Doorslapen/geen nachtvoeding: echt geen truc voor?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door raspberry, 20 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

En dan nog een topic: doorslapen... dat doet ze dus niet. Ja, twee nachten afgelopen week wel, van 10 tot 4 zeg maar, maar daarna was het weer afgelopen. Ze komt dan 2-3 keer 's nachts: meestal rond 12 uur, 3 uur en 5 uur. Er komt dus ook steeds minder tijd tussen te zitten, (terwijl ze na die voeding van 5 uur dus wel weer meestal 3,5 uur ongeveer ertussen laat tot de volgende voeding).
    Is er echt geen handigheid om haar toch door te laten slapen? Je kunt me onderhand namelijk helemaal opvegen :( Ik zou al megablij zijn als ze gaat slapen tussen 11 en 5 ofzo... Merkte van de week met die 2 nachten namelijk dat ik zoveel uitgeruster wakker werd! Alle tips zijn dus welkom, :)

2. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    hoi,

hoe graag ik je ook een gouden tip zou willen geven, helaas is die er niet....
    ons ventje slaapt ook de ene keer wel door en de andere keer niet. Heb hem weleens papflessen gegeven, maar dit hielp vaak ook niet, werd hij soms nog eerder wakker ... Op kv slaapt hij ook niet beter of langer door. Het is gewoon het ritme van je kindje waar jij je als voedende mama maar aan moet aanpassen.... Weet dat het heel zwaar kan zijn, maar er is helaas weinig aan te doen!
    Kan je niet eens voordat jij gaat slapen je borsten goed leegkolven en dan een voeding aan je man over laten die dan de gekolfde voeding kan geven? Als je een paar uurtjes achter elkaar kunt slapen scheelt het vaak al wat.. en overdag wat slaap bijtanken? of is dat ook niet mogelijk... weet het niet hoor, probeer gewoon een beetje mee te denken ;)

3. IrisB

IrisB Fanatiek lid

Echte tips en truuks heb ik niet, want hier wordt ook niet doorgeslapen. Tot een maand of 4 werd hij één keer per nacht wakker, maar daarna ging ie helemaal los :D Gek genoeg trek ik het best (wat me erg verbaast, want ben iemand die haar slaap nodig heeft).

Ik heb wel "Lekker slapen zonder huilen" van Elisabeth Pantley in huis. Boek gaat over het opstellen van een persoonlijk slaapplan (dus helemaal afgestemd op hoe jij en je kindje het willen) zonder dat je je baby moet laten huilen. Is ook erg borstvoedingsvriendelijk. Een goede vriendin van mij heeft er goede resultaten mee behaald. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Heb tot nu toe geen last/problemen met het niet doorslapen, dus voorlopig nog geen nood om een slaapplan op te stellen. Heb wel al gelezen en het ziet er goed uit.

Het is best mogelijk dat dit een fase is en dat ze snel wel weer doorslaapt (maar het kan even goed van niet natuurlijk).

Oh, heb toch een paar tips. Wat mij enorm heeft geholpen is niet meer gaan tellen en vooral niet op de klok kijken. Ik ben er ook gewoon aan toe gaan geven ipv eerst te proberen of hij weer ging slapen zonder te drinken (sussen, over bol aaien, ...) Was dubbel zo lang bezig en eindigde toch altijd met een baby aan de borst :D En het is ook erg handig als je niet het halve huis door moet, dus een bedje op de kamer. Of misschien een co-sleeper (als je dat zou willen).

Succes in ieder geval!

4. raspberry

Ja, ze slaapt om die reden nog steeds bij ons op de kamer, (overdag wel op haar eigen kamertje: dan probeer ik op mijn vrije dagen ook af en toe gelijk met haar op bed te gaan, als dat kan. Maar dan moet ik wel echt bekant omvallen van vermoeidheid, anders slaap ik toch nog niet... overdag slapen lukt me gewoon meestal niet :( Teveel lawaai om me heen van buiten enzo en oordopjes wil ik niet als ik Thirza moet kunnen horen).
    En idd, ik ga echt niet proberen haar op een andere manier door te laten slapen. Heb ik een paar weken geleden wel eens geprobeerd, maar jeetje, dat duurde wel even, voordat ze naast me weer in slaap viel en dan moest ik eerst een tijd wachten voordat ik haar slapend in haar bedje kon leggen. Ben ik dus na 1 nacht weer mee opgehouden, putte me alleen maar meer uit. 't Is dus ook gewoon voeden zodra ze zich meldt, zo weinig mogelijk verschonen, (maarja, als ze zich zo vaak meldt, moet ik toch om de voeding wel verschonen, anders lekt ze hardstikke door... baby-dry-formule of niet :( (Moet ik toch pampers nog eens over contacten, ;))

