Vragen dreumes 1,5 jaar

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nescio, 11 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hoi dames,

Mijn dochter is inmiddels 1,5 jaar en een echte peuter aan het worden. Ze komt duidelijk in nieuwe fases terecht, brabbelt veel, zit soms zomaar een kwartier zelf in een hoekje te spelen, begint om knuffels te vragen, etc. Ik had een paar vragen over deze fase.

-Het lijkt soms dat ze zich verveeld met haar speelgoed. Wat past goed bij haar leeftijd? Blokken? Een kar om achter zich aan te trekken? (ze vindt het heerlijk om de keukenkastjes leeg te halen en de pannen in te laden in haar poppenwagen ;)) Het is binnenkort ook Sinterklaas, dus ik zoek wat inspiratie.

-Ze begint steeds meer haar eigen wil te ontwikkelen en kan naar mij toe erg driftig worden. Als ik haar oppak als ze dat niet wil, pakt ze me zonder aarzelen in mijn gezicht of trekt aan mijn haar. Ik zet haar dan direct op de grond en negeer haar even, maar dat maakt weinig indruk. Zeggen: nee, dat mag niet, je doet mama pijn evenmin. Hoe lang duurt het voordat ze zoiets leert, of moet ik strenger zijn (en hoe dan?)

-Qua slapen gaat het erg goed, maar overdag wil ze er niet zo erg aan toegeven, terwijl ze dan overduidelijk wel moe is. Ze slaapt overdag ook makkelijk 2,5 a 3 uur (en de nacht door). Als ik haar dan naar bed breng wordt ze boos. Als ik haar even laat begaan (ze huilt niet, roept meer, protesteert), slaapt ze wel maar ik vind dat toch rot. Krijgt ze zo geen negatieve associatie met slapen?

Op het moment ben ik veel alleen met haar en ik focus me misschien te erg op kleine dingen, dus een beetje relativering is welkom:)

2. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.033
    2.838
    113
    Duplo, kleurpotloden, knuffels+dekentjes, stoepkrijt, speelkeukenspulletjes, boekjes, houten puzzels zijn hier favorieten :)

Had ook zo'n moment dat t echte babyspeelgoed haar opeens leek te vervelen met 1,5.

Slapen heb ik geen tips voor..hier moppert of huilt ze soms ook wel ff 5 minuten, soms niet maar zolang ze gewoon slaapt etc maak ik me daar niet druk over.

Driftig: hier zijn de echte dritbuien nu begonnen, echt 15-20 minuten krijsen/kokhalzen..verschrikkelijk ;) maar die driftjes/mama pijn doen momentjes die jij beschrijft had ze eerst ook, ik zei dat dat niet mocht/nee of dat dat mama pijn deed en haalde haar uit die situatie door (ander) speelgoed aan te bieden oid. Ik ben (nog) geen voorstander van strafplekjes oid eerlijk gezegd. Nu met die erge drift is ze toch niet voor rede vatbaar...maar daar moet ik nog wel ff mee leren omgaan dus als iemand daar nog tips voor heeft, graag haha..

3. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    1. Ieder kind heeft zn eigen voorkeuren wat spelen betreft. Al onze kinderen spelen en speelden rond die leeftijd met andere dingen. M was van de puzzels, kleuren, knutselen, boekjes, duplo en blokken ook wel. T auto's en keukentje. S vanalles maar liefst dollen en buiten spelen. Ook wel van de boekjes maar ook duplo en puzzels. Snel tevreden en snel afgeleid ;)

2. Ik doe precies wat jij doet. Hij begint het nu wel door te krijgen maar kan zoch nog niet altijd beheersen. Geduld. Volhouden. Consequent zijn.

3. Ik zou tekenen voor wat roepen. S slaapt niet meer in zn bed overdag namelijk. Dus gewoon volhouden. Gaat vanzelf weer over. Tenzij ze ook in slaap valt als je rrbij blijft. Dat zou je dan ook kunnen doen met het risico dat ze eraan went ;)

Maar volgens mij doe je het dus uitstekend (voor zover dat 'oordeel' wat waard is :p)

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bedankt voor de reacties en de ideeën! Ik heb weer wat inspiratie. Zojuist bij een leeftijdsgenootje geweest die een knikkerbaan met ballen had. Daar was ze toch ook even zoet mee.

