Verkouden....

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Baileyy, 24 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Huh? Een verkoudheid is toch ook een virus. Van kou alleen raak je niet verkouden ..: er moet een virusdeekttjebij zijngrken

Jackie87, Willemijntje19, Juul75 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Verkouden of keelpijn krijg je niet door het weer. Dus even testen.

Willemijntje19 en suus1983 vinden dit leuk.
  3. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Ja tuurlijk krijg je het niet zomaar. Maar met dit weer komt het wel veel sneller op. Ik ben eigenlijk jaarlijks verkouden eventjes met dit weer. Te veel in de wind, te dun gekleed.

Gisteren zelf getest, net de uitslag. Geen corona. Kinderen laat ik dus ook niet testen. Hopelijk is het maandag over en kunnen ze naar school.

Mapje, Nijntje01, jada08 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Hoe krijgt u een verkoudheid?
    Verkoudheidsvirussen verspreiden zich gemakkelijk via vochtdruppeltjes in de uitgeademde lucht die door anderen weer worden ingeademd. Dit gebeurt vooral als mensen dicht op elkaar zitten in slecht geventileerde ruimtes (bijvoorbeeld in de bus, tram of trein, op kantoor, op school of in een kinderdagverblijf).

Het virus kan ook via de handen worden overgedragen. Iemand die verkouden is, zit bijvoorbeeld aan zijn neus of doet zijn hand voor de mond om te niezen of te hoesten. Vervolgens geeft hij een ander de hand of raakt iets aan dat daarna door anderen wordt aangeraakt.

Iemand met een verkoudheid is besmettelijk vanaf het moment dat de eerste klachten ontstaan. De incubatietijd (periode tussen de infectie en dat iemand ziek wordt) is 2-3 dagen.

Happyhope, siriel en Lisa280887 vinden dit leuk.
  5. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Verkoudheid heeft niets te maken met open jassen of wind.

Jackie87, Happyhope en Lisa280887 vinden dit leuk.
  6. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.504
    8.425
    113
    Eens dat verkoudheid een virus is en als je dat virus niet hebt opgepikt kun je ook niet verkouden er van worden, maar het weer kan wel van invloed zijn op hoe jouw lichaam reageert op het virus:

Vatbaar
    Je wordt dus niet verkouden van kou, maar bent wel vatbaarder voor een infectie als je het koud hebt. Dit komt doordat je slijmvliezen bij kou slechter doorbloeden en de afweer daardoor minder werkt. Ook moet het lijf bij kou harder werken om warm te blijven, daardoor is de weerstand ook niet optimaal.

https://www.gezondheidsnet.nl/griep-en-verkoudheid/kun-je-van-kou-verkouden-worden

Edit: @Baileyy fijn dat de uitslag negatief was, hopelijk ben je snel van je verkoudheid af!

Willemijntje19 en Trirani vinden dit leuk.
  7. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Ik begrijp ts wel hoor. Ik ben letterlijk het hele jaar door verkouden (niet door een virus). Als de kinderen een virus meenemen van school wordt het zelden erger bij mij. Maar de 'simpele' loopneus heb ik dus altijd, op dagen dat het kouder is en ik geen dikke jas draag wordt het erger.

Baileyy vindt dit leuk.
  8. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.909
    387
    83
    Ik heb me nu ook laten testen bij een verkoudheid. Heel erg rot want ik kan niet thuiswerken. Maar verkouden naar werk gaan is ook geen optie natuurlijk.
    Ik heb altijd flinke hooikoorts maar echt verkouden is wel anders. Hopelijk heb ik snel de uitslag en kan ik vanmiddag nog wat uurtjes werk doen:(

Deel Deze Pagina