verkorting baarmoederhals

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Petra79, 9 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Petra79

Petra79 Lid

27 dec 2010
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste verloskundigen,

Op dit moment ben ik bijna 24 weken zwanger. Vorige week woensdag, na licht bloedverlies, heeft de gynaecoloog gezien dat mijn baarmoederhals aan het verkorten is (42 mm bij de 20 weken echo, nu 33 mm). Dat, in combinatie met het (overigens echt heel lichte bloedverlies) en het feit dat ik regelmatg harde buiken heb, was voor hem voldoende om aan te geven dat ik moest stoppen met werken en moet rusten tot de volgende controle (over een week). Dat doe ik nu ook netjes, maar ik merk dat hij me heel bang en onzeker heeft gemaakt omdat er schijnbaar iets niet helemaal goed gaat en ik dat zelf helemaal niet zo gemerkt heb. Gevolg is nu dat ik heel onzeker ben en bij ieder pijntje in de stress schiet...en ik heb redelijk veel buikpijn, en sinds vandaag ook rugpijn. Maar allemaal niet heel erg of zo. de harde buiken zijn wel veel minder geworden, minder dan 10 per dag, maar wel dus allemaal in rust. Urine is nagekeken maar was prima. Wat zijn nu echt signalen dat het niet goed is? Op dit moment ben ik in staat om bij ieder steekje in buik of rug de gynaecoloog te bellen, maar dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling eigenlijk.....

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

er is nu nog geen reden om je zorgen te maken. Je baarmoederhals is wel iets verkort maar niet dramatisch. Fijn dat je minder harde buiken hebt, dat is een teken dat de rust je helpt.
    Je hoeft echt niet in paniek te schieten bij pijntjes ofzo.
    Ongemakken horen er helaas ook een beetje bij in de zwangerschap, zonder dat dat verder iets betekent.
    Als je echter regelmatige harde buiken krijgt ( elke paar minuten) dan moet je aan de bel trekken, of bij bloedverlies.

Mirjam

Deel Deze Pagina