's Nachts het flesje van mijn man is hier helaas ook niet echt een optie. Overdag wil ze bij gratie nog wel bij papa drinken, (maar drinkt dan echt het minimale wat ze nodig heeft: bij papa drinkt ze overdag eens max 120 cc, (maar meestal (veel) minder, dieptepunt was wel 30 cc), terwijl ze bij de gastouder gisteren overdag 2 keer 180 cc helemaal leegdronk!
    Maar 's avonds en 's nachts wordt het drama met de fles van papa :(
    Ga dat boek maar eens aanschaffen, denk ik...

Jeetje, wat ik onderhand al niet over zou hebben voor een nacht fatsoenlijk doorslapen! Momenteel lijkt het heerlijkste wat me kan overkomen dat ik 's avonds om 10 uur in bed duik en om 7 uur wakker word... (OK, is wel heel lang. Van 11 tot 6 mag ook, ;)).

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

Mijn ervaring is dat niet tellen en niet op de klok kijken het beste werken. En proberen te accpeteren dat je kindje (nog) niet doorslaapt. En mijn kindjes sliepen/slapen bij mij in bed. zo word ik minimaal wakker, hoef ik mijn bed niet uit en slaapt iedereen weer snel verder. Ik heb dan eigenlijk ook geen idee hoe vaak mijn dochter komt (wel meerdere keren per nacht) en voel me prima uitgerust. Moet je wel willen natuurlijk samen slapen. Maar hier was het wel dé oplossing.

6. Suuz750

Suuz750 Actief lid

4 dec 2008
    419
    0
    0
    Voor je productie is het beter als je 's nachts (tussen 11 en 6) voedt. Tips voor doorslapen heb ik niet voor je, wel tips die de nachtvoedingrn minder zwaar kunnen maken.

Zoek een luier die 's nachts voldoende absorbeert. Ons ventje krijgt als wij naar bed gaan een ander type luier aan dan overdag en redt het hiermee tot de volgende ochtend.
    Je zou, na wat aanpassingen en onder bepaalde voorwaarden, je kindje bij je in bed kunnen laten slapen. Op die manier hoef je niet uit bed om te voeden en kun je ook tijdens het voeden uitrusten. Ik had niet gedacht dat onze zoon bij ons in bed meer (nacht)rust zou geven, maar sindsdien slapen we alledrie voortreffelijk. Via onderstaande link kun je info vinden over veilig samen slapen.

http://www.borstvoeding.com/aanverwant/ ... /bfhi.html

Overigens is het niet heel gewoon als kindjes op de leeftijd van de jouwe al doorslapen.

7. raspberry

Voor mij werkt het beter om haar even in en uit de wieg te halen... naast mij slapen betekent dat ik zelf kwalitatief minder goed slaap. Dan voel ik me alleen maar geradbraakter als ik wakker word. Bovendien is mijn man nogal slaapdronken en heeft die de gewoonte het dekbed over zich heen te trekken... vind ik niet zo'n veilig idee, omdat ie dan makkelijk Thirza onder het dekbed bedelft :(
    En omdat ik toch even naar de wc ga en wat drink, (anders droog ik ontzettend uit en heb ik 's ochtends gewoon een kater van te weinig vocht binnenkrijgen/houden), maakt dat nou ook niet zoveel uit.

Ik weet dat het best normaal is dat ze nog niet doorslaapt, maar ze heeft het al wel gedaan en momenteel komt ze al weken (zo niet al een maand of 2) lang 3 keer per nacht... dat lijkt me ook wel weer erg veel, en als ze ziek is komt ze nog vaker: elke 2 uur. Da's gewoon vaker dan overdag!

