Dag dames, Mijn poppedijn heeft de laatste dagen niet zo haar dagen. Ze heeft diarree gehad (nu niet meer) en vandaag heeft ze pas 190 ml melk gedronken. De eerste fles vanochtend uitgespuugd, de tweede fles slechts 90 gedronken en net weer 100 gedronken... Ze heeft nog wel plasluiers maar die zijn beduidend minder vol. Hoe kan ik uitdroging herkennen naast geen luiers meer/ geen tranen meer?! En hoeveel ml moet ze echt minimaal binnenkrijgen????
Oef! Geen idee, maar dit is wel iets om in de gaten te houden.... Soms kijken artsen nog wel eens naar de huid: dan pakken ze tussen duim en wijsvinger een stukje huis van de bovenkant van je hand en als het gelijk weer terugspringt, dan ben je nog niet echt uitgedroogd... Blijft de huidplooi meer staan en oogt het minder vochtig, dan ben je aan het uitdrogen. Tenminste... Zo heb ik dat altijd begrepen
Volgens mijn KA moeten ze minder dan de helft van hun normale vochtinname drinken voor er reden is tot ongerustheid. Als er natuurlijk veel vochtverlies is door diarree, zal dat nog iets sneller zijn.
Belangrijkste inderdaad is plasluiers, als een kindje nog huilt met tranen of kwijlt is uitdroging onwaarschijnlijk. Verder kan je kijken naar diepliggende ogen, gezonken fontanel, versnelde hartslag (frequentie afhankelijk van leeftijd en sowieso hoger bij koorts), koude handen/voeten, en capillaire refill (druk op nagel zodat deze wit kleurt, laat dan los en tel hoelang het duurt voordat kleur terugkomt, normaal is binnen twee seconden). Als je twijfelt trek aan de bel, geen risico's nemen met zo'n kleintje.
Dit. Toen onze dochter 4 mnd was had ze ook een soort buikvirus waardoor ze niet meer dan 400 cm vocht binnen kreeg. Ze was aan het uitdrogen en ze is toen opgenomen in het ziekenhuis (waar ze ineens weer begon te drinken gek genoeg). Je herkent het ook aan sufheid (veel slapen) en amper plassen. De fontanel zou ook iets kunnen vertonen, geloof dat die dan wat is ingezakt..
Als ze nogmaals spuugt vandaag zou ik ORS aanbieden. Hier zit iets in waardoor ze (bijna) niet meer kunnen spugen, en mochten ze spugen dan is het al opgenomen en kan het geen kwaad meer. Hier binnen 1 dag een uitgedroogd kindje na alleen spugen. Met diarree erbij kan het nog sneller gaan!