Verkouden kraambezoek.

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door merah, 24 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Over niet al te lang hoop ik te bevallen van onze derde.
    Nu is mijn moeder al twee maanden af en aan ziek en verkouden. Nu afgelopen week wederom bij de huisarts geweest en ze heeft nu een puffer om te inhaleren, omdat ze gewoon niet genoeg lucht krijgt.
    Je voelt hem aankomen... Als ik beval willen zij binnen een paar uur op de stoep staan. Ik zie dat, gezien het bovenstaande, eigenlijk niet zo zitten.
    Ook omdat onze jongste ook al binnen een week na de geboorte verkouden werd. Dit was niet levensbedreigend of zo, maar ook niet grappig en bij haar is het ook nog eens in chronische vorm over gegaan.
    Wat zouden jullie doen?
    Snap dat een virus soms moeilijk is buiten te houden (andere kids gaan ook naar kinderdagverblijf etc), maar om het nu echt willens en wetens in je huis uit te nodigen...

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Tja, ik zou het ook even afhouden. Ga zelf ook nooooit verkouden op kraambezoek. Weet je veel welk virus je bij je draagt.

3. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    1.148
    3
    38
    Drenthe
    #3 Ly1, 24 nov 2014
    Laatst bewerkt: 24 nov 2014
    Mijn zoontje is ziek geworden van verkouden kraambezoek en degene die verkouden was heeft hem niet eens vast gehouden of aangeraakt ... Hij heeft daarna een dikke week in het ziekenhuis gelegen met het RS VIRUS zeker niet doen dus want ze kunnen echt heel ziek worden... Mijn zoontje heeft er aan over gehouden dat hij veel gevoeliger is voor verkoudheden en met name veel hoesten e.d.

4. Pepijntje

Pepijntje Lid

31 okt 2012
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien alleen even kijken, niet aanraken en mondkapje dragen?

5. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Tja, begrijp heel goed je twijfels.... Maar wanneer mag ze dan wel komen? Als ik het goed begrijp is ze al twee maanden eigenlijk continu ziek...

Ik zou voorstellen wel met een mondkapje, heeeeeel goed handen wassen en korte bezoekjes...

Het is wel oma natuurlijk..... Overige kraamvisite zou ik inderdaad buiten laten staan, maar oma's en opa's zijn toch wel een categorie apart...

6. Lastig! Het gaat natuurlijk wel om de oma, niet om zomaar een willekeurige kennis... En idd hoe lang wil je haar dan weghouden, als ze nu al zo lang ziek is zal dat ook niet zomaar over zijn.

Ik denk dat ik mijn moeder wel gewoon langs zou laten komen. Ik zou het zelf niet kunnen om haar weg te houden.

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik had er geen probleem mee en heb daar ook nooit bij stil gestaan verder eigenlijk. Zo was de middelste snot verkouden toen de jongste geboren werd, maar ga zo'n kleintje niet weghouden bij haar zusje waar ze heel trots op was (jongste werd toen inderdaad vlak na de kraamweek ook verkouden, maar was behalve vervelend niet ernstig of iets).

Begrijp overigens wel hoor dat je daar anders in staat na evt eerdere ervaringen etc. Maar ik zou mijn moeder toch ook haar kleinkind willen laten zien. Helemaal als het al zolang aanmoddert, wanneer mag ze dan wel komen en haar nieuwe kleinkind ook vasthouden en alles?

8. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Laat je moeder dit met haar huisarts overleggen. Dat hebben wij ook gedaan. De huisarts weet welke soort verkoudheid jouw moeder heeft en of dit gevaarlijk en/of besmettelijk is voor de baby of voor jou (jouw weerstand is natuurlijk ook veel lager na een bevalling). Er zijn trouwens verschillende soorten verkoudheden dus alleen een arts kan hier iets over zeggen.

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Snap jullie reacties hoor, want idd, als het al zo lang duurt wanneer mag ze dan komen.
    Aan de andere kant zit ik ook niet te wachten op risico's als rs virus.
    Huisarts contacten (door m'n moeder dan) is misschien wel een goed idee.

10. 2kidsmum

2kidsmum Lid

17 nov 2011
    67
    0
    6
    Bij mij komt er niemand in die een of ander virus onder de leden heeft!!!
    Dan wachten ze maar even...

11. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ja ik weet het nooit zo goed hoor maar mijn man was zelf verkouden in de kraamweek. Ik kon moeilijk zeggen dat hij ergens anders moest gaan slapen. Extra hygiëne heeft hij wel in acht genomen maar dat was het ook.

Ik begrijp trouwens prima dat je met je achtergrond er wel huiverig voor bent hoor. Ik zou dus inderdaad de huisarts om advies vragen. Alvast een goede bevalling!

12. Mammavanbijna4

19 apr 2014
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wel lastig omdat het je moeder is maar wat ik zelf zou doen zou er gewoon toch laten komen en dan kapjes in huis halen.Ben nu supervoorzichtig mijn zoontje is net een maand oud en heeft toen hij 2 weken oud was een rsv virus en een longontsteking opgelopen.Was heel heftig en heeft 16 dagen in het ziekenhuis gezeten.Nu laat ik dus niemand hem kusje geven of pakken ook mijn andere kinderen niet die nu snotverkouden zijn.Wel vervelend maar gezondheid van de kleine gaat voor.

13. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ik deel de meningen hier over ziek bezoek niet laten komen.
    Maaarrr er zijn ook mensen die het zich niet beseffen en echt niet van te voren aangeven dat ze verkouden zijn of miss tegen een griepje aanzitten.

Plus ik heb nu zelf een dochter die regelmatig iets heeft door de stomme kinderopvang. Ik kan haar moeilijk weg houden bij de baby's of twee maanden niet naar kdv laten gaan.
    Toch?

Zijn baby's eigenlijk niet beschermd de eerste maanden door antistoffen van de moeder? Gaat niet altijd op vrees ik als ik hier over RS enz lees...

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat zou je zeggen he, van die antistoffen van de moeder. Maar ja, ook moeders worden wel eens ziek. Dus op griep/verkoudheids-niveau werkt het blijkbaar toch anders. Onze jongste was toen ook al binnen een paar dagen snotverkouden terwijl ze gewoon borstvoeding kreeg.
    Onze beide dochters zijn op het moment aan het snotteren. En ondanks dat je hygienisch te werk wilt gaan zal echt het hele huis wel onder zitten ben ik bang.
    Bij mijn moeder voelt het nu toch anders, omdat zij er zelf al zo lang mee zit en er, ondanks medicatie, niet bovenop lijkt te komen.
    Klinkt mij als hardnekkig (of een falend immuunsysteem, haha) en misschien wel iets heftigers dan een gewone verkoudheid. Als zij er al niet bovenop komt... Dan kan het voor een pasgeboren kind ook niet goed zojn.

Maandag moet mijn moeder zich weer melden bij de huisarts. Ik heb haar gevraagd om met hem te overleggen wat wijsheid is. Als hij 'nee' zegt, dan voelt dat misschien toch iets anders, vanwege zijn beroep en het feit dat het een buitenstaander betreft.
    In het andere geval laten we haar denk ik wel gewoon komen, maar dan alleen kijken en niet aankomen ;)

15. sunshineS1976

Ik snap je wel Merah. Maar ik zou bijna denken dat er bij je moeder miss iets anders speelt dan alleen een virusje. Zoiets kan toch niet zo lang in je lijf blijven sluimeren?

16. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    ik ben zelf al weken verkouden !! en ben net bevallen tja ik kan er niets aan doen zit in de lucht.. zal toc mijn eigen zoon moeten verzorgen .. kwa kraambezoek.. ik vind het nogal lastig sowieso komt hier pas kraambezoek na een week

17. Teentje

Teentje Lid

14 aug 2014
    59
    1
    8
    Kraamverzorgende
    Haarlem
    Een pasgeborene immunsisteem is het sterkst in de eerste levensweek omdat hij die van jouw (mama) nog in zijn lichaampje heeft zitten.
    Dus jouw moeder kan echt wel over de vloer komen, gewoon handen goed wassen en bezoek kort houden mocht ze moeten niezen kan ze toch even naar de andere kamer lopen?

Ik ben kraamverzorgster en het verbaasd mij echt hoe druk moeders zich maken om de kleinste dingen.
    Je kunt het beste bezoek ontvangen in de eerste week van de verkouden familie dan juist na die kraamweek dan is het immunsisteem namelijk zwakker.

18. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ah, vandaar dat mijn jongste al na 3/4 dagen snotverkouden was en nu met haar ruim anderhalf jaar nog geen dag zonder snot heeft gezeten. Dat was omdat zij zo goed beschermd was door mijn antistoffen! ;) ;)
    Jammer dt je het 'druk maken om niets' vindt, maar dit heeft wel een achtergrond.

19. sunshineS1976

'

Ik vind dit nogal zwart-wit. Baby'tjes zijn juist ook erg kwetsbaar en vatbaar...
    Ik zou het er ook niet op hebben en mijn kraamhulp raadde het destijds ook af om verkouden en/of grieperige mensen of met koortslip langs te laten komen!

20. Moonchild82

Moonchild82 Actief lid

8 mei 2007
    455
    1
    0
    Postbode & Interieurverzorgster
    Hoofddorp
    Wij lieten gewoon iedereen komen, of die nou verkouden was of niet. Dat gesnotter is zo'n ramp nog niet, en gaat vanzelf over. (Onze redenatie dan toch iig.)
    Maar toen eind april onze tweede geboren werd, en de jongste van mijn zus ziek was van het rota virus, was dat er wel 1 waarvan we hebben gezegt "die kan beter nog even niet komen" (uitdroging enzo), dat en koortslip. Buiten die 2, hebben we vrijwel niks waarom we mensen zouden weren.
    Maar de meesten bedenken zelf wel dat ze liever niet bij zo'n ukkie in de buurt komen als ze ziek zijn. ;)

Deel Deze Pagina