8. mwjalloh

mwjalloh Actief lid

2 jul 2008
    402
    0
    0
    mijn meisje komt meestal 1x per nacht. Ze heeft ook een periode flink doorgeslapen. Slaapt van 21.00 tot 05.00 en dan weer verder tot 09.00. Ze word ook erg vrolijk wakker, gaat niet meer huilen maar spelen tot ik wakker word. Ik dacht laatst even laten doen en wat denk je? ze sliep gewoon door! Laten huilen zou ik nooit doen maar als ze rustig is laat ik ze even doen en vaak slaapt ze wel weer verder. Gisteren was het dus al zo dat ze om 21.00 ging slapen en pas om 06.00 weer kwam om te drinken. Weet natuurlijk niet of dit zo blijft hahaha maar 1 keer op een nacht vind ik goed te doen, heb dus helaas geen tips voor je!

9. raspberry

Ja, dat hoop ik dus ook elke keer, dat als ik haar laat, ze gewoon weer gaat slapen. Maar nee dus :(
    Stomme is dus idd dat Thirza wel heeft doorgeslapen. Ze sliep verdorie van 18 tot 2/3! 8 tot 9 uur dus! En dan sliep ze daarna door tot 7 uur. En nu, nu haalt ze max 4 uur :(, maar meestal dus niet eens :(
    Nouja, verstand op 0 en blik op oneindig maar weer :(

10. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Dat ineens 3 keer per nacht komen was bij mij een voorbode van doorslapen.. tot ik bijna gek werd.. sliep hij ineens door.. maf kind hahahah
    Misschien toch eens op eigen kamer proberen? Hij werd de eerste nacht 1 keer wakker en daarna sliep hij door..

11. raspberry

Hmm, dat geeft hoop, ;)
    Tja, binnenkort zal ze sowieso wel naar haar eigen kamertje moeten: wieg wordt echt te klein nu. Ze ligt zich vaak omhoog te duwen en ligt dan met 'r koppie tegen de spijlen aan... AU :(
    Misschien dan toch maar kijken of dat enig positief effect heeft. Kan ze in ieder geval niet meer wakker worden van papa's gesnurk, ;)

12. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

hoi! ik hoop dat mijn ervaring je kan helpen..
    mijn kleine is 3 maanden oud,
    vorige week dronk hij om 00.00 daarna 3.00 en 6.00 drie uren ertussen dus.
    de dag erna kwam hij eerder net zoals jouw baby, om 5.00. Nou wordt ie helemaal mooi dacht ik. Omdat wij de regel hadden minimaal 3 uren ertussen en overdag minimaal 3 en max 3,5 uur ertussen, zodat de meeste voedingen overdag zijn. Hij had toen nog 7 voedingen per dag. Het viel me dus op dat hij ipv 6 uur sochtend ook de tijd tussen 3.00 en 6.00 wilde verkleinen. IK heb hem uit bed gehaald en getroost, teruggestopt en hij bleef wakker. Toen heb ik hem dat uur ter overbrugging op mijn buik gelegd en ben zelf wat gaan doezelen. Zo kwamen we dat uur door. Dan gaf ik hem om 6.00 uur weer eten. de nacht erna, kwam hij weer om 5.00. weer het zelfde gedaan en na 30 minuten weer geprobeert in zijn bedje te stoppen. Hij gingen huilen maar na 5 minuten hield hij daarmee op en viel in slaap.
    De nacht erna, was zijn laatste voeding om 23.00 en hij sliep door tot 3.20
    en daarna tot 7.20
    de nacht daarna 22.30- 04.40-09.00 en dat houdt hij aan al 2 nachten.
    dus volgens mij, betekend dat verschuiven van de tijden dat ze de voeding van 3.00 binnenkort gaat overslaan, en dan naar 5 uur wil. Zoals die van mij doet.
    Ik zou je het advies geven de voeding van 5.00 dus niet te geven en aan te houden dat er snachts minimaal 3 uur tussenblijft. eerst kost het je dus energie en later levert het je energie op. bij ons werkte het in elk geval wel.
    heel veel succes.

13. raspberry

Nou, het wisselt hier om het leven. Vorige week 2 nachten doorgeslapen, toen weer niet en weer 3-4 voedingen 's nachts. Gisternacht weer wel doorgeslapen van 10 tot half 5, vannacht weer 4 voedingen. Hoop dat dit gewoon de voorbodes zijn van echt doorslapen... ;)
    Ik laat het maar even op z'n beloop: ben te moe om er even veel energie in te stekedn, als ik nog meer aan de bak moet met uitstellen van voedingen, ga ik het overdag niet trekken en zit middenin wat regeldagen, dus niet zo'n handige combi...
    Als het te lang duurt, ga ik straks met wat vrije dagen eens kijken of proberen te schuiven/uitstellen iets doet... want dit ga ik niet lang meer volhouden, ben ik bang :( Pff, hoe doen andere moeders dit, als je kind zich zo vaak meldt 's nachts?

