Onze oudste dochter, woont al zelfstandig, is afgelopen zaterdag bij iemand op bezoek geweest. Nu heeft die persoon koorts, maar gaat zich niet laten testen en wacht het nog af voorlopig.. Mijn dochter is bang dat ze misschien iets op gelopen heeft. Maar als haar collega, waar ze op bezoek was zich niet laat testen, verspreid zijzelf misschien nu op de werkvloer wel iets. Ze heeft zelf nog geen symptomen. Maarja wat kan ze doen, ze kan zichzelf natuurlijk niet laten testen. Binnen hoeveel dagen zou ze iets kunnen merken. Morgen wil ze eigenlijk hier komen, maar ik heb haar gevraagd toch even zoveel mogelijk thuis te blijven..
De incubatietijd is 2 weken dus dat is het termijn wanneer ze klachten kan gaan krijgen als ze besmet is geworden. Het heeft geen zin om te testen momenteel want het virus wordt dan nog niet waargenomen. Enige wat ze dus kan doen is afwachten. Volgens het RIVM is de kans dat je iemand besmet het meest als je heel erg ziek bent en als vrij lichte klachten hebt vele malen minder.
Lastige situatie maar de kans dat de koorts van iets anders is, is nog steeds heel groot. Ik zou niet anders doen dan anders, bij minimale klachten wel gelijk testen en thuis blijven, maar je kunt niet stoppen met leven omdat iemand, nadat je daar geweest bent, koorts krijgt. Binnen nu en twee weken zouden eventueel klachten kunnen ontstaan, maar heel eerlijk denk ik dat het wel meevalt als de koorts daarna pas ontstaan is
De kans dat ze als ze zelf geen symptomen nog heeft en zich aan de maatregelen houdt (afstand, hygiëne) Corona zal verspreiden (als dat het al is) is niet zo groot zoals ik het lees. Wat ze wel moet doen is zich dus aan de maatregelen houden en zichzelf in de gaten houden. Vanaf de eerste (milde!) symptomen een test doen!
hier een nachtverpleegkundige gehad die besmet bleek te wezen. Zij had geen symptomen, dit heeft ook niet tot besmetting geleid terwijl er wel intensieve zorg was voor een patient zonder weerstand. Wel het advies, wat hier ook aangegeven is, houd symptomen in de gaten ook bij milde dan gewoon testen en afstand en hygiene in de gaten houden.
Had die persoon al koorts toen je dochter daar was? Als dat niet zo is, en die gene had nog geen klachten die dag, dan is de kans dat ze besmet is heel erg klein.