Hematoom 15 weken zwanger

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Justme03, 16 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Justme03

Justme03 Lid

16 dec 2015
    36
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi!

Afgelopen week een aantal flinke bloedingen gehad en gisteren hebben ze op de echo gezien dat er een hematoom onder de vruchtzak zit.

De echoscopiste zei er verder niet veel over, maar het kan het bloedverlies verklaren. Daarna met de verloskundige gebeld en die zei dat ik me niet teveel zorgen moet maken.

Aangezien ik weinig hiervan af weet ben ik toch even op Google gaan kijken. Ik zie daar veel verschillende informatie staan en wordt daar niet veel wijzer van. Zo wordt er regelmatig algemene bedrust voorgeschreven. Risico's zoals vroeggeboorte kom ik ook veel tegen. Dit maakt me toch erg ongerust.

Zijn er vrouwen die ervaring hebben hiermee? En welke informatie krijg jij van de verloskundige? Ik doe nu maar rustig aan..

2. 1203mama

1203mama Niet meer actief

Ik heb geen ervaring met een hematoom op dat termijn.. ik had er een van 5 tot ongeveer 10,12 weken.. weet niet helemaal zeker laatste echo had ik met 10 weken toen en zat die er nog en was nog niet gekrompen.. op mijn echo met 15 weken zat die er niet meer.. mij is uitgelegd dat een hematoom niet heel veel kwaad kan.. ligt ook aan de plek waar die zit. Als je baarmoeder groeit drukt die uiteindelijk de hematoom weg. Dat zal wel gepaard gaan met bloedverlies... bij mij is die er echt zelf uitgegroeid en gaat nu alles gewoon super... als je je echt zorgen maakt kan je altijd even je vk bellen voor meer info.. ik ben ook geen expert :p heel veel succes ermee en ik duim voor je dat gewoon alles goed mag blijven gaan :)

3. Kitty01

Kitty01 Actief lid

30 sep 2012
    370
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb ook een hematoom (van 4 a 5 cm) en een aantal keren bloedverlies gehad en veel en vaak buikpijn en kramp. Ik heb al een paar keer gedacht dat het mis zou gaan, maar toch zien we tot nu toe elke keer een spartelend babytje op de echo's. Het loopt inderdaad helaas niet bij iedereen goed af, maar gelukkig zijn er ook verhalen van vrouwen die ondanks een hematoom de zwangerschap goed uitdragen. Een hematoom kan op een gegeven moment worden opgenomen/opgeruimd door je lichaam. Daar hoop ik ook heel erg op. Bedrust schijnt in het buitenland redelijk gebruikelijk te zijn, maar volgens mijn gyn hoeft dat niet. Toch probeer ik veel extra rust te pakken, regelmatig te liggen en vooral niet te tillen. Veel sterkte en ik hoop dat de hematoom gauw wordt opgenomen door je lichaam!

4. Justme03

Justme03 Lid

16 dec 2015
    36
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties!

Fijn dat alles nu goed gaat cjsb. Heb jij meerdere controles daarvoor gehad?

Jij ook sterkte Kitty! Ik ga uit voorzorg ook maar rustig aan doen. Mijne is volgens mij ook 4 cm. Vond dat de echoscopiste er erg laconiek over deed.

Echt iedere keer schrikken dat bloed hé..

Hoop zo dat het minder wordt..

5. kellebell21

kellebell21 Actief lid

18 jul 2013
    327
    0
    0
    Hoi, ook ik had een hematoom en sinds vorige week is deze niet meer te zien! Ik ben nu 18 weken zwanger. Ook geen bedrust gehad, wel gaf ze aan dat ik het beste geen zware dingen kon tillen.

6. 1203mama

1203mama Niet meer actief

Nee ik heb geen extra controles gehad.. Ze deden er bij mij ook vrij makkelijk over. . Zelf ben ik minder gaan tillen en meer rust gaan nemen.. Vaak na het tillen begon ik ook te bloeden..

