100% ziek en toch paar uurtjes werken

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Siren84, 22 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Mag dat? Na 7 weken thuis te zijn geweest ga ik a.s woensdag weer 'proberen'. Eens kijken hoe het gaat. Klachten zijn overspannen al dan wel of niet in combi met adhd. Ik mag nu dus geen medicijnen. Door de stress krijg ik hoge bloeddruk.

Arbo vond dat het wel weer gaat. Al twijfel ik er zelf nog wel aan. Maar goed dat zullen we gaan zien.

Moet het uwv dit niet weten?

2. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Ik zou het melden bij het UWV als ik jou was. Ik zit zelf nog thuis i.v.m. zwangerschapsgerelateerde klachten en elke keer wanneer ik een brief krijg van het UWV staat er altijd in dat ik het moet melden als ik weer ga (proberen) te werken.

3. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Ja toch? Bij alle veranderingen. voordat ik straks problemen krijg... ;) zit er niet op te wachten

4. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.059
    1.291
    113
    Nederland
    Ga je eerst op therapeutische basis werken? Dan blijf je namelijk wel 100% ziek gemeld. Ik zou het UWV hierover eens bellen en informeren.

5. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Arbo zegt dat het wel kan?
    Je bent zwangerschapgerelateerd ziek?
    Dan heeft arbo dacht ik niks te zeggen...

Je zou uwv team hier op zp de vraag kunnen voorleggen

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    525
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Natuurlijk heeft de arbo-arts hier wel iets over te zeggen, het UWV is alleen maar de instantie die het loon doorbetaalt.

Natuurlijk mag je het een paar uurtjes proberen. IN eerste instantie mag dat best tegen 100% ziek zijn, op therapeutische basis geeft geen problemen hoor. Na een poosje proberen is het mogelijk om je ZW-percentage aan te passen

7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.572
    113
    je mag gewoon op therapeutische basis een paar uurtjes werken , simpele klusjes oid.
    Is juist heel goed, alleen maar thuiszitten is ook niet altijd goed.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben tijdens de vorige zwangerschap 100% ziek gemeld geweest en ik werkte toch soms hele dagen op 'arbeidstherapeutische basis'. Dit was uiteraard in overleg met arbo / uwv!! Ik werk in het onderwijs en bij ons is vervanging vinden toch wel een probleem. Dus was het voor de klas beter om mij helemaal ziek te melden en een vaste vervanger achter de hand te hebben. Anders zou er als ik me 's ochtends ziek zou melden, steeds een ander voor de klas staan. En als ik het in de loop van de dag niet meer volhield, was er helemaal niemand meer. Dat is een onwerkbare situatie, vandaar dat ze hiermee akkoord gingen.

Ik weet niet hoe flexibel ze zijn in andere sectoren. Maar als ik meerdere weken 'gewoon' halve of hele dagen op school kon zijn terwijl ik 100% ziek gemeld was, dan moet een paar uurtjes 'oefenen' toch ook te doen zijn?

9. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Ik begin met 1 uur per x. 3x p.w. En ik sta boventallig ingepland. Ik ben tandartsass en morgen ga ik een uurtje zelf een patient doen en donderdag een uurtje assisteren.

10. rums

rums Niet meer actief

Nooit en te nimmer melden aan het uwv!!! Ik kreeg al moeilijke vragen toen mij ontglipte dat ik nog wel eens op het werk was. Was gewoon dokter bezoek dus taxi. Mijn man gaf aan dit nooit te zeggen omdat ze je uitkering ook kunnen stopzetten omdat je aan het werk bent.

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Nee joh, dit is echt niet waar hoor. Ik denk juist dat je eerder problemen krijgt als je iets niet vertelt en ze komen erachter.

Maar je kan dus 100% ziekgemeld zijn en toch werken, zij het dus op therapeutische basis. Volgens mij is het zo dat er niet op je gerekend 'mag' worden in fte. Boventallig dus.

12. flower5

flower5 Actief lid

4 jul 2012
    180
    0
    0
    NULL
    NULL
    je kan gewoon weer wat werken hoor. geen problee,
    afhankelijk of het zwangerschaps gerelateerde klachten zijn wordt het vergoed door het uwv

wij als werkgever melden het altijd aan het uwv. geen idee of de medewerker dat ook moet doen.

13. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    nou heb er een paar weken op zitten met een uur per x. voorlopig gaan we zo door. maar even een vraagje... dit doe ik op advies arbo maar vh uwv hoef ik niet te gaan werken. Hoe zit het nu? ik was bang dat als ik het advies weigerde vd arbo ik als werkweigeraar gezien zou worden?

Ik moet zeggen.. het bevalt best goed hoor 3x p.w. een uurtje tot 1,5 .

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Volgens mij is het een afspraak tussen jou en je werkgever. En de arboarts kan een advies uitbrengen, wat meestal gevolgd wordt door je werkgever. Daar heeft het uwv weinig mee te maken. En zeker als het goed te doen is, vind ik het eigenlijk ook wel je 'plicht' naar je werkgever toe. Wat niet kan, kan niet, maar ik ben wel van mening dat je wat je wel kan ook moet doen. Anders moet je geen baan willen.

Deel Deze Pagina