onze dochter van 4 jaar luistert echt voor geen meter.. je kan alles 6 keer tegen haar zeggen, maar luisteren ho maar. voorbeelden: **zachtjes praten, ze praat echt heel hard terwijl we gewoon in de buurt zitten **niet op de bank springen, maar elke dag doet ze het weer.. we hebben het al op verschillende manieren wijs gemaakt, maar het blijft niet hangen bij haar. **niet de poezen optillen en elke dag doet ze het weer.. hoe kan ik haar aan het luisteren krijgen.. ******************************************************** ook is ze erg gevoelig paar voorbeelden *elke avond als ik haar op bed ga liggen gaat ze huilen, omdat ze iederen mist. *ze zegt tegen iedereen die gewoon praat: geen ruzie maken *ze kan heel overstuur raken van kleine dingetjes die gebeuren ik zou zo graag willen dat ik wist wat er in haar hoofdje omging.
Wat betreft haar harde praten misschien toch even langs de huisarts om te kijken of haar oren goed in orde zijn (je kunt tenslotte nooit weten). Voor het bankspringen en de poezen denk ik dat je gewoon heel consequent moet zijn en blijven b.v. 1 keer springen = waarschuwing ( je mag niet op de bank springen doe je het nog een keer krijg je een time-out ) 2de keer springen ook daadwerkelijk de straf uitvoeren. Groetje sanita
we hebben haar oren al na laten kijken en daar is niks mis mee... en wat dat andere betreft zijn we heel erg consequent maar het werkt gewoon niet. :
het eerste gedeelte klinkt gewoon als een opstandige 4 jarige die van mij gaat nu een paar maanden naar school en luistert ook even voor geen meter voordat hij naar school ging weinig aan de hand en nu moet je alles tig keer zeggen Grote verandering natuurlijk met het naar school gaan en ze zien natuurlijk meer van oudere kinderen
nee ze is nooit bij mensen die veel ruzie maken.. ze is of op school of bij opa en/ of oma of thuis. en thuis maken we nooit ruzie en als er een keer iets is dan praten we er rustig over als de kinderen al een tijd op bed liggen. ik hoop dat het snel weer overgaat, want het enige wat ze nu nog doet is zeuren(heel veel) en niet luisteren.. ze heeft ook haar hele lieve kanten hoor, maar helaas zijn die er momenteel niet zo vaak..
Hier werkt de hoek heel goed. Er zijn dagen dat hij binnen een kwartier 3x 4 minuten aan zijn broek heeft Ga jezelf na of je ècht heel constequent bent. Soms sluipt het erin dat je toch weer een keertje extra waarschuwt voordat je haar in de hoek zet. Die kleintjes hebben daar voelsprieten voor en voor je het weet zit je middenin een machtsspelletje.. Hier is het echt 1 waarschuwing, daarna in de hoek (4 jaar = 4 minuten). Rennen, gooien, schreeuwen etc in huis is de hoek in zonder waarschuwing, dat weet hij ondertussen dondersgoed..Ook jengelen (om niks) is de hoek in. Zodra dat overgaat in sirene achtig janken, gaat hij per direct naar zijn kamer en mag dan weer naar beneden komen als hij daarmee stopt. Juist omdat hij dat dan zelf mag bepalen, is het heeeel snel weer over, maar hij mag wel zijn minuten in de hoek nog volmaken 8) Klinkt mss hard, maar het werkt prima. Over het algemeen staat hij er nu bijna niet meer in, zo'n 3x in de week denk ik, maar er zijn ook dagen dat hij weer even gaat proberen tot hoever hij kan gaan. Tja, en dan blijven we heen en weer lopen naar de gang... In jou geval zou het zo zijn; Poes oppakken; waarschuwing..Nog een x, hoek. Elke volgende keer, meteen weer in de hoek. Echt hoor, de lol is er dan snel vanaf. Dit geld dan ook voor het springen op de bank etc...Als ze in de hoek staat is het van groot belang dat je haar geen aandacht geeft, dus negeren, hoe moeilijk dat soms ook is...Bij het erin zetten duidelijk zeggen (op ooghoogte) wààrom ze daar staat en na de 4 minuten weer op ooghoogte vertellen waarom ze daar stond en sorry laten zeggen gevolgd door een kus en knuffel..Daarna ook het onderwerp laten rusten, de straf is geweest, dus nieuwe ronden, nieuwe kansen.. Tja, het is verder gewoon moeilijk om op afstand goede tips te geven. Je kunt eens contact opnemen met het bureau dat nà het constultatie bureau komt, die zijn er speciaal voor om je te helpen met dit soort problemen...Gewoon even het cb bellen en het nummer vragen voor het bureau voor kindjes vanaf 4 jaar...
Hier net zo'n opstandige bijna 4 jarige. Dat niet luisteren gaat al maanden zo. En straf geven dat boeit haar voor geen meter. Ik ga er maar vanuit dat het een fase is en weer vanzelf over gaat. Maar dan wel liever vandaag dan morgen want af en toe hè haalt ze echt het bloed onder mijn nagels vandaan. Heb het met mijn zoon nooit gehad trouwens of zou het iets zijn wat typisch bij meisjes is?
Nou hier ook, maar het is meer de onmacht en frustratie en het niet weten hoe ik het kan verhelpen zodat ze weer het lieve meisje wordt als voor deze periode.
Herken je verhaal zo goed! Het klinkt precies als mijn zoontje....Ook het emotionele stukje echt precies! (hier een korte toeliching...want als ik alles moet neer tikken heb ik zo 6 pagina´s vol ) Ik heb bij mijn zoontje wel heel erg het gevoel dat het wel aankomt, maar hij het heel snel weer vergeet en niet met opzet...en dat is soms wel moeilijk in het geval van straffen, want als ik hem vraag waarom hij bijvoorbeeld op de gang staat heeft hij geen flauw idee ...dus leg ik het maar weer uit...is heel raar...op een een of andere manier komt het niet aan en dringt het niet door...terwijl het 100x herhaald wordt.....Op school heeft hij hier ook last van...toevallig onlangs met juf besproken en die ziet het ook en heeft ook het idee dat hij snel " vergeet" en niet met opzet en dat maakt het dus extra moeilijk..zijn nu aan het kijken of hij eens geobserveert moet worden... maar ik snap je gevoel en je onmacht zo goed, want je heb al zoveel geprobeert...helaas kan ik je ook geen tips geven...gewoon blijven uitleggen en blijven praten met je dochter! Hoe vermoeiend soms ... Succes