14. Ons Kleintje

Mijn man en ik hebben onze eigen ` diensten`. we hebben afgesproken dat we elkaar dan ook echt laten slapen. Mijn man blijft op tot de laatste voeding en ik ga eerder op bed. bij de laatste voeding geeft hij de fles en kolf ik. de voeding erop doe ik, hij die erna en die van rond 9.00 sochtends doe ik dus weer. zo is het wat beter vol te houden. Als je het echt niet trekt, breng de baby een nachtje (of twee) naar je ouders/ zus of iemand die je helemaal je kindje toevertrouwd. zo kan je even bijtanken. en ja ik denk dat het wel een voorbode is van doorslapen. Laat je haar overdag wel voldoende wakker zijn? door in de box een activiteit aan te bieden en overdag veel voedingen aan te bieden? zodat ze ook snachts geen honger heeft. Sterkte en volhouden he? groetjes

15. raspberry

Dat flessen 's nachts is niet echt een optie... 's avonds drinkt ze al enkel het broodnodige bij papa. Ik ga het dus 's nachts maar ff niet uitproberen.
    Om die reden is een nachtje uit logeren hier ook geen optie: de enigen van wie ze de fles pakt, zijn onze gastouder en mijn man (en die dus al moeizaam, alhoewel de tommee tippee en dan liggend op bed voeden gisteren behoorlijk goed gingen (overdag)).
    Mijn man wordt dus niet wakker van Thirza, ik wel. Nouja, als ik dan toch wakker ben, kan ik net zo goed voeden.
    Voor nu ga ik er maar even van uit dat dit een voorbode is van doorslapen, (de ironie: ze lijkt ook vannacht door te gaan slapen en nu ben ik zelf al vanaf half 1 wakker! AARRGGHH!).
    Overdag gaat ze op bed als ze moe is, niet eerder niet later. Langer wakker houden om haar moe te krijgen voor 's nachts, werkt op zich wel: het doorslapen wat ze gedaan heeft, was wel in de periode dat ze overdags niet voldoende slaap kreeg. Maar dan zit je dus wel met een huilend, overprikkeld kind. Dat dus maar even niet, dan toch 's nachts nog maar even aan de bak, (ben ik overdag wel moe, maar is Thirza iig wel goed te genieten en gemakkelijk in de omgang, :)). Maar we zijn dan wel actief met haar bezig, overdag, doen voldoende met haar. En eten krijgt ze overdag ook voldoende, alhoewel ze wel dagen heeft dat ze overdag slecht wil drinken, alles veel te interessant is, en dan kan ik er donder op zeggen dat ik 's nachts veel aan de bak moet. Probeer dan wel een rustige omgeving te zoeken om te voeden, maar ze kan in die buien al gefascineerd zijn door onzichtbare lucht, bij wijze van... Ze is nogal alert, ziet alles en vindt alles interessant, (soms erg leuk, op andere momenten vraag ik me wel eens af waar de uit-knop zit, ;)).
    Maar ze heeft dus vandaag/gisteren 3 keer een fles van 160 cc leeggedronken, (de laatste in 2 keer: dat was dus eind van de dag/avond) en lijkt nu door te slapen. Meldde zich om half 11 en heeft toen als een idioot liggen drinken. Daar ligt dus wel een deel van de truc. Maarja... als ze het echt niet doet, dat drinken, duw het er dan maar eens in :(

16. Ons Kleintje

rozemarijke wil je je wat leuks horen?
    haha ik met mijn goede adviezen, slaap ik hier zonder mijn mannetje een paar dagen bij mijn ouders wegens verbouwing thuis. dus ik dolblij dat ie zo goed doorsliep. wat denk je, heb precies hetzelfde als jij! vannacht 22.30-01.00(gerekt tot 01.30)-03.15- en slaapt nu nog(het is nu 7 uur sochtends). Wat ontzettend balen dat het niet doorzet he?
    hij heeft wel eergisteren een vaccinatie gehad, misschien dat hij daardoor gisteren wat moe is geweest en daardoor vannacht zo wakker was, of hij heeft dr nog wat last van.
    Nou ja, ik lees met je mee in elk geval. Vannacht weer lekker naar huis en laat ik mijn uitgeruste mannetje maar even flink wat doen. Jammer dat ze niet goed drinkt bij je man(even vraagje, zit jij daarbij? als jij uit de kamer bent wil dat helpen, want ze ruikt je).
    groetjes

