Mijn vriend vertelde gisteren vol overtuiging dat ons dochtertje 'hoi' kon zeggen. Volgens mij kon dat echt niet want baby's van 5 maanden kunnen volgens mij nog niet echt woordjes zeggen, alleen maar willekeurige klanken. Maar elke keer als mijn vriend heel vrolijk 'hoi' tegen haar zei, kwam er toch echt wat terug uit haar mondje wat verdacht veel op 'hoi' of 'hey' leek! Misschien is het nog niet bewust een woordje, maar kunnen baby's van die leeftijd al klanken nazeggen? Want dat is eigenlijk wat ze doet volgens mij.
Ik heb dit nog nooit gehoord dat ze op die leeftijd al bewust wat terug zeggen. Ik zeg hier ook vaak tegen A. hoi of hey, en dan maakt ze die klanken ook terug, en ze dat deed ze al met een week of 8. Ik denk niet dat het al bewust een woord voor haar is.
Hier zei ze idd ook al snel 'hai' of 'hey', maar zeker niet met begrip oid, 't zijn gewoon klanken die ze kan zeggen. Ze zegt nu soms ook 'papa', maar ook duidelijk nog niet betekenisvol; het is gewoon iets dat ze zegt, ze heeft geen idee wat het betekent. Ze zei laatst ook 'oooooh-pah!' toen we bij opa waren, nou, die was trots Maar ze zegt net zo graag 'ooooh-waaaiwaiwai' ofzo
Het inderdaad de klank die ze na aapt. Mijn zoon deed dat ook. Nu met 10mnd heb ik het idee dat hij er meer mee bedoelt. Mama wordt gezegd als er paniek is, happen als er eten aankomt of hij ziet het bij een ander bijv. Maar eerder was alles nog erg betekenisloos..
Kind van n vriendin zei serieus met 6 maanden het woord bal. Ze keek ernaar en zei bal, alsof ze nooit iets anders had gedaan. En steeds weer bal bal bal terwijl ze dat ding vast hield. Echt bizar vroeg!
Mijn dochter zegt sinds een week of twee echt gericht etuh. Ze kruipt naar haar kinderstoel en zegt het. Ook wanneer ze de fles ziet aankomen zegt ze dat. 5 maanden is wel echt heel vroeg. Maar dat vond ik ook van 7 maanden
Die van ons is over 20 min precies een jaar en die zegt sinds 2 wkn. HEY! Mama! zegtie als er echt iets aan de hand is en soms zegt ie papa. Verder liddle liddle zingen en dan elke keer op precies dezelfde manier.
zal inderdaad papegaaien zijn ik grapte al in de kraamweek weleens dat mijn dochter Arabisch praatte: als ze huilde "LLLLAAAAAAAAAAH" ("la" is "nee" in t arabisch)
Dat zijn spiegelneuronen. Alle primaten hebben dat. Het heeft te maken met empathie, sociaal gedrag en taal. Kinderen met een stoornis in het autisme spectrum, vertonen dit gedrag in veel mindere mate.
Heb ik wel eens van gehoord, ook dat ze gaan proberen je na te doen als je je tong uitsteekt ofzo. Vraag me alleen af wanneer kinderen er echt toe in staat zijn om dat wat ze zien om te zetten in een motorische actie, dat ze zeg maar beseffen hoe ze zelf die beweging maken of zelf een specifieke klank uitspreken. Ik hoor bij mijn dochtertje wel vaak de zelfde soort klanken dat is wel grappig.
Dan wil je niet weten wat mijn meisje van 10 mnd al kan zeggen,en heel bewust. Cb en ka kijken er niet meer van op wat ze allemaal al gericht kan praten. Ze maakt ook al zinnen van 3 woorden. Papa kijk is,wat is dat?mama Dalilelle etuh en noem maar op. Ze loopt ook erg voor op haar leftijdgenootjes,leuk? Nee leuk is het niet,veel mensen praten tegen haar en verwacgten dat ze hele verhalen tegen ze vertelt,ook in de winkek: wil je een plakje worst? Als ye dan niets terugzegt vragen ze waarom ze niet terug zegt. Tja mevrouw ze is 10 mnd oud. Ze word al 19 mnd oud geschat. Vooral als ze lekker aan het kletsen is. Ze noemt ook echt de mnamen bij desbetreffende persoon,zoals broer Mika,neef Jeremy zegt ze Jer tegen. Ze kunnen dus wel redelijk bewust dingen,woorden benoemen.
Viel hier laatst ook bijna uit mijn stoel toen mijn dochtertje een beetje begon te huilen in de box en heel duidelijk "mammmmaa" zei. Ik ging erboven hangen en toen zei ze het weer. Ze wilde drinken. Daarna is het me vaker opgevallen, als ze een beetje begint te jengelen omdat ze honger heeft, maakt ze vaak die klank, mmmammm. Ze is gewoon aan het oefenen denk ik, met verschillende klanken, en imiteren doet ze ook. "Bababa" (leuk als papa er net aankomt ) "mmammmama", etc. Ik denk nog niet dat het bewust kan op deze leeftijd.
Ik heb ooit eens gehoord dat er een aantal babygeluidjes zijn: vijf geluiden met een hele specifieke betekenis: honger, een boertje dat dwarszit, moe, darmkrampjes, slaap of een vieze luier. Die "woorden" ontstaan door bepaalde reflexen gecombineerd met geluid... Zie bijv. Leer met Dunstan Babytaal de geluiden van je baby herkennen @ Babytjesnieuws Ik weet niet wat die geluidjes precies zijn, maar hier ook beide kinderen die mamamaaa klanken maakten bij honger. [edit] Oh... "Neh" betekent schijnbaar honger.... Nu ja... theorie was leuk
Onze zoon maakt ook ooit tijdens het huilen klanken die lijken op "mamaa", auwww auwww, neehhh. De mama klanken tijdens het huilen maakt hij overigens pas sinds twee weken. Klinkt erg schattig. Ik zal eens opgaan letten of er specifieke klanken gemaakt worden als hij bijvoorbeeld honger heeft.
Max kon met 8 maanden, mama zeggen. Nu roept die dat nog steeds de hele dag (nu 10 maanden) Als ik zeg: Zeg eens mama dan zegt Max: Maaama Cute!