Wegens voorkeurshouding en milde afplatting rechtsachter moet Xavi op zijn zij gaan slapen. (Op advies van de fysio.) Maar hij wil niet. Wordt erg boos. Hij valt alleen bij grote vermoeidheid of na (te) lang huilen wel eens een uurtje in slaap. Hij was het rugslapen in een Puckababy gewend, maar in een Puckababy op zijn zij wordt dus afgeraden. Ik heb de tussenstap via een slaapzakje geprobeerd: geen succes. Zijn armpjes zwiepen als een molentje, en frustreren hem. Ik heb inmiddels zo'n zij-slaap-kussen, en stop hem stevig onder, zodat zijn armpje aan de 'bovenkant' geen eigen leven gaat leiden. Zodra hij die boven de dekens uitgewurmd heeft, is het helemaal huilen zonder eind. Gelukkig heb ik een babyfoon met camera, dus zodra ik zie dat zijn armpje boven de deken uit is, ga ik hem meteen opnieuw instoppen. Op dit moment ben ik overdag aan het 'oefenen' met zijslapen. 's Nachts leg ik hem nog in de Puckababy, om zo ook zelf aan wat slaap toe te komen. Zijn nachtslaapjes zijn sinds het inbakeren gelukkig redelijk probleemloos. Het succes van het zijslapen is dus wisselend. Ik ben er inmiddels al wel achter dat ik hem nét iets meer naar zijn buik dan richting zijn rug moet leggen. Als hij ook maar iets richting rugligging gaat, wordt hij boos, en spartelt zich bijna uit het kussen. Hebben jullie nog tips?
Het mag niet maar als je zoontje in het zijslaapkussen (zijslaapkussen mag eigenlijk ook niet) ligt zou ik toch de puckababy aan doen. Zeker als je hem in de gaten houdt met de camera. Nu komt hij slaap tekort en dat kan weer een overprikkeld kindje geven....
Mja... ik lees net zo veel voor- als tegenstanders van het in de Puckababy op de zij leggen. Ik heb trouwens niet het idee dat de armpjes het probleem zijn. Het ene armpje daar ligt hij op, het andere heb ik strak onder het lakentje gestopt. Volgens mij vind hij de houding in het algemeen niet prettig of moet er aan wennen. Ik vind het ook lastig: hoe positioneer ik het armpje waar hij op ligt? Ik lig zelf ook graag op mijn zij, maar dan met mijn arm onder mijn hoofd en een kussen ertussen. Dat is in Xavi's geval geen optie, lijkt me. Om extreem slaapgebrek te voorkomen, laat ik Xavi 's nachts nog even 'gewoon' slapen. Het valt mij nu trouwens op dat hij om-en-om, dus de het ene slaapje zich wel verzet, en het volgende slaapje bijna niet. Hij ligt nu ook moegestreden (agossie!) op zijn zij te slapen. Ik voelde dit al wel aankomen, en heb hem van te voren een iets grotere fles gegeven, zodat hij even een paar uur kan slapen zonder wakker te worden van de honger. Maar tijdens het volgende slaapje verwacht ik dat hij weer genoeg energie heeft om zich boos te maken...
Ik zou het even een paar dagen aankijken. Wij zijn Caitlyn op haar buik gaan leggen, ivm heftige reflux, en daar moest ze ook even aan wennen. Kon 'r eerst alleen slapend wegleggen zo en dan sliep ze 3 kwartier en werd dan weer wakker. Duurde even en toen ging ze ook wat langer slapen op haar buik en een paar weken later kon ze ook zelf in slaap vallen op haar buik. Mocht zijligging een probleem blijven, dan zou buikligging misschien een optie zijn voor jullie?
Oké, dus het is niet abnormaal dat ze er even aan moeten wennen dus. Dat geeft hoop. Ik sta niet persé negatief tegenover buikligging. Maar ik hoor nu al het doem-wijzende-vingertje over dat ik mijn kind daarmee vermoord... Do's en don'ts wat betreft buikligging? Voor de schijnveiligheid heb ik al een Aerosleep matrasdekje. (Eigenlijk meer voor de hygiëne.)
Speen is bij buikligging niet handig, ik maak het bedje op als matrozenbedje, zodat ze niet onder de deken kan zakken, (zie youtube voor filmpjes), en ik heb een aerosleepmatrasje. Aerosleep beschermt niet tegen wiegedood, WEL tegen stikken in het matras Inbakeren mag niet bij buikligging. Ik heb mijn CB er trouwens niet over gehoord hoor en hier was het juist advies van de KA...
Mijn zoontje sliep het eerste half jaar op zn buik. Pas nu hij 6 maanden is, kan hij op zn zij slapen want nu wappert hij niet meer zoveel. Ik weet dat buikslapen afgeraden wordt, maar wij nemen wel voorzorg; hij slaapt natuurlijk bij ons op de kamer en overdag beneden, bij ons in de buurt wat ook het advies is van veiligslapen. Zo'n matrasdekje hebben wij ook, maar dan ivm zijn vele spugen, blijft zn matras schoon. Voordeel van buikslapen bij mn zoontje; Veiliger ivm spugen, hoef niet in te bakeren omdat buikslapen van nature zijn armpjes beperkt. Geen afgeplat hoofdje omdat hij zelf zn hoofd links en rechts draait. En een heel fijn cosmetisch voordeel: Hij heeft niet zo'n gekke kale plek op zn achterhoofd die veel rugslapertjes wel hebben!