Toevallig is het slapen vandaag een rommeltje. Ze heeft nog helemaal niet geslapen vandaag, sinds 8 uur is ze wakker. Geeft alle vermoeidheidssignalen maar wil niet in bed. Nu ligt (zit/staat?) ze erin maar ik hoor haar toch mopperen. Als het overgaat in huilen ga ik toch kijken.

Kan ze al over naar niet meer slapen overdag? Dat is toch veel te vroeg met anderhalf?

5. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

2 okt 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mooi om te zien dat kinderen allemaal door dezelfde fases gaan, hier precies hetzelfde.

Hetzelfde qua speelgoed, zijn eigen speelgoed is een stuk minder interessant de laatste tijd (14 maanden). Ik las laatst op dit forum een tip van iemand wat bij ons goed werkt. Ik weet niet meer wie het was, maar zij vertelde dat ze een doos "grote mensen spullen" had staan en dat af en toe gaf, bijvoorbeeld een vergiet of een pollepel. Bij ons doet dat wonderen. Maar goed, om nou keukengerei voor Sinterklaas te geven... Misschien krijtjes of zo, kleuren en tekenen is weer een hele nieuwe ervaring.

Ook hetzelfde qua eigen willetje. Ik vind straffen heel lastig, heb nu soms het gevoel dat ik de hele dag boos ben. Eerst een keer zijn naam streng noemen, dan boos worden en daarna uit de situatie halen, maar vooral dat laatste resulteert altijd in driftig huilen/schreeuwen en schoppen. Ik heb ook werkelijk geen idee hoe ik het moet aanpakken...:)

Voor slapen zitten wij nu in de overgang van 2 naar 1 (hijs een beetje een slaapkopje), maar daarbij ook bozig als hij naar bed moet. Hij geeft om 10 uur bijvoorbeeld al aan dat ie moe is, maar slapen ho maar. Hij wil alleen tussen de middag nog. Ik heb geen idee hoe dat moet bij van 1 naar 0 slaapjes, maar elk kindje is anders toch? Misschien is die van jou gewoon echt toe aan niet meer slapen...?

6. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

-Het lijkt soms dat ze zich verveeld met haar speelgoed. Wat past goed bij haar leeftijd? Blokken? Een kar om achter zich aan te trekken? (ze vindt het heerlijk om de keukenkastjes leeg te halen en de pannen in te laden in haar poppenwagen ;)) Het is binnenkort ook Sinterklaas, dus ik zoek wat inspiratie. Keukentje, loopfietsje, (geluiden)boekjes

-Ze begint steeds meer haar eigen wil te ontwikkelen en kan naar mij toe erg driftig worden. Als ik haar oppak als ze dat niet wil, pakt ze me zonder aarzelen in mijn gezicht of trekt aan mijn haar. Ik zet haar dan direct op de grond en negeer haar even, maar dat maakt weinig indruk. Zeggen: nee, dat mag niet, je doet mama pijn evenmin. Hoe lang duurt het voordat ze zoiets leert, of moet ik strenger zijn (en hoe dan?) het wegzetten, negeren en uitleggen herhalen en volhouden...wordt echt minder, om vervolgens weer een keer terug te keren :p

-Qua slapen gaat het erg goed, maar overdag wil ze er niet zo erg aan toegeven, terwijl ze dan overduidelijk wel moe is. Ze slaapt overdag ook makkelijk 2,5 a 3 uur (en de nacht door). Als ik haar dan naar bed breng wordt ze boos. Als ik haar even laat begaan (ze huilt niet, roept meer, protesteert), slaapt ze wel maar ik vind dat toch rot. Krijgt ze zo geen negatieve associatie met slapen? Zolang ze niet huilt zou ik 'r gewoon laten liggen

7. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier heeft ie net een week geen middagslaapje gedaan en dacht toen ook dat ie er misschien klaar mee was maar was een fase, hij slaapt gewoon weer 2/3 uur. Zolang ze niet huilt zou ik 'r laten liggen...

