Verkorte cervix + hematoom + voorliggende placenta..

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door annabel88, 9 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Voor degene die wat meer kunnen vertellen... na alle gedoe ben ik spontaan zwanger geworden van ons tweede kindje :D en alles leek goed.

    Tot ik gisteren voor de cervix meting moest (16 weken) ivm eerdere (curettage en) lisexisie.

    Meting was 24mm: dit blijkt te kort. Verder vertelde ze dat de placenta zich aan de voorkant beneden bevindt en zag ik een grote vlek met beweging erin: dit bleek vers bloed.

    Gyn leek verbaasd dat ik geen bloedingen of pijn heb gehad en zei er verder niks over, kort uitgelegd dat 24mm te kort is dus dat ik over 2 weken terug moet komen. Over de bloeding heeft ze verder niks gezegd.

    Toen ik in de wachtkamer zat had ik wel een vreemd gevoel in mn onderbuik en achteraf heb ik dat al een paar dagen.. niet echt aandacht aan besteed. Maar sinds ik dit weet blijft het rommelen, en net liep ik de trap op gevolgd door kleine krampen.

    Ik doe nu extra rustig aan maar heb het gevoel dat ik op een miskraam zit te wachten.. is dit realistisch of heb ik nog alle kans dat dit goed komt?! Iemand ervaring met alles tegelijk of iets wat in de buurt komt?

    Ik heb de verloskundige ook even gebeld gister en zij kon niet veel zeggen, ze zei dat zo'n bloeding weinig zegt en dat er niks anders op zit dan het parkeren en afwachten..

    Alle reacties en evt tips! welkom :)
     
  2. Mimus

    Mimus Fanatiek lid

    26 okt 2015
    2.266
    2.464
    113
    Geen ervaring maar begrijp wel dat je het spannend vind en vragen hebt..
    Kun je evt het zh of de gynaecoloog niet benaderen voor je vragen?
     
  3. MoesCH

    MoesCH Fanatiek lid

    23 jan 2009
    4.302
    1.389
    113
    Vrouw
    Alleen ervaring met voorliggende placenta.. nou ja, niet echt ervaring maar zit er ook middenin.
    Ben nu 13 weken en op 12 weken een flinke bloeding gehad. Toenw erd gezien dat er een deel van de placenta voor de baarmoedermond ligt en sindsdien bijna dagelijks bruinverlies. Tot nu toe doet de baby het nog heel goed. Maar vind het wel heel eng.
     
  4. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    @MoesCH Hebben ze jou verdere uitleg gegeven? Want hoort de bloeding daarbij dan? Geen idee of een hematoom en voorliggende placenta vaak samen gaan? En waarom dan...

    In ieder geval heel veel succes en sterkte, ik duim mee!

    @Mimus : ze gaan/kunnen nu toch niks doen dat is me wel duidelijk. En de verloskundige wilde ook geen uitleg geven. Ik denk om de oploop van stress tegen te gaan? Gevolg is bij mij alleen het tegenovergestelde :oops:. Misschien dat ze het echt niet weten hoor maar dat lijkt me eigenlijk sterko_O
     
  5. MoesCH

    MoesCH Fanatiek lid

    23 jan 2009
    4.302
    1.389
    113
    Vrouw
    #5 MoesCH, 9 apr 2021
    Laatst bewerkt: 9 apr 2021
    Er is me idd verteld dat de voorliggende placenta bloedingen kan geven. Maar hij zou nog helemaal omhoog kunnen groeien dus moest me er geen zorgen om maken. Maar ja met dagelijks bruinverlies doe ik dat dus wel.
    Verder geen adviezen of iets gekregen. Ik doe nu uit mezelf gewoon rust nemen en niet te veel doen, in de hoop dat het het bloeden stopt.
    Ow en bij mij zagen ze in de baarmoedermond ook nog wat bloed zitten wat er uit zou komen als bruinverlies werd me verteld.
     
  6. Mimus

    Mimus Fanatiek lid

    26 okt 2015
    2.266
    2.464
    113
    Ja lastig hè! Maar als je je de komende weken toch echt ongerust voelt kun je altijd bellen lijkt mij? Iig veel sterkte en hopelijk over 2 weken meer duidelijkheid!
     
  7. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    #7 Berte, 9 apr 2021
    Laatst bewerkt: 9 apr 2021
    Je zou om utrogestan kunnen vragen, dit mag je van 16 weken tot 36 weken gebruiken.

    Dit kan de baarmoederhals ondersteunen.

    Probeer je zelf verder te gedragen als een oude vrouw. Dus rustig aan doen en laat de zwaardere taken in het huishouden maar even aan een ander over.

    Ikzelf kreeg dit voorgeschreven vanwege baarmoederhals insufficiëntie. Een andere aandoening dan jij nu hebt.

    Succes de komende tijd, hopelijk beval je straks na 37 weken.

    Edit: de reden dat 24 mm te kort is, is omdat 25 mm gezien wordt als een veilige lengte. Daar zit je dus maar 1 mm vanaf en rustig aan doen helpt zeker, dus houd moed.
     
  8. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    @Mimus dankjewel!

    @Berte de gyn zei mij vooraf dat boven de 5 goed was, tussen 3 en 3.5 moest ik terug komen en onder de 3 was foute boel. Ben wel blij met jou nuance haha, klinkt al iets minder heftig. Ik had de optie progesteron al ergens gelezen maar dacht dat ik daar vast veel te vroeg voor was maar als dat vanaf 16 weken is ga ik daar zeker om vragen! Ik doe het weekend heel rustig aan en ga maandag bellen om dat sowieso te vragen dankjewel.

    Mn buik blijft erg onrustig, geen krampen op na de trap oplopen van gisteren na, maar wel een zeurend en enorm gespannen gevoel in mn hele onderbuik en rug. Fingers crossed!
     
  9. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    @MoesCH was er bij jou eigenlijk geen hematoom te zien dan? Enkel oud bloed dus? Jij ook veel sterkte en ik hoop voor je dat de placenta verschuift, ik lees op meer plekken dat die kans best groot is!
     
  10. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Ach jee wat vreselijk spannend voor je...
    Ik heb er geen ervaring mee maar hoop dat alles goed komt voor je!
     

Deel Deze Pagina