7. Thea23

Thea23 Fanatiek lid

7 okt 2011
    4.433
    1.123
    113
    ZZp er
    mijn advies.... doe heeel rustig aan:(

8. Babystew

Babystew Niet meer actief

Hoi Justme03,

Hier kreeg ik 4 december kramp en verloor opeens bloed, dus ik dacht dat ik weer een miskraam had. Maar op de echo was een springlevend kindje te zien en een beginnende hematoom naast de vruchtzak. Een week later was de hematoom een stuk groter maar het leek gestopt met bloeden, het was iig geen vers bloed meer. Nu is het onder het vruchtje gezakt en helemaal van vorm veranderd dus moeilijk te meten of het kleiner wordt of niet.

Ik doe al vanaf 4 december extreem rustig aan, mijn ouders passen op de kinderen als mijn man werkt en ik lig in bed of op de bank. Soms loop ik een stukje in huis.. Dat was het wel. Verder heb ik gister utrogestan tabletten gekregen en slik ik zelf al magnesium deze zwangerschap vanwege een eerdere vroeggeboorte. Bloed verlies ik tot nu toe minimaal gelukkig..
    Volgende week weer een echo, hoop zooo dat het kleiner geworden is!!

Sterkte en succes!!

9. Kitty01

Kitty01 Actief lid

30 sep 2012
    370
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb jij utrogestan voorgeschreven gekregen door je gyn? Die van mij wil het namelijk niet voorschrijven terwijl ik er wel meer positieve verhalen over hoor. Ik ben nu echter de 12 weken voorbij (maar helaas nog steeds hematoom) en begreep dat je het na 12 weken niet meer mag gebruiken. Maar jij bent ook al 12 geweest en gebruikt het nog steeds? Heb je het idee dat het helpt tegen de buikpijn?

10. Babystew

Mijn gyn was ook sceptisch maar dat zijn bijna alle gyns in Nederland. In het buitenland wordt het veel meer gebruikt. Hier vinden ze bedrust meestal ook onzin. Ik heb lichtelijk aangedrongen.
    ja, ik lijk al wel verschil te merken. Maar gebruik het net een dag. Waarom zou het vanaf 12 weken niet meer mogen?
    Ik ben van plan het tot 16 weken te gebruiken. Vanaf dan krijg ik proluton injecties (mijn oudste is met 29.6 wk geboren).

hoe gaat het met jou, wordt het hematoom al kleiner?

11. Justme03

Justme03 Lid

16 dec 2015
    36
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ben bij de verloskundige geweest en die zei toch echt dat ik me geen zorgen hoef te maken.. Het komt veel meer voor dan je denkt en alleen de negatieve verhalen zijn vaak te vinden op internet..

Ik heb volgende week een extra echo en daarnaast raadde ze me aan om voorlopig even thuis te blijven van werk. Bedrust is niet nodig, maar tillen en huishouden doen raadt ze voorlopig even af.

Hebben jullie er meerderen? En op welke plek zitten ze? Vk zei dat een hematoom op/bij placenta wel wat meer risico's met zich mee kan brengen maar in principe zorgt het lichaam ervoor dat het bloed wordt opgenomen of eruit vloeit.. Zolang ik bruin bloedverlies heb, geen reden tot zorgen. Mocht het helder rood worden, dan moet ik meteen bellen!

12. Kitty01

Kitty01 Actief lid

30 sep 2012
    370
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik baalde er ook van hoor, dat hij het niet wilde voorschrijven. Inmiddels is de buikpijn wat minder fel, maar ik heb echt heel erge krampen gehad. Ik mocht alleen paracetamol slikken, maar dat had geen enkel effect, daarvoor was de kramp toch echt te pittig.
    Ik had in de bijsluiter gevonden dat je het niet meer mag gebruiken na 3 maanden, tenzij het op advies van een arts is. Ik hoop dat de link werkt: progesteron | Apotheek.nl
    Dus je hebt eerder een vroeggeboorte gehad, wat heftig. Is alles wel goed gegaan met de kleine?

Mijn hematoom is 4 a 5 cm, dat is hij helaas nog steeds, maar ik heb al 3 weken geen helderrode bloeding meer gehad (alleen oud bloed), dus ik hoop dat hij op de volgende echo (over 1,5 week) een beetje kleiner geworden is...