Bij ons op de kamer en beneden slapen is hier een gepasseerd station. Toen Xavi nog beneden sliep, werd hij zo overprikkeld van onze geluiden, dat hij 's nachts niet meer sliep. Huilen, huilen, huilen. Sinds hij op zijn eigen kamertje slaapt, zijn de nachten probleemloos. En bij ons op de kamer geldt het tegenovergestelde: dan raak ík zo geprikkeld dat ik zelf niet kan slapen.
Die voordelen heb ik hier ook allemaal gemerkt Zeker met d'r donkere haartjes wel fijn dat haar achterhoofd gewoon bedekt blijft...
Wat houd je tegen om hem op z'n buik te leggen? Slaapt hij dan ook niet goed? Hier 2 buikslapers, die op alle andere manieren als baby niet sliepen. Dat maakt voor ons de keuze makkelijk. Dus wat betreft de voordelen van buikslapen.. Een baby die uberhaupt slaapt! Daarbij had de jongste ook een voorkeurshouding en afgeplat hoofdje. Dit leek ons ook niet helemaal de bedoeling.. Overigens hebben wij geen zijligkussens enzo geprobeerd. Dan legden we ze liever gewoon op de buik. Inbakeren hielp ook goed trouwens. Onze (kinder)fysio juichde buikligging bij de oudste juist toe. Cb heeft buikslapen ook nooit afgeraden (maar ook niet aangeraden), kraamhulp bij de jongste ook niet trouwens. @Rozemarijke.. Wat bedoel je met een speen in buikligging niet handig. Wordt dit afgeraden?
Hier sliep ze anders ook niet dus op haar buik gelegd. Oudste sliep in puckababy de eerste 3 maanden op haar rug en toen ze met 4 maanden kon rollen ging ze zelf op haar buik liggen. Jongste kan niet slapen zonder speen. Nadeel is idd bij buikligging dat zodra ze het hoofdje draaien, die speen steeds kwijt zijn. Een knuffeltje eraan is op de buik dan ook niet handig.
@Bubbel: daar waar Xavi bij zij-ligging moppert en jengelt, gaat hij bij buikligging helemaal door het lint! Maar ik blijf oefenen.
Ow.. Dan wordt het inderdaad een ander verhaal.. Buikligging zou ik eerlijk gezegd niet durven forceren. Is hij verder lichamelijk in orde?
volgens mij is dat van de speen geen probleem hoor, ze zeggen zelfs dat het het risico op stikken/benauwd worden verminderd omdat de kindjes met een speen vaak alerter zijn tijdens het slapen dan kindjes zonder... maar in ieder geval mijn oudste sliep tot 5 maanden op haar zij en daarna op haar buik (draaide ze zelf) en de speen tufte ze halverwege de nacht uit. mijn jongste vanaf de 5e dag ofzo omdat ze anders gewoon niet sliep...
Nee, gewoon niet handig. Wat iemand anders al zegt: steeds kwijt. Maar ook dat Caitlyn zich er hier pijn aan deed met het draaien van haar hoofd... (Maar die heeft gelukkig haar duim gevonden, wat in buikligging ook weer handiger is, want dan zwaaien die armpjes niet zo snel zomaar ergens heen en blijft die duim tenminste waar ze 'm hebben wil ).
Misschien domme vraag maar volstaat het niet om hem overdag op zijn / buik te leggen. Speeltjes aan linkerkant te leggen, voeden op rechterarm ipv linker en zijn hoofdje naar links draaien als hij s'nachts slaapt etc? Ons dochtertje heeft ook een lichte afwijking (naar links kijken gaat wat stroever dan naar rechts + had een redelijke afplatting maar dat is al wat bijgetrokken). We hoeven nog niet naar de fysio maar er wel mee bezig. Hebben het advies 'op zij leggen' alleen meegekregen voor overdag in de box. Wellicht volstaat dat ook en kan hij in de nacht gewoon lekker op zijn rug blijven slapen. xxx
@Kweenie: al die adviezen doen we ook, behalve het hoofdje draaien 's nachts. Dat heeft totaal geen zin, want nog voordat ik de kamer uit ben, ligt hij alweer anders. Wij hoefden ook niet naar de fysio, maar ik ben op eigen initiatief gegaan. Sterker nog: het cb vond de afplatting nog niet erg genoeg. Ik moest volgende maand maar kijken of het erger geworden was. Toen ik zei dat ik niet op een helmpje zat te wachten, zeiden ze dat een helmpje toch pas vanaf een half jaar gedaan werd. Heh? Moest ik het eerst zover laten komen dan? Maargoed, vandaar dus dat ik zo vroeg mogelijk wil ingrijpen om de schade te beperken. Waar de door mij ingeschakelde fysiotherapeute het overigens helemaal mee eens is. Ze zegt ook wel dat het zeker goed komt, juist omdat ik er vroeg bij ben. En dat het zij-slapen niet hoeft als het echt, ECHT niet lukt. Maar ik wil niet te snel opgeven, vandaar mijn vraag of jullie misschien tips en ervaringen hebben.
Ow zo. Hier draait de speen meestal gewoon mee. En omdat ze op haar buik ligt kan ze het ook gewoon weer pakken als ie kwijt is. Behalve als de speen uit bed is gevallen..