Hallo, Ik ben sinds vorige week moeten stoppen met werken wegens groeiachterstand van ons kleintje. Heb ook het advies gekregen het rustig aan te doen en mijn zoontje regelmatig naar de oppas brengen voor extra rust. D'r zijn vast nog meer meiden met dit advies, maar wat doen jullie dan allemaal nog wel? Wat mag nog? Het is per slot van rekenening geen algehele rust/bedrust, maar dat moeten we natuurlijk ook voorkomen! Vind het nog lastig hier een weg in te vinden...
advies gekregen het rustig aan te doen dus doe alles gewoon wat je moet doen lijk mij alleen allemaal wat langzamer en rustiger bijvoorbeeld met stofzuigen vna de woonkamer doe je normaal 10 min doe nu een mintje of 20 a 30 erover bijvoorbeeld... en doe dingen in fase en niet in 1 keer... heb je net afgestof ga je half uurtje lekker luieren dan stofzuigen half uurtje luieren dan afwassen half uurtje luieren bijvoorbeeld zoiets zo zie ik het dan... ik heb het zelf nog niet mee gemaak maar hoe ik het lees zo ervaar ik het dan...
Door zware b.i. en 30 harde buiken opeen dag heb ik het zelfde advies. Ik doe alles heel rustig. Dus geen haast of spoed. Alles 3 tandje lager en ik zit regelmatig een boekje te lezen of iets dergelijks. Kleine boodschapjes,geen weekboodschappen, geen 3 afsprakenop een dag enz. Maar 3 per week. Ja, joh, eenmaal gewend is het nog best prettig dit ritme!
Inderdaad regelmatig oppas voor je kindje, even gaan liggen in de middag (desnoods op de bank als je kindje niet meer slaapt), huishoudelijke taken verdelen over de dag, bijvoorbeeld 1 in de ochtend en 1 in de middag of avond. lekker regelmatig met je voetjes omhoog op de bank
Ik zou zware dingen vermijden. Zoals stofzuigen, boodschappen tillen enz. Stofzuigen klinkt niet zwaar maar is toch best intensief. Tenzij je het gevoel hebt het wel te kunnen, maar dan even tussendoor gaan zitten. Ik denk dat je man het vast niet erg vind om als hij thuis is even 5 minuten de stofzuiger door het huis te halen toch. Verder lekker alles inderdaad in etape's doen en als je afspraken maakt die zo plannen dat je nog genoeg rust kunt houden. Ik weet dat ik gewend ben alles in 1 dag te proppen en nu plan ik gewoon 1 dag 2 dingen en dan een dag lekker niksen. Wat ik ook erg had was mn hoofd leeg maken, want voor mijn gevoel moest nog zoveel waardoor ik dus toch nog veel plande op een dag. Nu zijn wij pas verhuisd en dat helpt niet echt mee hihi. Succes met rusten hopelijk gaan de weken lekker snel voor je
Ik moet het vanaf het begin van de zwangerschap al rustig aan doen ivm hoge bloeddruk, duizeligheid en sinds week 17 veel harde buiken. Daarnaast het ik veel last van bekkeninstabiliteit. Mijn zoontje gaat ondanks dat ik thuis ben nog net als anders drie dagen naar de oppas. De meeste huishoudelijke taken heeft mijn man overgenomen, was opvouwen en strijken doe ik meestal wel zelf, maar stofzuigen, dweilen, was in en uit de machine halen, vaatwasser uitpakken (van vaak bukken krijg ik ook weer veel harde buiken), etc. doet mijn man. De vorige zwangerschap heb ik meerdere opnames gehad ivm de bloeddruk en dit wil ik nu echt zien te voorkomen. Tot nu toe lukt dat aardig, maar ik merk dat zodra ik meer ga doen mijn bloeddruk omhoog schiet en ik weer meer last krijg van duizeligheid. Dus vermaak ik me met zp, schilderijtjes maken voor de babykamer, babykamer inrichten, lezen en af en toe, samen met mijn man of moeder (ik durf niet meer alleen ivm de duizelingen) even een boodschap doen. Op de dagen dat mijn zoontje thuis is dan ben ik natuurlijk druk met hem en ga ik op de tijden dat hij gaat slapen (gelukkig nog 2x per dag) ook even liggen. Als ik jou was zou ik evt nog wat licht huishoudelijk werk doen (wassen, strijken, afstoffen, etc), maar zou ik het zwwardere huishoudelijk werk zoals stofzuigen, ramenlappen, etc aan iemand anders overlaten. Het is, lijkt mij, van belang dat je zoveel mogelijk rustig aan doet, zodat er zoveel mogelijk energie naar de groei van je kindje kan gaan. En geloof me, ook al verveel je je rot, het is nog zoveel beter dan bedrust waarbij je alleen voor het toilet je bed uit mag.
Dat wil ik ook absoluut voorkomen, bedrust! Tis alleen wat moeilijk inschatten wat wel of niet goed is voor de kleine! De rust is vooral voor de kleine, omdat die achterloopt op groei. Als het voor jezelf is kan je nog naar je lijf luisteren. Maar dat kleintje zegt geen stop tegen me... Dus vandaar dat ik dacht zal het eens aan andere dames om tips vragen.
Hier hetzelfde probleem. En dezelfde manier van doen zeg maar. Kijk veel dvdtjes en surf veel op internet.