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    M stopte met anderhalf met slapen. Heel soms tijdens wandelen of als we ergens met de auto moesten zijn.

S is bijna 20 maanden en hij weigert al maanden in bed te slapen (brullen gillen brullen). Sommige dagen slaapt hij niet of slechts een kwartier. Lang wandelen is wel lang slapen... maar ja... dat gaat niet altijd ;)

In jouw situatie zou ik het houden op een fase en het blijven proberen. Ik stop S ook nog wel eens overdag in bed, maar langer dan een kwartier laat ik hem niet gillen...

9. Lady7

Lady7 Niet meer actief

Ik herken veel van wat je schrijft!

Mijn dochetr speelt met pop-popenbadje.. een klein keukentje met plastic kopjes, lepeltjes etc. Brengt je de hele dag " kopjes thee"
    En Fisher Price is helemaal gaaf hier.

Maar het leukste; de pannen uit de kast, de breekbare bakjes en mama' s telefoon en lap top :(

10. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Speelgoed: mijn dochter kleurt laatste tijd heel graag en vind poppen helemaal te gek.

Slapen: mijn dochter is ermee gestopt sinds ze vorige week een peuterbedje kreeg. Daar wil ze overdag niet in liggen. In het ledikantje deed ze gerust nog een slaapje van 2 uur. Maar helaas begon ze daar uit te klimmen en dat vind ik gevaarlijk, dus we zijn overgestapt op een peuterbedje. En daar klimt ze uit. Ze slaapt wel als we in de auto zitten ofzo en de nachten gaan nog steeds heel goed.

Driftbuien: duren hier gelukkig maar heel kort. Inderdaad veel herhalen herhalen herhalen. Hopelijk gaan ze het snel begrijpen!!

11. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Haha zo grappig, ik herken me weer volledig in jou verhaal en was op zoek naar antwoorden op dezelfde vragen! :D Alleen die van mij slaapt nog steeds niet door en slaapt overdag max 1,5 uur ;)

- Ze is nu helemaal gek op haar poppen, die zit ze te voeren, uit te kleden (aankleden probeert ze wel maar lukt nog niet echt :)) te knuffelen en kusjes geven en toe dekken. Ook zijn kleurtjes en stickers helemaal geweldig en bij de gastouder speelt ze het liefst in het keukentje. Bij mijn schoonouders heeft ze een houten poppenhuisje met vrij grote poppetjes en die vind ze ook fantastisch!

- Tja, hier wil ze wel eens heel gericht een klap uitdelen in ons gezicht, dat wil ik natuurlijk echt niet hebben en ik zet haar dan zonder pardon op de trap, zeg haar op boze toon dat ze niet mag slaan en dat ze daarom daar zit en dat ze moet blijven zitten tot ik het zeg. Maar ze gaat dan meestal zo volledig over haar theewater dat we vervolgens weer een kwartier bezig zijn om haar te kalmeren/troosten... ;) Schiet ook niet echt op dus en ik vind het echt heel erg lastig om hier mee om te gaan. Op de grond zetten en negeren hebben we in het begin gedaan maar dat maakte dus echt geen indruk en deed het dan vijf minuten later net zo hard weer.

- In het slaap"probleem" herken ik me ook heel erg. Hier zijn periodes dat het heel erg goed gaat, ik haar in bed neer leg, kus geef en weg loop en ze meteen zelf lief gaat slapen. Maar er zijn ook periodes dat ze meteen haar bed uit komt (heeft al peuterbed) en als ze merkt dat de deur dicht zit hysterisch begint te brullen.... ;) Ik leg haar dan steeds zonder wat te zeggen weer terug in bed, kus en loop weg. Maar ze houdt dit heeeeel lang vol :( Na een uur of wat geef ik dan toch maar toe door er even bij te blijven tot ze slaapt (meestal dan nog geen 5 minuten) en dan voel ik me dus ook weer heel rot dat ik haar eerst een uur heb laten modderen terwijl ze ook binnen 5 min had kunnen slapen als ik er gewoon even bij was gebleven om er dan dus vervolgens weer steeds bij te blijven omdat ik het anders sneu vind ;) nu vind ik het dus weer heel lastig om haar weer zelf te gaan laten slapen......

12. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Slapen doet onze dochter ook niet meer elke dag, vanaf dat ze 1,5 jaar is wordt het wat minder. (Korter en soms niet) scheelt dat ze nu aan kan geven of ze wil slapen, ze loopt dan naar dr bedje en trekt dr slaapzak door de spijlen haha. Ik laat dr soms vijf minuten even gaan, maar meestal slaapt ze dan toch niet meer.
    Driftig is ze altijd geweest, ik leg uit waarom ze iets niet mag of dat ze me pijn doet. Dan negeer ik dr eventjes...
    Speelgoed, duplo, poppen, loophondje, fietsje, maar ook puzzels, kleuren en blokken.

13. Janna

Janna Fanatiek lid

- duplo, boekjes, vormenstoof, houten puzzels (simpele), speelgoed van little people, keukentje, een baan waar ballen over naar beneden rollen (er zijn verschillende typen). Ze vond het sowieso geweldig om dingen ergens in en uit te doen. Een emmertje, of zo'n stevige kartonnen koffertje. In die periode heb ik mijn keuken anders ingericht, zodat de tupperware doosjes allemaal in een lade zaten waar zij bij kon. Zij kon die dan helemaal leeg halen en alle deksels op de goede doosjes doen, terwijl ik aan het koken was.
    Toen onze dochter net iets ouder was, werd deze puzzel hier een grote hit. bol.com | Structuurpuzzel, Jumbo | Speelgoed Het leuke is dat hij wel wat complexer is, maar omdat het allemaal vierkante stukjes zijn, waarvan het niet uitmaakt hoe je ze neerlegt (op de kop, gedraaid), kon ze hem toch al redelijk snel zelf maken.

- Ik zou me niet te veel zorgen maken dat ze je slaat / pijn doet. Gewoon blijven herhalen. Dat maakt misschien nog niet zo veel indruk, maar dat leert ze vanzelf wel. Wij zijn hier nog steeds aan het herhalen. ;) Al gaat ze ondertussen wél in de kinderstoel in de hoek als ze na een waarschuwing nog een keer slaat. Meestal slaat ze maar één keer.
    Als we haar in de hoek zetten, gaan we altijd door onze knieën, zodat we met ons gezicht dicht bij haar gezicht zitten, zeggen we wat ze heeft gedaan (niet boos, wel duidelijk), dat dat niet mag en dat ze daarom voor straf in de hoek moet. We laten haar dan 1 minuut staan (volgens supernanny kun je een kind 1 minuut time out geven voor elk levensjaar) en gaan haar dan halen. Daarbij gaan we weer door onze knieën, zeggen wat ze heeft gedaan en dat ze daarom voor straf in de hoek moest en zeggen dat het nu weer goed is en ze weer bij ons mag komen. Dat deden we op die leeftijd ook al zo. Ik denk heus niet dat ze dat allemaal al snapte, maar het algemene idee begreep ze echt wel en bovendien is ze geleidelijk vanzelf wel gaan herkennen dat we het altijd hetzelfde doen. Nu hebben we echt het idee dat ze het snapt.
    Bij een driftbui kun je proberen af te leiden. Als dat niet lukt, weet het kind meestal zelf ook niet meer wat het wil. Mijn dochter wilde soms helemaal niks: niet spelen, niet op schoot, niet opgetild. Bij alles dat ik probeerde werd ze alleen maar bozer. Ik heb wat informatie gezocht op internet en kwam tot de conclusie dat ik haar maar het best kon laten gaan. Na een tijd (soms wel een half uur!) ging de driftbui vanzelf over in een huilbui en kwam ze bij me voor troost. Als ik te vroeg naar haar ging, werd de driftbui weer erger. Het is belangrijk dat je een kind de kans geeft om boos te zijn.

- Tja, wij laten haar persoonlijk een tijdje sputteren. Daar zou ik me echt overheen zetten. Maar onze dochter moet regelmatig echt wel even 20 minuten huilen voor ze in slaap valt. Haar niet laten huilen maakt het alleen maar erger, want dan valt ze nooit in slaap, wordt ze moe en overprikkeld, enz.

Deel Deze Pagina