13. Kitty01

Kitty01 Actief lid

30 sep 2012
    370
    0
    0
    NULL
    NULL
    dat heb ik ook begrepen en ik heb daar heb ik ook een paar verhalen (met nare afloop) over gelezen... Daar heb ik ook best wel angst voor... De hematoom tast dan de placenta/vliezen aan, hierdoor kan de voorziening naar het kindje verstoord raken (dit kan groeiachterstand veroorzaken) of ervoor zorgen dat de vliezen vroegtijdig breken (vroeggeboorte). Het liefst wil je hem er dus niet tegenaan hebben, maar het probleem is dat het kindje/vruchtzak groeit en op een gegeven moment de hematoom dus toch tegen de vliezen aan komt te zitten (hij zit er bij mij nu ook deels tegenaan). Echter, en daar hoop ik dus ook enorm op, kan het lichaam de hematoom ook 'opnemen/opruimen'. Hopelijk voordat hij echt schade heeft kunnen aanrichten. Ik hoop nog steeds heel erg dat het goed komt en doe daar alles aan (niet tillen, veel rusten) maar vind het wel zwaar hoor, die onzekerheid.
    Loop jij gewoon bij de vk? Ik moet voorlopig onder controle bij de gyn blijven vanwege de hematoom...

14. Babystew

Hier ligt het onder het kind, tegen de vruchtzak aan.. Eerst lag het ernaast maar is eronder gezakt. Ik ben ook bang voor beschadiging maarja, je kan er niks aan doen helaas..

kitty, in het verleden stond in de bijsluiter dat het in zeldzame gevallen kon zorgen voor afwijkingen aan het geslachtsorgaan bij jongetjes. Dit is er echter al een aantal jaar geleden uitgehaald. In het buitenland (Engeland, Duitsland, Italië etc) wordt het heel vaak voorgeschreven. Niet alles is onderzocht, dat klopt, maar voor mijn gevoel is het een beetje kiezen tussen 2 kwaden..
    Je kan het evt ook online bestellen mocht je het graag willen. Wel prijzig.

mijn hematoom was nu 6 bij 3 geloof ik, in de vorm van een pannekoek

15. Babystew

Mijn te vroeg geboren dochter is nu 4 jaar en gaat sinds oktober naar school. Het gaat heel goed met haar :)

16. Justme03

Justme03 Lid

16 dec 2015
    36
    0
    6
    NULL
    NULL
    Als ik weer een bloeding krijg met helder rood bloed word ik doorverwezen naar gynaecoloog. Ik heb aanstaande dinsdag een pretecho gepland staan, zouden zij er ook naar kunnen kijken? Heb de week erna sowieso nog een echo.

17. Justme03

Justme03 Lid

16 dec 2015
    36
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bij mij zit hij ook onder de vruchtzak en is 4 bij 1 cm.

18. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Ik heb er twee gehad.
    Eentje onder de vruchtzak. Dit was gunstig omdat het bloed niet langs de vruchtzak hoeft lopen om een uitgang te vinden.
    Ik had er ook eentje tussen de vliezen, bovenin. Dit was zorgelijk. Het bloed tastte de vliezen aan met de kans op een vroeggeboorte.
    De meeste hematomen worden door het lichaam opgenomen en verdwijnen vanzelf weer. Zo ook hier...gelukkig...
    In andere landen adviseren ze bedrust...de gyn zei dat het niet bewezen is dat dit een positief effect heeft...

19. Kitty01

Kitty01 Actief lid

30 sep 2012
    370
    0
    0
    NULL
    NULL
    Super fijn! En bedankt voor de tip, ik wist niet dat je utrogestan ook zonder recept online kunt bestellen. Toch denk ik dat ik het niet meer ga doen, ik ben inmiddels 14 weken. Mocht ik weer nieuwe bloedingen of meer buikpijn krijgen, dan kan ik mij altijd nog bedenken.

20. Kitty01

Kitty01 Actief lid

30 sep 2012
    370
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn dat ze bij jou weg zijn gegaan! Hoeveel weken was je toen ze 'opgelost' waren? En weet je ook of ze (bijv bij de 20-weken echo) kunnen zien of er schade is aan de vliezen of placenta of je kom je daar pas achter op het moment dat het eigenlijk al te laat is?

Deel Deze Pagina