbaar wordt gezien, maar nu was ik toch wel even nieuwsgierig, zeker omdat ik vandaag het zogenaamde "staafje" heb gezien. Ik ben alleen vergeten wat het geslacht zou worden als het omhoog staat en wat het geslacht zou worden als het naar beneden staat/hangt. Ik kan er op internet ook niets over vinden. Heb jij al wel eens van deze theorie gehoord en kun je me laten weten bij welke stand van het "staafje" welk geslacht het wordt? We wachten toch wel eerst netjes de 20-weken echo af hoor, maar ik ben gewoon een beetje nieuwsgierig of die theorie nu klopt of niet! Nou ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is, want met al die "staafjes" wordt het wel enigszins verwarrend ! Ik wacht je reactie af, alvast bedankt. Groetjes, Manou
Hoi Mirjam of natuurlijk Imke of Brigitte, Ik had afgelopen maandag nog een vraagje gesteld, maar mogelijk is deze, door de drukte ik het topic, over het hoofd gezien (stond al op een volgende pagina, vandaar). Het is ook absoluut geen spoedvraag, maar mocht een van jullie nog wat tijd hebben en het antwoord weten dan ben ik toch wel erg nieuwsgierig. Alvast bedankt! Groetjes en vast een prettig weekend, Manou
Hoi manou, Sorry inderdaad over het hoofd gezien, goed dat je m weer boven aan hebt gezet! Ik ben de boeken voor je in gedoken maar overal staat dat tot de 16e week de genitalien van een jongen of een meisje niet van elkaar zijn te onderscheiden. Sorry, toch nog even wachten! Imke
Hoi Imke, Hartstikke bedankt voor je reactie. Het zou idd ook een nieuwe theorie zijn die volgens de echoscopiste ook nog niet als betrouwbaar wordt gezien. Maar mijn nieuwsgierigheid kon het gewoon niet laten om het te vragen. Ik wacht gewoon rustig de 20-weken echo af! En nogmaals hartelijk dank voor het beantwoorden van mijn vragen. Het is echt toppie wat jullie doen! Groetjes Manou