17. raspberry

Hoi,

nou, jahoor... zul je net zien... lig ik vannacht van half 1 tot half 5 wakker, gaat ze liggen doorslapen (10.30 tot 04.00)! Nouja... hopelijk doet ze dit vannacht ook weer :) Maar nu jij dus een slopende nacht achter de rug... :( (Nouja: ik al met al ook, maar deze keer kwam het niet door de nachtvoedingen).
    Ik ben er trouwens niet bij als mijn man voedt: dan ben ik aan het werk. Als ik in de buurt ben, (tijdens de oefendagen was dat) is het helemaal rampzalig!

18. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

14 jun 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Mijn knulletje (ook 5 maanden) slaapt ook nog niet altijd door. Soms een paar nachten wel, en dan ineens weer een paar weken niet en komt hij om de 2 uur voor voeding. Erg vermoeiend.

Vaak merk ik aan het begin van de avond al wel (moeilijk slaap vatten, beetje jengelen) dan meneer voor een nachtvoeding zal komen. Ik laat hem dan gewoon lekker naast mij slapen... Luiertjes en billendoekjes zet ik gewoon op mijn nachtkastje, dat mocht hij het niet redden met zijn pamper (overigens is hij 99/100 keer nog droog s'ochtends) ik hem kan verschonen zonder mijn bed uit te hoeven.
    Ik leg hem - liggend - aan, en val zelf vaak tussendoor weer in slaap. Meneer drinkt rustig door, en ik word automatisch wakker op het moment dat hij loslaat (vaak is hij dan alweer in diepe slaap). Super effectief voor je nachtrust!

19. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Wat hier hielp was haar eigen kamertje :D Sinds ze in haar eigen bedje in haar kamertje slaapt en niet meer bij ons in de wieg, slaapt ze van 12-7 :D
    En ik zou de laatste voeding proberen te rekken naar 23.30 ofzo. Ik kan beter tegen lang op blijven dan tegen midden in de nacht eruit moeten :)

20. raspberry

He meiden,

bedankt voor alle reacties... ik heb hier de truc gevonden ondertussen: zorgen dat ze overdag voldoende te drinken krijgt, :)
    Ik begon de afgelopen week een beetje een patroon te zien dat ze minder om nachtvoedingen kwam als ze overdag flesjes had gehad. Dan drinkt ze veel in 1 keer (en komt dan nog om de 3 uur) en slaapt ze 's nachts dus beter. Ik probeer dus ook, als ze slecht heeft gedronken uit de borst, haar toch wat meer te laten drinken, (betekent soms wel dat ik bijv half boven haar hang, zodat ze in ieder geval weinig moeite hoeft te doen om de borst te pakken... hoeft ze alleen nog maar te zuigen, :)). En dat helpt dus... zoveel zelfs dat ze de laatste twee nachten aan het rekken is.
    Gisternacht was het 23.45 - 03.30 - 06.45. Vannacht was het 23.15 - 04.15 - 07.15.
    Op haar eigen kamertje slapen hielp niks in ons geval, sterker nog: ze werd er in eerste instantie juist vaker wakker van het weekend, omdat ze haar hele bed doorfietst. Nu ze met een gevuldere maag naar bed gaat, gaat dat dus wel beter... :) Ze ligt dus nu ook op haar eigen kamertje, want de wieg ging toch niet lang meer passen en ik dacht dat ik dan tenminste zelf iets beter door zou slapen, (uiteindelijk heeft het de afgelopen twee nachten vooral geholpen dat mijn snurkende lief tijdelijk een ander bed heeft gezocht, LOL), ik word namelijk van de babyfoon eerder wakker dan van Thirza bij ons op de kamer... Dat ding versterkt nogal elk zuchtje.

Maar goed, we zijn hier dus hopelijk toe aan het werken naar 1 nachtvoeding, :) Ole!

Deel Deze Pagina